Inlägg från: Vickan I |Visa alla inlägg
  • Vickan I

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Karmosin - var och klämde på Molooveraller I kista galleria idag. De hade 15% på allt. Provade den randiga på sonen, men sambon och mamma tyckte den var lite för mkt och jag kunde inte riktigt bestämma mig heller. SÅ blidde ingen. Funderar på en Isbjörn (i blått) istället eller en Reima.

Lulis - Vad underbart med en liten tjej. Stort grattis  .  

Här vet nästan alla att vi gjort IVF också. Ja inte ALLA på jobbet (stor arbetsplats med mkt äldre så inte så jag sitter och snackar IVF med Börje 64 år direkt ). Men alla vänner och vissa chefer osv. Var mer hemlig förra gången med sonen, även om många visste då med. Var så många som undrade hur jag mådde i höstas iom utomkvedet och mitt viktras mm och kändes jobbigt ljuga ihop ngt så då berättade jag istället för många. Men känns helt ok. Men visst säger en del korkade kommentarer som att det är jobbigt när man hamnar i en "låsning" och inte kan släppa det/blockerar sig. Jo för så är det för oss alla, att vi mentalt blockerar äggledarna Skrikandes.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Vickan I

Aurora - ja många landsting har plockat bort TUL i v 32 då det inte anses behövas. Som Karmosin skrev är det en gammal kvarleva (som jag tycker är bra iofs haha).

Karmosin - ja vi levde också i tron att syskonförsök också borde rullat på ganska lätt efter hur första gången gick. Men ack så fel man kan ha.

Igår kikade jag på bebisar. Två vänner har fått sina skruttar med en veckas mellanrum. Så små :). Tänk att vi ska ha sådana snart vi med! Den ena hade åkt på havandeskapsförgiftning under slutet av förlossningen. Trodde inte det kunde komma då, men allt gick bra trots att det blev panik att få ut bebisen.

• Vickan I

Underbart Najje - Helt rätt att hoppa in här  !

Speck - Välkommen till livet som mamma, en lååååång väg av oro som aldrig försvinner, bara ändrar fokus . Vill bara säga att BVC absolut inte är något facit och att man även ska gå på sin känsla. De är i mångt och mycket bara tyckare de också. Hade ex en dispyt med min ang sonens sömn, då hon sade att 5 mm (sovmetod) var enda vägen att gå för att få han att börja sova hela nätter och ingen diskussion typ. Ville vi inte testa det var vi inte tillräckligt trötta/lidande!? Hemskt metod som jag inte skulle testa. Men visst är det skönt ha att bolla med. Vår kille var ett plåster till han blev strax över 5/närmare 6 månader. Då plötsligt sov han gladeligen i egen säng i eget rum från att ha legat klistrad mot mig. Är övertygad om att man ALDRIG kan skämma bort sitt barn med för mkt närhet. Tillgodoser man behoven när de är så här små så blir de trygga och då löser sig det mesta självt sedan.

Strössel - hade inget med larm med sonen och tänkte att man var närvarande jämt men det hjälper ju inte alltid, men har inte tänkt nu att jag ska ha ngt, men har läst två skräckhistorier om PSD där bebisen dött fast föräldrarna varit närvarande så vet inte. Ena i vagnen under en promenad (i ngn mammatidning) och den andra som sov middag i sin korg i samma rum som föräldrar och gäster som hade kalas (här på FL) så kanske tänker om när bebisen är här, men ska inte köpa ngt i förväg.

• Vickan I

Jis - Det finns olika varianter och olika bra. En anledning till att vi inte köpte ngt förra gången var att vi fick höra att de falsklarmade en hel massa och att det skapade mer oro och rädsla. Nu ska de väl ha blivit bättre har jag förstått. En del fäster man i blöjan och en del är som en platta som ska ligga under madrassen. Båda reagarerar på ojämna andningsmönster/uppehåll och larmar då. Finns kanske fler varianter. Om du ska köpa ngt så läs på ordentligt vilka som är bra. Finns i barnaffärer och på nätet.

• Vickan I

Viksan - haha ja alla är olika och har olika gräns för kollaps och man ska ju fungera för sitt barn också. Härligt att tiden går, men håller med dig om att oron är mkt värre denna gång. Tror det bidrar lite till tröttheten och humöret också lite så där omedvetet.

• Vickan I
    Kelsson1 skrev 2011-08-28 21:38:48 följande:
    Viksan & Vickan: Vad är 5min metoden?
    Hehe, enligt mig en hemsk metod där man låter barnet gråta sig till sömns ensam i sitt rum. I stora drag så går man in till det gråtandet barnet var femte minut (där av namnet, fem minuters metoden), men får inte röra eller prata lugnande med barnet. Bara visa sig och bestämt säga typ "du ska sova nu" och gå ut igen. Till slut så orkar inte barnet gråta längre och somnar av utmattning för barnet gråtit så mkt. För vissa barn går de fort att ge upp och de slutar gråta efter några dagar, medan det för andra tar längre tid. Alla gör det dem anser krävs, men för mig var det omöjligt att göra det. Finns enligt mig bättre och skonsammare metoder att få små barn att sova. Men visst vår kille vaknar fortfarande på nätterna (2 ½ år) och hade vi kört 5 mm så hade han kanske sovit HELA nätter nu....men jag hade mått kasst också då.
  • Vickan I

Speck - Känner igen det du beskriver med tårar. Men du som Kasa säger har ngn tittat på stygnen för visst att det gör ont efter, men det här låter inte riktigt som det ska? Jag fick också sy en massa med sonen (de fick trycka ut han med yttre kraft och då spricker man redit) och hade det jobbigt med stygnen, men inte som du beskriver. Laktulos hjälpte mig en massa för att våga gå på toaletten öht också. Hoppas du blir bättre snart. Tråkigt när något annat ska överskugga lite av glädjen.

Så roligt att läsa och se hur långt alla börjar komma nu. Kommer flyga ut en massa bebisar ganska tätt snart haha. Helt galet.

Imorgon kväll (kl 19.00?) ska jag träffa ngn läkare  och diskutera förlossningen. Vet inte vad jag ska säga, men får väl bara beskriva problemen jag har och se vad läkaren säger antar jag...

• Vickan I

Anderska - Grattis till lyckat RUL. Du ska vara larvigt lycklig nu . Så man ska känna efter en milstolpe som lyckat RUL!

• Vickan I

Strössel - Ingen idé att köpa så här långt innan ändå. Mkt kan hinna hända ännu . Särskilt när mjölken rinner till rejält några dagar efter förlossningen också.

• Vickan I

Strössel - jag var typ bh-lös på bb. Men läckte inte då heller utan det kom senare. Jag hade även köpt som en jättemjuk bhtop på Apoteket efter tips. Tror de är för de som opererat/förstorat brösten. Den var toppen och ganska billig. Vet tyvärr ej vilka strl den fanns i, men borde vara ganska brett spann? Man ska helst undvika bh med bygel bara då det kan klämma åt och öka risken för mjölkstockning, men annars fungerar vanlig bh.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011