Inlägg från: Sunseed |Visa alla inlägg
  • Sunseed

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

På Amningshjälpen när man läser får jag intrycket av att det inte finns några gränser utan att dom ska få äta så mycket dom vill och så ofta dom vill. Brösten fylls på kontinuerligt så det tar liksom inte "slut", men jag ska ta mig ett snack med projektledaren för det hela och fråga. Hon har inte sagt något om att vi ammar flera timmar när vi har pratat, men jag har heller inte frågat.

Idag däremot har det blivit jättelite amning och det gör mig tyvärr stressad. Eftersom jag ofta kör amningsnappar känner jag mig inte alls bekväm att amma utanför hemmet (det är ganska meckligt att få på dom och går inte att göra diskret), jag vill ha lugn och ro och dessutom behöver jag palla upp kuddar och annat för att inte få ont i ryggen. BVC-besök på förmiddagen tog bort en amning och ett besök hos släktingar tog bort nästa. Hur gör ni när det blir så? Eller är det bara jag som inte vill amma bland folk? Det stressar mig att jag blir rädd att mjölken ska försvinna när vi inte kör kontinuerligt och samtidigt känns det som att man måste få leva lite också och åka hemifrån ibland.

• Sunseed
    Najje79 skrev 2013-05-31 18:39:28 följande:
    Sunseed: jag ville inte heller amma ute bland folk i början, tror mkt var att det var två så det kändes som det aldrig var färdigt
    Ge det lite tid, stressa inte över det utan gör det som är bekvämt för dig, på en dag sinar inte mjölken och han kommer tycka det är extra mysigt när han får mammas bröst igen! Kram!
    Hjärta Tack
  • Sunseed
    MissCat skrev 2013-06-01 00:54:06 följande:
    Sunseed: Du skall amma sålänge du själv känner di bekväm med det. Det finns många olika råd. Vissa säger fri amning en del säger begränsad. Känn efter själv. Min brors tjej hardet tufft nu då hennes dotter är 10 månader då hon vill ha bbröstet som napp. Mamman kommer inte ifrån henne alls nu, inte ens på nätterna, så det kan få motsatt effekt.

Angående amningsnappen så är den meckig! Jag ville absolut inte amma ute bland folk men det finns många ställen där det är mer anpassat. Sen fick jag helt enkelt planera och folk fick planera efter mig och mina barn. De flesta är förstående när man har bebis.

Som sagt så skall du göra vad som känns bäst för dig och Hampus. Tänk också på att han blir inte gladare av att ha en stressig mamma kram
    Ja, jag försöker ta det som det kommer. Jag stressar inte SÅ mycket, men tankarna slår mig ibland eftersom jag har för lite kunskap om hur lite man kan amma utan att förstöra produktionen. Idag har vi dock tagit igen det med råge och till och med klarat av att amma 50% av tiden utan napp. Jag märker att produktionen måste ha ökat, för han får ersättning direkt efteråt och äter bara ca 50 ml av den. Fullt mål för 1-månaders brukar väl ligga någonstans mellan 80-125 ml. Det är positivt! Vi kämpar på helt enkelt.

Han visar också tendenser till att använda mina bröst som napp, så därför har vi introducerat napp vilket han tar ibland. Jag kände att jag inte vill att han blir för galen i brösten med tanke på framtiden, och när jag läste om din brors tjej blir jag än mer övertygad om att napp inte är dumt alls när han inte ammar. Den ersätter ju inte amning och närhet, men jag vill gärna spara lite på brösten. Kyss Det räcker med amning varannan timme känner jag.
    Knytet skrev 2013-06-01 10:14:28 följande:
    Sunseed, nu har jag äntligen kollat dina bilder o jag måste ju bara säga att han är ju såååå ursöt :). Vad gäller amning så fick min Ludvig amma hur länge han ville. På kvällarna de första månaderna kunde kag sitta i timmar för han ville snutta. Knget annat hjälpte. Hade också amningsnapp o kände som dig att det var jobbigt bland folk. Är inte bekväm normalt att visa brösten o blev inte bättre med en napp på...
    Tusen tack. :)
    Amma diskret utan napp går ju, men jag använder en trasa för att täppa igen hålen på amningsnappen när jag ska dra på den, och jag använder båda händerna, och det går INTE att göra utan att visa hela bröstet inklusive vårtan, och den vill jag ha för mig själv. Dessutom vill jag som sagt ha lugn och ro och vara ifred. Det är ju lite svårt bland folk. Sambon får t o m skicka ut hundarna ur rummet när jag ammar. Det kanske blir annorlunda längre fram, men just nu får det bara så.

• Sunseed
    Kelsson1 skrev 2013-06-01 20:18:08 följande:
    Sunseed: ökar han på med vikten tror jag inte tidsgfänsen gäller, här gicks det ner i vikt i början därav tidsgränsen. Hos folk kan du alltid fråga om du kan få låna sovrummet för amning o stänga efter dig, på stan är det svårare
    Han har gått upp 300-400 g i veckan sista två veckorna, men det behövs efter den låga födelsevikten. :D
  • Sunseed
    7879 skrev 2013-06-11 20:59:48 följande:
    Hur är det med alla i tråden? Själv mår jag bra efter att ha haft en liten svacka. Skönt med ljuset och solen!
    Hej!
    Vad jobbigt att ha haft en svacka. Hoppas att det vänder för dig nu. Solen och värme kan göra mirakel.  
  • Sunseed
    Knytet skrev 2013-06-12 07:09:28 följande:
    7879, här är det bra :). Ludvig fick sin fem mån vaccination igår o grät knappt nåt. 7080 g o 65 cm. Oj vad snabbt det går. Två tänder har kommit upp också.
    Har fått ok från CFC att köra igång med syskonförsök hos dom. I em har vi möte med proffesorn för att lägga upp en plan. Det blir korta metoden, med kortison o ev assisted hatching. Känns så skönt att göra detta i Danmark där dom inte är så stelbenta som i sverige :)
    Skönt att du mår bättre nu. Var det trubbel med mannen ? Stor kram
    Tiden rusar iväg. Vad skönt att vaccinationen gick bra så att mammahjärtat slapp brista. 
    Vad spännande med syskonförsök! Blir det igångkörning nu under sommaren eller senare?   
  • Sunseed

Ego: Här rullar det på. Sista dagarna har varit lite jobbiga då lillen har börjat kräkas väldigt mycket. Det är inga överskottskräkningar om man säger så, utan ljusbrun spya, vissa gånger i kaskader, så både jag och han är inlindade i frottéhanddukar för det mesta. Vi har varit i kontakt med BVC:s läkare och det är ingen fara på taket för än så länge får han i sig mer än vad som kommer upp, men det har varit tuffa nätter med en trött mamma. Det är troligtvis bara "normala" kräkningar, för med tanke på färgen så har det hunnit passera ända ner till mag/tarmkanalen (galla) och så länge han bajsar så visar det att det inte är något fel. Nu har han såklart inte bajsat på hela dagen igår, så om inte det kommer igång idag får jag ringa igen.

Förutom den lilla parentesen så går allt jättefint och jag är kär i mitt lilla gullefjun. Äntligen har han börjat kunna sova korta stunder i vagnen, för att bära honom dygnet runt har varit lite tungt för armar och axlar och bärselen känns inte bra att använda när han är inne i en ordentlig kräkperiod. Men nu så, nu har jag armarna fria sedan flera timmar faktiskt och har både duschat och klätt på mig före lunch! Den ni!

På söndag bär det iväg på hundutställning, det blir vår första lite längre utflykt. Tidigare har vi bara varit runt till släkten. 

• Sunseed
    Kelsson1 skrev 2013-06-12 10:17:01 följande:
    Sunseed: Så jobbigt, BVC tyckte inte att ni skulle testa mjölkfri ersättning när han spyr så mycket?
    Hoppas hundutställningen går bra. 
    Nej, de sa inget om mjölkfri ersättning utan mer att det är normalt att de kräks om de kanske äter för mycket eller för snabbt. Vi har nu börjat ge mindre ersättning per gång, men lite oftare istället och idag har han bara kräkts två gånger. Vi får väl se hur det utvecklar sig. Annars ringer jag imorgon igen.
  • Sunseed
    Kelsson1 skrev 2013-06-12 21:03:51 följande:
    Sunseed: Ibland kan det vara intolerans mot mjölk om de spyr och ibland kan det räcka med att byta ersättning. Vi gav Jenni Sempers vanliga ersättning och det gick bra, sedan köpte maken av misstag Lemolac (fortfarande Semper) och vi märkte inte så mycket annat än att det var grynigt i flaskan o jag trodde att jag hade gjort fel på något vis. Sedan började Jenni spy väldigt mycker, vilket hon inte gjort tidigare. När vi bytte tillbaka till vanliga ersättningen så slutade hon spy. Så om han inte har spytt tidigare utan det kom plötsligt skulle jag inte lyssna på BM utan försöka hitta orsaken till spyorna. Menar nu inte oroa dig bara att du känner ditt barn bäst själv o är det något som är onormalt för honom så lyssna på dig själv o inte på goda råd (inte ens mina ) utan gå på magkänslan.
    Det visade sig vara förstoppning. Vi var inne akut i natt då problemen eskalerade igår eftermiddag och han började bli loj och ville inte äta. Efter lite Klyx i rumpan blev han betydligt bättre.
    Vi har fått rådet att ge honom Sempers Bifidus en gång per dag (innehåller laktulos) och öka vid behov.  
  • Sunseed
    7879 skrev 2013-06-12 22:00:40 följande:
    Sunseed: Skönt att han kan ligga lite själv nu, för visst blir det tungt- och varmt att bära hela tiden! Min tjej kräks också väldigt mycket. Jag trodde det skulle sluta eller minska när jag började med fast föra, hon har fått börja äta gröt och ltie smakportioner, men icke hon kräks på och inte är det mysigt när det kräks mat precis... Brukar kunna vara magmunnen som inte är färdigutvecklad på dem som det också kan bero på så hoppas det växer bort!
    Usch. Jag lider med dig. Det är inte roligt, och så får ju dom stackarna nästan panik. Gråter
Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011