• kattm

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Söte, Jag drack ganska mycket hett vatten med färsk, riven ingefära i mot mitt illamående. Det tyckte jag hjälpte rätt bra, åtminstone för stunden. Myntate funkade också rätt bra. Mitt illamående höll i sig till vecka 16, då klingade det av. Hoppas att det går över snart för dig också.

Jis, jag har hört att det inte är säkert att bara "stänga av" airbagen på passagerarsidan, utan att man måste koppla ur den helt om man ska ha barn där. Men det kanske är olika från märke till märke?

Dealiy, jag tror inte att rekommendationen handlar bara om att man inte ska pyssla med barnet, utan att man mycket oftare kommer att rikta uppmärksamheten till babyn istället för trafiken om man har honom eller henne bredvid sig. Men du ska så klart göra det som känns bäst för dig, så ha stolen där om du mår bäst av det. Bättre att rikta uppmärksamheten till platsen bredvid än platsen bakåt i det läget...

• kattm

tredjemaj, vad bra att det går att stänga av säkert på nyare bilar. Vi har en bil från 2008, och när vi köpte den blev vi informerade om att vi måste koppla ur airbagen helt om vi ville ha barn där, att det inte räckte att stänga av den med spärren. Men så börjar den ju bli gammal också (enligt min man iaf... ).

Lulis, din situation låter ju ännu värre. För min del är det ju inte levande människor som drabbas (inte direkt iaf). Fy tusan att de inte tar situationen på allvar, hur ska det gå för den eleven och resten av klassen om ni inte får det stöd som behövs? Upprörande! Jag hoppas att det löser sig och att du lyckas koppla av i god tid till förlossningen, så att du inte bär med dig den här stressen till dess.

För min del har det också dragit ut på att ersätta mig, men det borde bli klart i början på nästa vecka (skulle ha blivit det den här, men vår tilltänkta vikarie har varit hemma sjuk hela veckan). Det blir relativt kort tid för överlämning (jag jobbar till 17 februari), men hon kan redan mycket av det jag gör, och har bra koll på vår verksamhet överlag, så det känns tryggt med henne. Och jag har lovat finnas tillgänglig i mån av tid även under min mammaledighet om hon behöver stöd (inga projekt, men att svara på frågor och så).

Najje, vad skönt att du har fått en bra ersättare på jobbet. Vilka trista försäljare. Vi vet definitivt vilken affär vi ska tillbaka till, bara en där vi tycker att vi har fått riktigt bra service.

Enya, visst är det underbart när man får känna första sparkarna?

Kelsson, oj, nästan svimmade? Jag får dra ner på tempot så att jag inte hamnar där jag också. Det är väldigt obehagligt när man känner att man inte får luft på samma sätt som tidigare. Jag hade en del sammandragningar igår också, så då gick jag faktiskt hem tidigt från jobbet.

Ur ren trafiksäkerhetssynpunkt rekommenderas det nog att man alltid har barnet i baksätet, och stannar bilen om man måste göra något med babyn, t ex peta in en napp. Men då är det ju bara trafiksäkerheten som är i fokus, inte alls barnets och förälderns perspektiv. Vi kommer att ha stolen i baksätet, men det är ju för att vi inte får ha den i vårt framsäte, och att jag ytterst sällan kommer att köra på egen hand. Jag tycker att man ska göra det som känns bäst för en själv (även om jag misstänker att jag framstår som lite lätt rabiat om det här med baksätet från mina tidigare inlägg. ).

Vi har inte diskuterat syskonförsök ännu, men vi har två halvdana embryon i frysen på CvL som jag kommer vilja att föra tillbaka om min man bara går med på att vi ska ha ett barn till. Han tycker att hela processen har varit väldigt slitsam, och vill nog se hur vi fungerar som familj med ett barn innan vi försöker skaffa fler. Jag däremot vill gärna ha minst två barn som jag känner nu. Jag kommer inte vilja använda preventivmedel. Den här babyn blev ju till på naturlig väg, men det känns mer som ett lyckokast. Skulle jag bli gravid fort på naturlig väg igen får vi väl diskutera skydd då. Och i så fall är det kondom som gäller om jag får bestämma, jag vill varken äta p-piller eller sätta in spiral. Däremot är jag osäker på om vi orkar med fler färskförsök. Åldern kommer väl också att spela in. Jag är nästan 36 (kan nog hinna fylla innan denna bebis föds), och min man fyller 39 i år, och jag vill nog inte ha barn jättetätt.

Jag sov jättedåligt i natt, var uppe fyra gånger för att kissa, och väcktes av ena katten två gånger. Jag märker tydligt nu att jag inte blir utvilad på nätterna. I morse värkte hela kroppen när jag klev upp ur sängen. Gjorde ni andra något speciellt mot slutet av graviditeten för att få det bekvämare? Det känns som att kroppen inte får avlastning i sängen nu. Ska man skaffa en mjukare madrass? Palla upp med kuddar? Jag tar gärna emot tips om ni har några.

• kattm
    Jis skrev 2012-01-13 11:04:52 följande:
    CattM, jag köpd den här kudden typ vecka 26 eller så, den har räddat många nätter kan jag säga. Så himla skönt att kunna lägga mellan knäna samt att den gav stöd vid magen. Toppen. Helt ärligt de bäst investerade pengarna på hela graviditeten :)
    www.kopbarnvagn.se/sv/artiklar/gravid/gravidh...
    Den verkar ju jättebra. Tack för tipset!
  • kattm

Inanna, vad kul att du är här! Hoppas att allt kommer att gå bra!

Aurora, bruttolöneavdrag är något som ens arbetsgivare kan bevilja. Tyvärr gjorde varken min eller min mans arbetsgivare det, så vi fick betala våra IVF-försök med sparpengar. Mina svärföräldrar betalade en del som gåva till oss. Då vi ställdes i kön till IVF i Stockholm gällde inte vårdgarantin, så vi bestämde oss för att betala privat för att inte förlora tid, då var kötiden 1.5 år. Numera gäller vårdgarantin. Ska vi föra tillbaka våra frysta embryon (vilket jag vill göra), så kommer vi att spara ihop till den kostnaden.

Men bruttolöneavdrag funkar så här: För privat vård, som inte finansieras av det offentliga, kan arbetsgivaren ta fakturan och istället göra motsvarande avdrag på lönen. Då betalar man med oskattade pengar, och det gör att man sparar in en del av kostnaden. Hur mycket beror på hur mycket man betalar i skatt. Man får alltså kolla med sin arbetsgivare om de tillämpar bruttolöneavdrag, och om det i så fall gäller för IVF-försök. Om de beviljar det ber man kliniken att skicka fakturan till sin arbetsgivare. Du vinner på det genom att du inte betalar med skattade pengar, men det betyder också att det avsätts mindre pengar till din pension, och att ditt SGI påverkas (eftersom årsinkomsten blir lägre), vilket i sin tur påverkar föräldraersättning, sjuklön etc. Din arbetsgivare vinner på det för att de då behöver betala mindre i sociala avgifter (och får nöjda medarbetare). För att kunna få bruttolöneavdrag måste man dock vara öppen med att man försöker få barn på detta sätt inför sin arbetsgivare, vilket ju inte alltid är självklart.

Lulis, bra att du blivit luttrad, men himla trist att man ska behöva bli det... Tack för tipset om bäddmadrass. Det är dags för oss att köpa ny bäddmadrass ändå, så nu kanske vi ska passa på. Jag kom på att jag fått låna en amningskudde av min syster också (den ligger i en garderob nu, så jag hade glömt bort den), kan testa om den kan avlasta en del också. Det kan jag ju prova redan inatt.

Kelsson, vad trist att ingen erbjöd dig sittplats på tunnelbanan. Jag har nog inte behövt stå en enda gång den senaste månaden som tur är. Det har å andra sidan inte varit så fullt heller, men de få gånger det varit helt fullsatt har det faktiskt alltid varit någon som rest sig upp och frågat om jag vill sitta. Väldigt sympatiskt!

Ego: Idag invigde jag mina nya broddar i ishalkan. Jag kände mig jättetantig, men eftersom min syster halkade och bröt handleden en månad innan hon skulle föda förra året och därför inte ens fick lyfta sin dotter första månaden så tar jag inga risker.

• kattm

Vilka söta bebisar!

Kelsson, Jis och Aurora, nu när det har gått ett tag efter era förlossningar: Hur känns det nu, rent kroppsligt? Ni får självklart välja själva om ni vill svara eller inte, och också hur ingående. Men om ni vill svara undrar jag hur fort avslaget upphörde, om ni känner er läkta och så. Så att jag kan ställa in mig lite mer på vad som är rimligt när det väl är dags...

Jag var också vaken mellan 3 och 5 i natt, men min telefon vägrar samarbeta vad gäller inlägg (markören hoppar fram och tillbaka när jag försöker skriva, och sedan raderas allt helt plötsligt, så jag har gett upp att posta på fl via min mobil), så jag läste bara. Men det var trevligt att tråden förnyades så där under natten när jag inte kunde sova.

Tredjemaj, jag snarkar tydligen också riktigt mycket nu. Men min man vågar inte väcka mig. Han snarkar, och sover rätt djupt, så jag har lärt mig små knep för att få honom att ändra ställning, men jag är riktigt lättväckt så samma skulle nog inte funka på mig. Och det är ju inte så lätt att ändra ställning i sömnen som gravid direkt.

Kelsson, 4H-gården Augustendal i Huvudsta är riktigt trevlig tycker jag. De har ju djur också vilket brukar uppskattas av små barn om det kommer många gäster i den åldern. www.augustendals4h.se/

Ego: Jag sover verkligen illa nu. Igår försökte jag hjälpa till lite med renoveringen (vi har hållit på sedan slutet av september, det är alltså typ fyra månader vi har hållit på vid det här laget, för en klädkammare och ett sovrum. Inte sätter vi något rekort i snabbhet, inte). Vi tapetserade nästan en hel vägg. Min man fick så klart göra det mesta (och han hann med annat än tapetsering också, t ex spackla lite mer, måla skarvar och städa inför tapetseringen), medan jag servade med blöta svampar, rakbladskniv och goda råd (tapetsering är annars min grej, han har aldrig gjort det själv förut då jag alltid velat göra det på egen hand). Det plus den dåliga nattsömnen och att jag får värk under nätterna gör att jag har riktigt ont i ryggen och i höfterna idag. Tog myrsteg på väg till jobbet, och det är inte speciellt skönt att sitta heller. Det jag känner är nog ingenting jämfört med er som har ordentlig foglossning, så jag känner verkligen med er.

Vi beställde i alla fall en ny bäddmadrass i lördags, som borde komma till på fredag. Får se om det hjälper. Det är latexkärna och fluff runt den. Ev kommer jag att ha kvar den gamla bäddmadrassen under nu tills slutet av graviditeten, så att det blir extra mjukt, och palla upp med kuddar och se om kroppen får mer avlastning så.

• kattm

Tack så mycket för alla svar om läkning och avslag och så.

Vad modiga ni är som vågat ha sex så nära efter förlossningen, om jag får säga så. Själv har jag ju haft en hel del underlivsproblem tidigare i livet som jag är rädd ska komma tillbaka efter förlossningen (inte för att de är helt borta nu heller, men bli värre igen), så jag vet inte riktigt hur jag kommer att reagera när det är dags på nytt. Nu är jag inne i någon sorts asexuell fas och vill knappt bli vidrörd, så vi har inte haft sex på hur länge som helst nu (kramar och klappar på magen kan jag som tur är hantera). Det är nog helt och hållet någon sorts undermedveten skyddsmekanism från min sida, för att jag inte vill behöva hantera alla svårigheterna igen. Men det är jobbigt för både mig och min man. Ursäkta ifall det här blev alldeles för privat.

Vad roligt att höra om alla dopplaner. Vi kommer nog inte att döpa vårt barn (varken min man eller jag är aktivt troende, och vill att hon ska få välja själv senare i livet om hon vill döpas och konfirmeras eller välja ingen eller en helt annan religion), men vi kommer nog att ha någon typ av namngivningsfest för våra familjers skull (det blev lite kommentarer om det när min systerdotter döptes och vi meddelade att de inte ska räkna med något dop av vårt barn - "men något måste ni ju göra så att vi får fira henne"). Hoppas att dopen blir precis så bra som ni hoppas på!

Tredjemaj, hoppas att du får sova bättre framöver, och att du kan vila på dagarna för att ta igen lite av den förlorade nattsömnen.

Kelsson, jag tror inte att det har varit djur inne i själva huset på 4H-gården, så om det blir svårt att hitta någon annan lokal kan du säkert ringa och kolla hur allergisäkert det är. Djuren har egna stallar ute på gården en bit ifrån, och går i hagar, så man hälsar på djuren utomhus. Det är jobbigt det där med djurallergi. Vi har ju två katter. När vi gifte oss fick min svåger sitta ute på balkongen hela kvällen, för han hade glömt sin medicin, och symptomen kom redan när han klev innanför dörren. Tur att det var en varm kväll...

• kattm

Usch vad jobbigt, strössel. Du har ju redan fått de här råden, men jag håller med. Om det inte funkar med hunddagis, så kanske det ändå går att hitta någon som kan komma och gå ut med hundarna så att du inte måste göra det själv varje dag? Eller kan din man komma hem på lunchen och ta en av promenaderna åtminstone?

Jag tror att familjeterapi kan vara väldigt nyttigt för alla nyblivna föräldrar, det är ju en jätteomställning att bli flera i familjen.

Kräv egentid så att du får koppla av, och din man får tillfällen att inse att det är mycket att ta hand om ett litet barn. Det stärker ju även deras band.

Sök hjälp om magen fortsätter göra jätteont. Det finns ju bra mediciner mot t ex magkatarr som kanske kan hjälpa dig? Allt blir så mycket svårare också när man är helt slut för att man inte får sova och sen dessutom har ont ovanpå det.

Hoppas så att ni reder ut detta snart och att du får må bättre. *kram*

• kattm

Tack för alla svar om hur ni andra har det på samlivsfronten. Jag kan känna mig så ensam som bara inte har lust när jag tror att alla andra har det, och är så rädd för att lusten inte ska komma tillbaka. Men jag får jobba lite på det också, när det blir läge för det. Om inte annat så hoppas jag ju på syskon, och på något sätt ska de ju bli till... Eftersom vi lyckades bli gravida spontant den här gången så är det kanske inte omöjligt en andra gång.

• kattm

Hej!
    Nu har jag också bytt nick, men bara en bokstav.

Vinterbebis, grattis till er lilla flicka! Vill gärna höra mer när du hinner och orkar. {#emotions_dlg.flower}

Jis, vad trist att du inte fick amningen att fungera när du har kämpat på så. Jag tycker att du fattar rätt beslut, för man kan inte fortsätta och fortsätta hur länge som helst när det bara inte vill sig. Bra kämpat!

Vad skönt att det är flera som har långa stunder då babyn inte känns alls. Så har jag det också, och hinner bli lite orolig varje gång. Men hittills har hon alltid rört på sig efter ett tag, så än så länge har jag inte kollat upp det. Och andra dagar rör hon på sig nästan hela tiden. Det ju just de dagarna som gör att jag oroar mig när hon inte rör på sig på många timmar.

Min mage kan också bli stenhård bara delvis. Hur fungerar livmodermuskeln/musklerna? Är det en eller flera muskler, och kan i så fall bara delar av dem dra ihop sig? Jag har funderat på om det är babyn som känns, men samtidigt blir det den där krampaktiga känslan från sammandragningarna också, fast bara en del av magen är hård.

Ego: Nu har foglossningen slagit till för min del. Det började förra veckan, och nu har jag riktigt ont i höfterna och nedre delen av ryggen när jag går. Har fått låna min systers foglossningsbälte, så det har jag haft på mig sedan i torsdags. I dag när jag gick till jobbet tog det nästan dubbelt så lång tid som vanligt. Gick 50 m, fick vila, gick 50 m till, skar till i underlivet och fick stanna tills det klingade av, gick 100 m, fick stanna etc. Usch och fy om det ska fortsätta så här.

Mina svärföräldrar kom upp i helgen och hjälpte oss att komma vidare med renoveringen. Min man har ju kämpat på kvällstid och helger med golvläggning, målning och tapetsering samtidigt som han har fått ta nästan alla hushållssysslor, men att få två personer till gjorde underverk. Så i natt har vi sovit första gången i vårt nya sovrum. Vi byter nämligen plats på arbetsrum och sovrum för att kunna få plats med spjälsäng och byrå för barnkläder, i förra sovrummet (som nu blir arbetsrum) fick bara vår säng plats. Min svärmor har passat på att städa en del också, vilket jag skäms lite över att inte orka med själv. Vill inte att någon annan ska behöva ta hand om vår skit, liksom. Men det är bara att tacka och ta emot, för jag fixar det inte själv just nu, och min man är helt slutkörd efter allt han har stått i de senaste veckorna.

Ikväll är det dags för profylaxkurs. Det ska bli spännande. Jag får väl bara gå en timme tidigare från jobbet än jag tänkte mig i morse för att vara säker på att hinna dit...

• kattm

Jag hänger inte med jättemycket just nu, men har inget emot planering av träffar i tråden. Vore roligt att vara med, men jag har ju inte fått min baby än, och har fullt upp på jobbet på torsdag. Bara tre veckor kvar tills jag går hem, och det är mycket som ska hinnas med.

Aurora, pajer med olika fyllningar kan också vara billigt och enkelt att fixa till dopet.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011