Inlägg från: Vickan I |Visa alla inlägg
  • Vickan I

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Karmosin - Ja det här med dagisstart känns svårt tycker jag när barnet föds sent på hösten. Sonen började i augusti då han var 20 månader och det var perfekt  (tyckte vi). Han skulle från början ha börjat i januari när han var två, men "kötanten" jag pratade med i kommunen sade att det var typ OMÖJLIGT att få en plats i januari (visst platsgaranti, men då kunde vi få plats långt bort och det var inte aktuellt då vi hade önskemål om vart han skulle börja). Så det blev i augusti istället och bra det för då var vi alla trötta på att vara hemma . Denna gång blir det krångligare, men blir nog att nästa kommer börja när h*n är 22 månader, i augusti 2013 om det inte går bra att skola in lite "mitt i". I januari går det inte få plats här...då måste ngt barn sluta för att det ska bli en plats typ.
    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Vickan I
    Jis - En del har problem med att amma på det bröstet de har/haft bröstpiercing i och att det inte fungerat. Men har en kompis där det gått jättebra. Hon tog bara ut den medan hon ammade och satte sedan tillbaka den. Viktigt hålla rent bara. Jag hade piercing i naveln, men eftersom min fula navel poppade ut fick jag ta bort den och har sedan inte orkat sätta tillbaka den och nu är det ihopväxt sedan länge. Olika kommuner har olika regler och man kan säkert i vissa fall få börja förskolan lite senare, men de lär ju inte hålla en plats till en (även om man betalar för den) om barnet inte går. Ja vi skulle vilja få skola in i maj 2013 om vi fick välja fritt, men förstår att det blir för rörigt om alla i förskolegruppen skulle göra så.

• Vickan I

Strössel - ja vi får full semester när vi är FL.

Karmosin - ja här i sumpan är det också kaos, men tycker det låter så nästan överallt när man hör andra. Vill ju få in tvåan på samma förskola, men vi får se hur det går.

• Vickan I

Lillstintis- det är olika med vad man har för kollektivavtal på sin arbetsplats. Det får man kolla upp. Jag får 30 dgr semester oavsett hur många fl-dagar jag tar ut under ett år Som att en del har gratis läkemedel, får gå på läkarbesök på arbetstid osv och andra inte. Föräldrarledighetslagen reglerar ju ett minimum, men sedan kan arbetsgivaren vara olika generös utöver det. Som de här 10% som en del också får av sin arbetsgivare.

• Vickan I

Man har rätt att gå ner till 75% när man har små barn. Det kan arbetsgivaren inte säga ngt om, men sedan ska man ju enas om hur det läggs upp också. Jag gick ner till 75% för att korta sonens tider på förskola och arbetar fortfarande 75%. Vill man arbeta mindre än 75%, ex 50% så måste man täcka upp med föräldradagar på minst 25% för att arbetsgivaren inte ska kunna neka. Sedan kan man ju ha tur att arbetsgivaren går med på 50% ändå utan att man behöver ta föräldradagar.

• Vickan I

Hej alla!

Fin mage Speck

Anderska - nu tickar veckorna på, kul

Hoppas du mår bättre nu Kelsson.   

Härligt med lyckat BM-besök Strössel .

Spets - FP när man är egenföretagare är lite snårigt, då det finns en massa undantag hit och dit och hur länge verksamheten varit igång osv. Men grunden är att hans FP skall baseras på årsinkomsten av hans arbete. Ni kan räkna och läsa om egenföretagare och FP på FK hemsida. Min FP kommer också baseras på 75%, vilket blir lite. Mend sonen barserades den på 100% tjänst och då tog jag två dgr/veckan. Denna gång blir det mindre pengar samt att vi har större utgifter (flyttat till större osv) så kommer ta tre eller fyra dgr/veckan. Vi får se lite.

EGO - hemma själv då sonen är med pappa på landet . Skulle vila men har försökt städa lite vilket behövdes. Skönt göra det när man är ensam hemma då sonen annanrs vill hjälpa till vilket är gulligt men skitjobbigt . Väntar in nästa tisdag då det är TUL, fragminblodprover och läkarbesök.

Stor kram till alla.  

• Vickan I

Viksan - jag har också mkt sammandragningar och dem varierar i styrka och hur ofta de kommer. Jag slappar ju mest bara och får en massa ändå. BM sade att det är mkt vanligt med sammandragningar/förvärkar för omfödeskor då kroppen vet vad som är på gång. Men kommer de tätt flera ggr och gör ont så rin in och prata med förlossningen. Jag var nära ringa för några veckor sedan då de under en hel dag kom med regelbundet med ca 10 min mellanrum och gjorde ont fast jag låg stilla, men det gav med sig. Men du ska inte gå och oroa dig, då är det bättre du ringer in .

• Vickan I

Viksan - Förra grav hade jag också bara lite sammandragningar om jag jag gick för fort etc mot slutet och då mest att magen blev hård inte att det gjorde ont direkt, så stor skillnad denna gång.

• Vickan I
    Strössel - Samma sak här med fast med en del vänner. Vi säger ju han för jag känner mig säker, men vi har ju inte kollat, men alla tror vi har det och hittar på....Men de får tro vad de vill. SOm du säger skulle det vara lite roligt om det nu blev en flicka "bara för att" .

Låter superhärligt Jis. Kul höra om vettiga svärisar också .   

Viksan - Här är det ofta mer sparkkalas på morgonen faktiskt. Ca en timme efter jag gått upp brukar det börja. Men denna är en ganska lugn krabat, inte alls som korven var i magen. Usch vad jobbigt för dig. Jag har börjat känna av foglossningen bak igen som förra gången, men smärtan i ljumsken/blygdbenet vad det nu är tar över för tillfället. Se till bli helt sjukskriven, håller tummarna. 

Krya på dig Kelsson. kram  

Vi använder Silon till korvens rumpa. Jättebra, men alla är nog ungefär samma kanske.  Ang blöjhinkar och annat att införskaffa så får man testa sig fram. Alla tycker ju så olika och som ngn annan skrev så behöver man inte ha allt hemma när bebis kommer. 

Ego - Igår hämtade vi ringarna och de är så fina . Vill prova dem ihop, men en vän sade att man absolut inte får det nu innan för otur???? Är ju inte vidskeplig egentligen, men har inte vågar prova dem nu haha. Ngt ni hört? Hemkommen från bio med sambon precis. Skönt göra ngt själva vilket blir alldeles för sällan. Men korven hade somnat så bra med mormor här hemma. Känns bra inför kommande hotellnatt. 
  • Vickan I

Härligt Lulis . Underbart! Andra graviditeten och flera UL senare tycker jag också det fortfarande känns overkligt att se dem sprattla där inne!

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011