kasa01 skrev 2011-10-15 13:08:34 följande:
Vi fick dåliga siffror bara, hamnade i "högrisk" gruppen. Jag har en ganska lång historia bakom mig dock, fick för ca 1,5 år sedan en tumör i livmodern i samband med ett missfall. Detta skedde efter min första IVF behandling, o var en spontan "graviditet". Tumören spred sig aldrig, men jag kommer alltid att ha risk för att få canser vid en vanlig hcg stegring, alltså vilken vanlig graviditet som hels, och framför allt efter förlossningen. När vi fick dåliga siffror på kub blev alltså valet att göra moderkaksprov, för att säkert få veta om bebisen hade någon av de 3 trisomierna. Hade vi fått trisomi 21, vilket är DS, hade ju barnet kunnat födas och få ett bra liv, men hade jag dessutom fått cancer i om med förlossning, cellgifter och allt vad det innebär hade vi inte kunnat försöka skaffa ett barn till. Trisomi 13 o 18 kan barn inte leva med, och då hade vi återigen stått inför risken att jag får cancer efter förlossning, men då med ett dött barn. Vi var helt enkelt tvungna att veta. Moderkaksprovet var inte så farligt efter att man gjort ett antal äggplock, samma typ av nål fast genom magen i stället. Dagarna att vänta på resultatet däremot var värre... Det tre faktorer man lägger ihop vid kub är ju nackspaltens mått, åldersfaktorn samt värden på det blodprov du lämnar. Har man en bebis med kromosom fel läcker man ut ett b-hcg samt ett protein som kallas PAPP-A. Jag vet med mig att jag ligger högt hormonmässigt, och detta är ett av de faktorer som gör att riskerna på kub dras upp. Jag har en hel del info om detta om du vill ha? Om ni ändå skulle välja att beålla barnen trots kromosom avvikelsr skulle jag inte göra provet. Det har ändå en liten risk, för mig var det 1,5 % eftersom jag hade en del blödningar i början. Skulle inte utsätta bebisen för det om jag inte hade varit tvungen. Du har ju dessutom två små underverk därinne, o man skulle aldrig gå in o ta bort den ena vad jag vet...? Att båda skulle ha något kromosom fel känns ju helt osanorlikt. Oj, vad långt det blev nu igen..
Kram o ha en fin helg!
Tack för långt och utförligt svar. Jag förstår att ni verkligen behövde veta. Blir nog moderkaksprov för oss. Har förresten bara en därinne, du blandade nog ihop mig med Najje el ngn annan. Men det gör inget