• Speck

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Eileen: skönt ni båda mår bra nu!

jis: det tar tid innan man kommer in i nån rutin o även lär sig se när barnet är trött hungrigt eller bara sällskapssjukt. För mig tog de tre mån innan jag verkligen började känna att jag hade någorlunda koll på både loke o min roll som mamma.. Här kämpar vi för närvarande med dagvilan, den lille krabaten vägrar sova annat än i min famn dagtid, han kommer inte till ro. förutom i vagnen men ja kan ju knappast gå ut o gå fem ggr per dag :)

• Speck

Karmosin: han somnar bara i vagnen om ja är ute o går o efter prom måste ja lämna vagnen ute, tar ja in vagnen vaknar 9/10ggr på en gång. Gissar de är tempskillnaden som väcker han.

Jis: om han har problem m magen, gör du kolikmassagen? Hjälprr till att bryta ner fisarna o få ut dom. förebygger även magknip.

• Speck

Ang massage så säger man väl ingen djupgående massage i ryggen den första trimestern har jag för mig.. sen är de ok m massage.

Ang gräl så har jag o min man som nästan aldrig gräla börjat gräla en del sen vi fick Loke. Men vi är duktiga på att prata ut o förstå varandra.

Vi har också diskuterat det här m städning o handling o jag sa tidigt att jag gör så mkt jag kan men att jag tänker inte försumma vår son dagtid för att städa. Så de veckor Loke är inne i en klängfas får jag inte mkt gjort å när Loke mår bra o kan leka självständigt så är de dammsuget o avplockat, handlat diskat o tvättat när maken kommer hem. Det är så olika :)

Tråkigt att gräla men de är nödvändigt ibland!

• Speck

Det har gått bra m Loke o katterna, vi har tre. De tycker Loke är lite läskigt som låter o viftar/ sparkar helt oberäkneligt :p I början låg de i vagn o säng men nu vet dom att de inte får. Så än så länge inga probs!

• Speck

Tredjemaj: planera för att inte ha tid med nåt, knappt en dusch ens de första 2-3mån så får allt annat kännas som en bonus :)

• Speck

Förresten Lulis: att spricka behöver inte hänga ihop m stor bebis.. Loke va 52cm o 3725gr (inte jättestort utan ganska standard) å jag sprack en hel del.. Inget i mellangården eller så men min ena blygdläpp bl a så jag ser helt skev ut.. bläää. Skönhetsoperation i skrevet nästa? ;) inte för att skrämmas utan för att påpeka att alla förlossningar är olika och det går inte att veta innan men att oavsett hur din förlossning går så leder den till att du får möta din bebis o då böir allt annat så sekundärt...

• Speck
    Jis skrev 2012-01-10 11:35:14 följande:
    Oj, jag måste ha en snäll bebis, hinner med rätt mkt. Han sover bra i sin insats eller i nestet. Så jag duschar varje dag och fixar iordning mig...well ingen skönhet men jag försöker ändå piffa till mig lite. Att få lite mascara på fransarna hjälper mig att bli människa igen :)

Ja alla får vi olika barn. jag hade de väldigt tungt med Loke som åt minst varannan timme dygnet runt och inte kunde sova själv utan jag fick bäta bära bära o han hade ofta ont i magen fr kl 4 på morgon så ja gick o la mig kl 19-20 för att orka o ändå va ja så trött att ja bara grät vissa dgr.. tack o lov funka bvc som kurator o jag fick prata av mig en timme i veckan..
  • Speck

Förresten, grattis jordgubbe till tösen o najje till grabbarna!

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011