Anderska: Gud vilken gullig sambo du har! Mår du bra och så är det ingen fara att flyga. I vecka 20 tar ju flygbolagen fortfarande emot en. Själva flygningen är inte farligt som gravid, det är det att senare i graviditeten vill inte flygbolagen ha med en ifall en förlossning skulle starta - de vill inte ha en massa problem ombord. Det du ska tänka på är att ha stödstrumpor på dig, dricka mycket vatten, vicka på benen och försöka resa dig upp och gå lite i gången med jämna mellanrum. Låter skönt med semester!
Strössel: Skönt att de håller koll på ditt "underrede"... Summa kardemumma, gick du upp omkring 20 kg eller? När kom den mesta viktökningen? Jag har gått upp 6,5 kg nu i vecka 26, och är rädd att det bara ska smälla till framöver och lägga på en massa. Jag bryr mig inte om kilona som sådana, men vill inte bli större, då jag redan har några kilo för mycket. Ur hälsoaspekten, för bebben och förlossning är det ju inte bra om man väger för mycket.
I övrigt har jag kommit in i en riktigt "oroa-mig" period. Jag oroar mig för ALLT. Exempelvis läste jag precis att man ska undvika leverpastej, men det har jag ätit hela tiden, det är det enda pålägg jag äter. Livsmedelsverket säger att man ska undvika lever men pastej är ok. Men nu börjar jag noja mig att jag ätit för mycket... Är det inte för vad jag ätit så är det för vad jag inte ätit. För lite grönsaker exempelvis... Plus allt annat som jag tänker på - inte bara vad jag fått i mig. Usch, jag har så svårt att slappna av och bara tro på att allt kommer att gå bra. Och om jag oroar mig så nu, hur ska det då gå när man väl har fått bebisen? Då finns det ju tusen nya saker att vara rädd för. Tror nog jag måste ta itu med den här oron på något vis, det går åt för mycket kraft + att jag ju har svårt att vara glad när jag oroar mig hela tiden.... Hur sjutton ska jag göra för att släppa taget?