minjalin skrev 2012-01-01 10:28:32 följande:
Det kan jag tänka mig. Det är ju jobbigt att vara gravid med en 2åring hemma så jag kan ju tänka mig med massa barn som ska lyftas och kläs och allt mjöligt (beror väl iofs på om man jobbar på en småbarnsavdelning eller inte men borde vara tufft på bägge) Jag jobabde 1 dag i veckan i början på grav och var mammaledig resten, sen var jag ledig tills v 19+ och blev halvtidssjukskriven v 22+4 för ljumskbråck, åderbråck i underlivet och bäckensmärtor (foglossning) sen fick jag hel graviditetspenning beviljad (förra gången tjatade jag mig till 1/4 på samma jobb och en kollega fick full) men så fick jag ju även min sjukskrivning beviljad hela vägen fram till förlossningen så då går den före gravpenning så därför går jag på halv gravpenning. Så jag vart lite chockad när allt bara flöt på. Men hade aldrig klarat att jobba hela denna grav så det känns som en lättnad att bara få gå hemma nu. Har din andra också vart jobbigare än första? Det har min fysiskt, men lättare psykiskt. Äter du järntabletter? Det gör jag och svarar som tur är bra på det så nu har jag bra värde och min mage blir inte så farlig av dom.
Ja då. Vet ju inte om han förstår vidden av det hela, men han vet att det ligger en bebis i mammas mage och att han blir storebror när den kommer och han ska hjälpa till med allt säger han :) Han lyfter på min tröja och gosar med magen och säger att han vill att bebis ska komma fram snart. Men sen tror jag inte riktigt han förstår att det inte är en färdig lekamrat som kommer ut och att den kommer stjäla uppmärksamhet ;) Men min sambo kommer vara hemma första 5 veckorna så vi får rätt start och nån alltid har tid med Leon tills vi hittat en vardag med 2 barn :)
Förstår din?
Men vad skönt, då har du kunnat vara hemma ett tag
Men din son han går inte på förskola än?
Jag jobbar ju med minstingarna, 1-2års avdelning. Men har valt det själv för det är det jag trivs bäst med
Dom blir så trotsiga ju äldre dom blir
Ja, denna graviditet har vart mycket kämpigare. Mest fysiskt, för jag har mycket större mage denna gången. Jag har inte köpt järntabletter än, för jag glömmer alltid bort det när vi är ute på ärenden
Typiskt min gravidhjärna kan man nog säga
Men ska börja med det här nu när jag kommer ihåg att köpa dom. Men har hört att man kan få trög mage o det är jag intre sugen på
Drack blutsaft förra grav, när jag fick lågt järnvärde o det funkade bra för mig iaf.
Nej min son förstår nog inte alls, tror han är för liten för det. Men han drar upp tröjan o pekar på min mage o säger bebis, men det är nog mest för att vi sagt det till han
Sen har han alltid vart frukansvärt rädd för dockor. Och är även lite avvaktande mot bebisar sedan kompisen var här med sin dotter när hon var bebis och hon tog tag i hans finger o vägrade släppa, då fick han typ panik
Men det verkar ha släppt nu, för nu är det så mycket bebisar här o var och han är mest nyfiken på dom små liven. Sen vet han att bebisar har napp också
För det brukar jag säga till han när han blir trött o tar fram sin napp o snuttekossa att bebisar har napp.. Så det är han medveten om :-P
Tyvärr kommer det bli mycket förändringar för sonen, här till våren.. Bebisen kommer och sedan har dom bestämt sig för att stänga hans förskola där han trivs som fisken i vattnet och har alla sina kompisar, alla son vi gick i samma föräldrar grupp med har sina barn på samma avdelning. Så jag är väldigt kluven just nu hur vi ska göra, det var ju en av sakerna som fick mig att gå in i väggen här i december.. Man vill ju ens barn sitt bästa hela tiden..