Inlägg från: Sunseed |Visa alla inlägg
  • Sunseed

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Jag mår urk idag. SÅ hormonell och deprimerad och arg. Konstant. Jag känner mig onormal och otacksam som inte går omkring och är lycklig utan bara känner att livet är skit. Är det normalt? Jag borde väl vara världens gladaste som efter 6:e blastisen nu har fått plus? Men nej. Jag känner mig mest orolig och stressad över livssituationen och att vi bor trångt och hur jag ska orka jobba nu när jag är gravid och så trött att jag vill gråta varje dag efter lunch. Hur gör man?

• Sunseed
    Najje79 skrev 2012-10-05 17:12:09 följande:
    Sunseed: man måste inte vara himlastormande, rosafluffigt lycklig hela tiden! Man får oroa sig och tycka det är jobbigt ibland. Mycket är hormoner (och det blir inte bättre efter förlossningen;)) men sen är det ju faktiskt så att livet kommer förändras totalt och det är mkt att tänka på. Ta de jobbiga dagarna med de lättare, det är inget otacksamt i det! Kram!
    Blir hormonerna inte bättre efter förlossningen? 

I mitt fall så har jag ätit lågdos serotonin i många år mot kronisk smärta och kroniskt trötthetssyndrom (man har forskat och upptäckt att just lågdos kan hjälpa smärtpatienter väldigt mkt, hög dos ger man vid depressioner) efter whiplash och diskbråck. Jag har mått superbra länge när vi väl hittade minsta möjliga dos.

Jag slutade tvärt med det, även om den variant jag åt kunde intas fram till trimester tre. Jag inte vill medicinera min baby även om jag själv blir lidande på kuppen. Jag tror helt klart att det påverkar mig ganska mycket i det stora hela, så jag ska försöka vara tapper. Blir det värre är jag säker på att dom propsar på att jag ska ta lågdos igen, men jag försöker så långt det går.

Idag känns det i alla fall mycket bättre. Det går upp och ner. Solig Och tack för ditt svar.
  • Sunseed
    Gloxi skrev 2012-10-06 09:52:17 följande:
    Sunseed, det kommer att bli bättre. 1:a trimestern är oftast jobbig för alla. Din kropp skall dessutom vänja sig av med medicinen. Andra brukar man oftast må rätt bra och i den tredje blir det tungt. Men, när du börjar känna av den lilla, så blir de dåliga dagarna lättare. Man blir bara så obeskrivligt glad och lycklig när man känner sparkar och annat liv. Ens eget välbefinnande blir underordnat. Håll ut och tänk på bebisen när det är jobbigt, så blir du förhoppningsvis lite glad.
    Hjärta
  • Sunseed
    MissCat skrev 2012-10-09 16:28:57 följande:
    Det där du känner är inte ovanligt. En del gravida får en depression och det är viktigt att du pratar med någon om detta. Det är ju inte säkert att du fått en depression, det kan ju även vara så att dina hormoner är helt knas nu men  ändå viktigt att du pratar med en läkare om detta som kan sjukskriva dig ett tag.

Är så spänd på hur det gick för dig idag!
    Skrattande
    Jag har aldrig skrattat så mycket under ett VUL som idag. I ren chock.
    Läkaren undrade om vi hade fått tillbaka ett eller två. Jag berättade att vi hade fått tillbaka EN blastocyst.
    "Den ser ut att ha delat sig". Du väntar eventuellt enäggstvillingar! Förvånad

Vi kunde bara se ett foster med hjärtat som pickade då det andra låg högt upp och livmodern täckte sikten. Så det blir nytt VUL om 9 dagar då de har vuxit ytterligare för att bekräfta eller dementera den stora flaggan i journalen med  "troligen duplex". Så jag är i chock.

Idag mår jag kanon. Det KAN ju vara så att mina hormoner är extra vidriga om det är två. Jag har i alla all fått order att fortsätta med min lågdos fluoxetin (som jag får mot fibro, men som jag slutade tvärt med). Och jag mår redan mycket bättre.

Tack för omtanken. 
  • Sunseed
    7879 skrev 2012-10-08 08:19:33 följande:

Ego: Har mått väldigt dåligt och varit väldigt ledsen i några dagar nu. Började med en jobbig situation på jobbet, sedan backade jag på en sten med bilen, och fick givetvis massa skäll från mannen- om hur jag kan vara så klantig och att jag inte borde ha en "ny" bil m.m. Sedan fortsatte helgen med dålig komminikation oss emellan, som iof är ganska vanligt och alltid slutar med att jag får ta Elin och så tappade hon humöret och var trotsig flera gånger och jag har sådan ångest för att jag tycker att det var mitt fel, borde ha läst av att hon var hungrig och trött men det missade jag förstås... Har så svårt med hennes trots då det visar sig i att hon blir så ledsen och då blir jag ledsen med, vet inte alls hur jag ska ta det, hon verkar alldelles för lik mig i känslor.
    Bebisen i magen den verkar däremot må bra och röjer runt, vilket känns bra.

Najje: Skönt att läsa dina ord om att man inte måste vara på topp hela tiden! Gav mig några fler tårar, men behöver nog gråta ut lite mer. Hur är det själv med dig och tvillingarna?

Åh vad jobbigt. Man är ju inte direkt på topp med sina gravidhormoner. Din sambo kanske måste försöka ha lite överseende och tålamod när du har hormoner som åker berg- och dalbana och att svälja vissa ord och kommentarer, det skapar nog bara onödig oreda annars och han (och du) menar säkert inget illa egentligen. Jag märker själv hur otroligt viktigt det är att min sambo inte "går igång" på mig när jag har mina svackor. Det är enbart hans förtjänst att vi kan hålla sams. Man är ju inte sig själv och kan behöva lite förståelse. Det krävs en stark man bredvid en gravid kvinna. Helt klart.

Hjärta
  • Sunseed
    MissCat skrev 2012-10-09 16:35:52 följande:
    Kelsson, Najje, Sunseed, Innana och 7879: Tack för stöd. Dessvärre så höjdes blodtrycket igen igår även med medicin och hade +3 nu på protein sticka så de skickade iväg urinprov till lab för att kolla njurarna. Det kan vara så att mina njurar tar stryk mer nu eftersom jag är diabetiker och gravid men de sa att nu måste jag vara noga med att tyda symtom och ringa direkt om jag får ont i huvudet, flimmer eller ont i bröstkorgen. Jag fick höja min blodtrycksdos och skall tillbaka på fredag igen, då för TUL och blodtryckskoll.

Måtte han få stanna tills vecka 35 iaf.....

Nu känns tömning som en droppe i havet Solig jag verkar svara bra på det penicillinet som jag äter i förebyggande nu iaf, det är positivt.
    Vad skönt att dom kollar upp dig och följer upp ordentligt! 
  • Sunseed
    Najje79 skrev 2012-10-09 16:59:51 följande:
    Sunseed! WOW!!! Vilken underbar nyhet!! Grattis!!
    Tack. Skrattande. Helt hysteriskt faktiskt. 
    Nu kan man säkert snacka om amningshormoner framöver. OM det blir två. haha 
  • Sunseed
    7879 skrev 2012-10-09 19:38:52 följande:
    Sunseed: vad skönt att ni fick se ett pickande hjärta och vad spännande att det kanske är två. Skönt att du mpr bättre. 
    Luella skrev 2012-10-09 21:02:16 följande:
    Men så fantastiskt Sunseed! Det är nästan så man vill gråta en liten skvätt . Grattis till en eller två pickande hjärtan!

Knytet skrev 2012-10-10 16:29:30 följande:
    Sunseed, OJ vilken bubblare! Grattis, vad roligt o spännande inför nästa VUL :)
    Otroligt spännande och skrämmande och allt på en gång. Men TACK! {#emotions_dlg.flower}
    Igår var jag oerhört labil. Satt och storlipade så att snoret rann till... en fartig låt med Gyllene Tider!... liksom... Sambon undrade hur det var med mig och jag bölade "den är ju så braaa"... Skäms

• Sunseed

Snälla, kloka kvinnor/tjejer. Jag måste skriva av mig. 
    Jag fick ett psykbryt i morse (det händer ganska ofta att jag nästan börjar storböla för ingenting). Jag insåg att jag fryser ihjäl och inte kan stänga någon jacka. Jag är i vecka 10 på lördag! Liiite tidigt kanske... Och nej, jag är inte ett dugg dramatisk.. Skäms Jag ringde sambon och lät nog minst som att jag hade kört av vägen...

Hur som helst så tänkte jag fråga om eller vart ni har hittat varma jackor som kan hålla från nu och fram till februari/mars då vi kan ha -25 grader. Jag bor i en mindre stad, så utbudet är inte så stort. Men jag tar tacksamt emot tips vart man kan handla gravidjackor/kappor. Jag behöver inga tips om fritidslösningar (stor, ful militärrock har sambon som jag kan ha i skogen). Kyss

• Sunseed
    Luella skrev 2012-10-11 20:58:58 följande:
    Sunseed: Förra graviditeten köpte jag jacka från Mamalicious mamalicious.se/ Den klarade att knäppas över magen hela graviditeten utom sista 2 eller 3 veckorna och då hade jag ponscho över men då var det mars så det gick bra. Sista graviditeten köpte jag jacka från Polarn och Pyret men dom håller på att fasa ut sina mammakläder så där har dom inte några jackor kvar. Men om du vill ha jeans, kjol, leggings etc så har dom det i sin Outlet på webben www.polarnopyret.se/Top-Menu/OUTLET/?sectioni...#&&s=15100_1_True. Jag köpte även mammakläder på HM, Top Shop och Proud.

7879: Min dotter har varit i en trotsperiod sedan hon fyllde två och fram till nu när hon är 3,5 år känns det som. Fast ibland är det bättre men oftast lite värre . Men jag försöker ändå tänka att det är positivt att hon har en stark vilja när hon ska ta sig igenom livet. Jag håller just nu på att läsa en bok, "Fem gånger mer kärlek" av Martin Forster och den är så bra verkligen. Den kan jag rekommendera även om jag bara kommit halvvägs.
    Åh. Tusen tack för tipset! Glad
Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011