• Luella

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Lulis, Min stora tjej somnade också hela tiden vid bröstet och jag fick hålla på och väcka henne dygnet runt. Det var verkligen en påfrestning. Hon fick ersättning regelbundet efter några veckor, det funkade helt enkelt inte med bara amning. Jag är som Vinterbebis, säger nej. Folk får inte hålla min bebis hur som helst. Kan du ha bebisen i sjal eller sele? Folk frågar mindre då. Annars fick du ju jättebra tips av Vinterbebis.

Vickan o Jis: Jag säljer allt som inte har fläckar eller hål. När jag köpte alla miljoner kläder och min ekonomiska man var skeptisk sa jag hela tiden "Det kan jag sälja sen på Tradera". Jag försöker göra mycket klädpaket där jag blandar märkeskläder och typ HM.

skriver mer sen, skrikbebis
  • Luella
    Kasa: Jag önskar att jag visste hur han äter på natten. Jag tror jag plockar upp honom i våran säng runt 01 och sen ligger han och tuttar resten av natten och morgonen medan jag sover. Jag börjar lite smått fundera på hur jag ska lyckas bryta det här. Han skulle verkligen behöva börja med napp men han vägrar verkligen.

Najje: Fin mage!

Ego: Fy vad jag tjatar men jag är så himla trött. I går efter dagishämtning ville min dotter gå till parken. Jag hör ett "ja, det gör vi" liksom bredvid min kropp och inser sedan att det är jag som gått med på att gå hela vägen dit och sen ska jag stå och frysa. Det var lättare förr när jag kunde leka mer aktivt med henne men nu har jag ju en vagn och en bebis att hålla reda på. Nu måste jag ladda inför sista hämtningen den här veckan och jag vill bara sova.

Men det är äntligen freeedag! Cool
  • Luella
    Maria Liam: Ja usch det där med plastflaskor! Jag blir så himla nojjig när det kommer till barnen. Annars brukar jag inte reagera på alla dessa hälsolarm.
  • Luella
    Lulis: Tror du att du orkar med att sova med bebisen och ha henne vid bröstet? Jag tror att det var det som fick igång min amning så bra. Med min första bebis kom det inte igång riktigt för hon inte sög så ofta och bara sov. Hon använde napp istället men nu är jag nappen. Jobbigt som tusan men amningen är igång och han får bara ersättning på kvällen. Men man måste känna att det är ok att vara napp. Amning är inte allt (även om det är viktigt för mig).

Kasa: Svårt det där tycker jag. Jag brukar faktiskt väcka honom även om det inte är med mening. Han vaknar av sig själv när vi börjar gå och lägga oss för han är så otroligt känslig för ljud. Då får han ersättning så han ska stå sig några timmar.
  • Luella
    Najje79 skrev 2012-03-10 14:36:22 följande:
    Ja alltså vattnen till ersättningen menar jag...
    Man behöver inte hålla på och värma till 70grader som det står på förpackningen. Det är EU-direktiv att det måste stå så och är nya regler. I Sverige har vi så pass bra vatten att det inte behövs. Vi värmer vatten i en kastrull till ättemperatur, häller pulver och vatten i en flaska, skakar, serverar. Jag har alltid tetror hemma om det är kris och dom serverar jag i rumstemperatur.
  • Luella
    Jis: Vi åkte till Nice med våran dotter när hon var 6 månader. Det gick jättebra tycker jag. Det bästa är nog att åka till storstäder innan de börjar gå tycker jag. Men ett tips är att ta med en vagn som går att ha vänd mot föräldrarna. Jag tror det blir lite väl mycket intryck att åka framåtvänd. Jag upplevde att I verkligen förstod att det inte var som vanligt när vi var där.

Sen har vi åkt till Mallis på badsemester när hon var 1,5 år och 2,5 år och jag är glad att det var badsemestrar och inte storstadssemestrar så passa på tycker jag.
  • Luella

Enligt läkaren på IVF-kliniken på St Göran samt en BM på UltraGyn så finns inga belägg att IVF-graviditeter innebär någon högre risk än vanlig graviditet. Det här med extra UL i Stockholms län är en gammal kvarleva från tiden då man trodde att IVF-graviditeter innebär högre risk (enligt BM på UltraGyn).

Enya: Jag fyllde 40 år i december och min bebis föddes 27 oktober. För mig gjorde de bara ett TUL i v. 32 men sen var det ju lite andra problem som gjorde att jag fick göra fler UL mot slutet.

• Luella

Vilken röra Maria Liam. Jag förstår att det är hur jobbigt som helst för er. Hur man än vänder och vrider på det så blir det jobbigt.

Ska han bo hemma hos sina föräldrar? Jag antar att det är uteslutet att du följer med och bor inneboende med en bebis? Det enda jag kommer på är att han får vara föräldraledig och du gå tillbaka till jobbet när bebisen är typ 8 månader.

Lycka till och jättestor kram!! Hjärta

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011