Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
Tack alla för svar! Vilken tur att jag har er alla härinne!
Inanna: grattis till v 12!
Tack alla för svar! Vilken tur att jag har er alla härinne!
Inanna: grattis till v 12!
Aurora: hahahahaa!! Du skulle nog kunna vinna pris för den bilden! Underbart!
cattm: Vi har inte heller haft sex under hela graviditeten (förutom en gång, men eftersom jag fick sånna sammandragningar av orgasmen har vi inte vågat igen). Jag vill ha mycket kramar och närhet men blir direkt avtänd vid sexuella beröringar. Som tur är har jag en förstående make som inte känner att han vill "in där och röra" som han uttrycker det... Jag tycker faktiskt det är lättare att skriva om sådana privata saker här än att prata om dem med vissa av mina kompisar som känner min man, det blir inte utelämnande på samma vis, tycker jag.
Vi kommer nog också att ha en namngivningscermoni, tror jag. Min pappa är starkt troende katolik och kommer nog ha åsikter om detta men vi kommer att göra det som vi känner är det rätta för oss.
Inanna: Låter precis som jag hade det i början. Var sugen på vissa grejjer men kunde inte riktigt äta det. Jag har hittills bara gått upp 2 kg, vilket är jätteskönt då jag hade ganska många extra kilon redan innan. Barnmorskan och läkaren har ju hela tiden sagt att jag måste vara försiktigt med vikten, men nu verkar de som om de tycket det var för lite. Fast 2 kg är ju ungefär vad bebisarna och fostervattnet och det väger tillsammans....
Viksan: jag känner igen det där med att man vill vara ifred, efter en dag på jobbet med alla små barn som man är nära hela tiden (ofta äter man med ett ledsen barn i knät etc) så vill jag bara ha min kropp för mig själv på kvällen. Men nu kommer kanske maken att förstå det mer när han också får ha en liten på sig hela tiden.
Han var för söt igår förresten, han kom hem och hade gjort upp en "handlingsplan" som i stora drag gick ut på att eftersom jag kommer få fixa förlossningen så ska han göra allt annat! När vi kommer hem från BB så ska jag se till att få sömn och egentid så mycket som det går mellan amning, vaggning, pumpning etc etc... Han kommer få en chock tror jag när han inser hur mycket jobb det kommer vara att ta hand om två små bebisar, men tanken är ju god och jag vet att han kommer att göra allt för att avlasta mig, vilket känns jätteskönt!
tredjemaj: Det tror jag är det viktiga också, att fokusera på det positiva och inte ha några föreställningar om ljusrosa skimmer i vardagen. Det kommer att bli tufft och inget kommer säkert att bi som man tror, tex amning, sovning osv... Men att tänka på att se det positiva hos varandra är jätteviktigt!
deaily: Håller tummarna för dig imorgon, det kommer säkert att gå bra! Särskilt med tanke på vad du jobbar med. De kommer säkert fråga om du kan få andra arbetsuppgifter och hur ditt arbete påverkas av foglossningen. Men det kommer att gå bra!
Jag fick telefonnumret till min handläggare på FK idag och ringde henne. Hon behövde ha in kompletterande uppgifter från läkaren (som givetvis är på semester denna veckan). Hon bad mig berätta själv hur jag mår och hur det går och jag drog självklart hela historien med ofrivillig barnlöshet, IVF, missfall och hur det är nu med foglossning och sammandragningar. Det kändes som om hon faktiskt lyssnade och brydde sig (sen måste hon självklart följa regelverket, så det är ju inte säkert att hon godkänner sjukpenning) men nu vet jag att jag har gjort allt jag kan iallafall.
Någon frågade om cyklingen har hjälpt foglossningen, tyvärr har min bil gått sönder och jag kan inte gå till gymmet just pga foglossningen... men jag vet inte om det hade hjälpt så mycket, däremot tror jag att det kan vara förebyggande mot komplikationer efter förlossningen.
Jag kan inte ta mig någonstans just nu faktiskt, så jag sitter här hemma på dagarna och kollar på Vänner och ser magen röra sig av alla sparkar...
deaily: Jag är såklart bättre än om jag hade jobbat, men foglossningen har blivit värre. Hur den hade varit om jag varit tvungen att jobba vill jag inte ens tänka på...
Jag har inte ansökt om HP, men hade jag inte blivit sjukskriven hade jag gjort det.
Vilken tid ska du till läkaren, ska hålla tummarna!
jordgubbe: näää, fy vad jobbigt! migrän är fruktansvärt! Hoppas du kommer ikapp dig med jobbet, försök att inte stressa över det, då blir nog huvudvärken värre. Kram!
Har någon annan fått infektion i naveln? Verkar som om jag har fått det... det kliar, luktar illa och är varigt. Ringde sjukvårdsupplysningen och hon tyckte att om det inte blivit bättre imorgon ska jag gå till VC.
Konstiga saker ska man råka ut för...
Deaily: hur har det gått idag??