Inlägg från: viplanerar09 |Visa alla inlägg
  • viplanerar09

89:or som är gravida! :)

Vi valde en betalförsäkring just för att vi haft ett skräck exempel. Johans kusins barn, väntade dem för länge innan dem gjorde akutsnitt. De ansåg att mamman skulle kämpa längre för att det skulle få gå den "naturliga" vägen. Vilket resulterade att barnet fick lite syrebrist och lite senare en hjärnblödning.

Detta är verkligen ett skräck exempel men när det händer så nära en blir man rädd. Än fast jag inte tror att jag kommer ha några problem att föda då det gick så otroligt snabbt och jag behövde inte kryst ut ossian utan när man såg lite av huvudet slutade jag krysta för att vänta och han kom av sig själv. Så ska jag väl inte behöva vara orolig att nästa barn ska "fastna". Men som sagt alla förlossningar är olika även för samma mamma. Kanske jag får en men större huvud/tyngre än ossian så kan det vara svårare...

Nu menar jag absolut inte något illa att ni tar en gratis, absolut inte. Man ska göra de som man känner är bäst för en själv.

• viplanerar09
    minjalin skrev 2011-09-10 15:11:52 följande:
    Jo, jag funderar mest vad det finns för naturliga skyddsnät om man får ett handikappat barn som man behöver extra hjälp för att ta hand om. Får man bekosta det helt själv eller hur funkar det om man inte har försäkring? Vi ska ringa och fråga och se vad man får för svar. Jag skiter i pengar om barnet dör eller om jag får bristningar och sånt utan jag är mer att jag vill att mitt barn ska få vård om det behöver eller om man måste vara hemma mycket med barnet och inte kan jobba så vill man ju ha råd med det så då är det det hur mycket man får av staten och hur mycket som är styrt av försäkringar. Så ska kolla upp lite sånt innan vi bestämmer oss men lutar åt trygghansa i alla fall. När Leon väl var född fick han en bra barnförsäkring med högsta prisbasbelopp för det är inget jag tänker snåla med, men är dåligt insatt i det där med gravidförsäkringar. Känns i alla fall meningslöst med typ länsförsäkringar för 600 kr för dom täcker inga sjukdomar utan bara typ om barnet dör och vissa förlossningskomplikationer och sånt. Men inte om barnet har downs syndrom eller nåt sånt. Jag vill inte ha massa pengar för att mitt barn dör liksom, det hjälper ju inte mig i min sorg mer än möjligtvis om man behöver terapi. Men vi får luska lite mer helt enkelt. Börjar ju ändå inte gälla förrän om några veckor.
    Jag tycker verkligen att du ska kolla upp! Då kan du ju gärna skriva här om du vill. Man har ju ingen aning vad man egentligen tar. Utan jag/vi väljer och har valt trygghansa just för att jag och mina syskon haft det hela livet och det har funkat så himla bra. Min bror var väldigt, väldigt sen med sitt tal(han sa inte mamma eller pappa och lite andra ord fören han var 6år). De har fått mycket hjälp med talpedagog, betalda resor till talpedagogen osv. Så man väljer ju mer eller mindre bara för att man alltid haft :) Tror egentligen inte det är så stor skillnad mellan olika försäkringsbolag. Utan det gäller att välja vad man själv känns är bra. Funderar ibland på Länets då vi känner han som jobbar här och får väldigt bra priser. Vi har allt hos länets hus, bil osv.

Jag fick ett papper av BM som gällde just trygghansa och man får i stortsätt inget genom Mammabarn. Du kan ju även gå och kolla på deras hemsida så ser du i stora drag vart man kan få ersättning. Vet att det står att man får 10 terapi behandlingar om något dödsfall skulle uppstå. Tycker faktiskt det stod ganska bra om skillnaden mellan den som är gratis :)  

Precis, man vill gärna veta vad man får för vård osv ifall det skulle uppstå något fel. Nu har jag ingen som helst aning om de hade någon försäkring eller inte. Men de har iallfall fått mycket hjälp. Ex så går han på vanligt dagis med han har en person med sig. Han blev inte handikappad så att han inte klarar sig själv. Jag tror de måste haft någon form av försäkring för annar skulle dem aldrig ha råd med allt som de måste genomgå....

Det "enda" som blev var att de har spenderar ett antal månader på sjukhuset och var där stup i kvarten. Som när han skulle döpas blev han som blå och börja himla med ögonen. Han blev även sen i utveklingen han började inte gå fören han var typ 2,5år. Ena benet hänger inte riktigt med. Sedan har de nu fått se att han inte ser bra och det går inte att hjälpa med glasögon då det blivit fel på någon nerv från hjärnan till ögat. Sedan har man egentligen ingen aning om hur han kommer att klara sig i det vuxna livet. Han är nu precis som vilket barn som helst fast man ser just på ögonen då han himlar(heter det så) mycket med ögonen. De hade verkligen tur. 

Men som sagt, skriv gärna här vad som gäller osv. Roligt att veta vad man tecknar :) Ser när jag kollade på deras hemsida att det inte stod så himla mycket. De papper jag fick kan man se bättre :)
  • viplanerar09
    minjalin skrev 2011-09-08 09:24:14 följande:
    Jo vi är jättenöjda!!!

Det verkar inte gå att göra så mycket åt det, men vissa ljumskbråck får man operera men sen läste jag lite på nätet och åderbråck inuti ljumsken ser exakt likadant ut och går nästan bara att skilja med ultraljud så vi får hoppas på en erfaren läkare och se vad hon säger. Sen tänkte jag ta upp hur ont mina åderbråck i underlivet gör när jag jobbar så får vi se om det går att bli sjukskriven nån del.

Hur mår du nu?
    Okej, ja det är klart. Svårt att lindra åderbråck just i de området. För får man på ben osv. Kan man ju använda stödstrumpor :)

Jo jag mår himla bra nu. Visst kan det vara vissa dagar på morgonen eller på kvällen jag inte mår så himla bra. Men långt ifrån vad jag har mått. Men i stora hela har jag börja kunna leva igen :)
  • viplanerar09
    Annahoj242 skrev 2011-09-08 09:54:12 följande:
    Hej! Jag hoppar in här. Är född 89 och väntar barn nr 2. Har en dotter född -09 och går det som det ska blir hon storasyster i Maj.
    Stort Grattis :)
  • viplanerar09
    fair skrev 2011-09-10 07:41:00 följande:
    Åh vad jag längtar efter bebis nu! Jag har redan tagit fram alla kläder i strl 50- 62 och tvättat och lagt i byrån :) Thilde har fått lägga sina kläder i sin egen garderob, vi använder ju knappt skötbordet längre.. Åh det är sååå mysigt! Nån fler än jag som börjat tidigt? Fick även sålt gamla vagnen igår så nu är det ur världen.
    Ja, visst längtar man :) Jag har faktiskt hämtat kläder från förrådet. Men jag har mest bara tittat på kläderna. Vi har nu kommit underfund hur vi ska göra med vart alla ska sova :) Nu ska vi göra så att Ossian får de lilla sovrummet. Kommer då att ta ut skötbordet(är just nu en byrå) och tillhörande skåp :) Har hittat en superfin tapet som ha ska få av farmor/farfar. En liten fondvägg går på 600kr Sedan ska hon måla en växa säng som johan haft när han var liten. :)

Sedan ställer vi tillbaka skötbordet till tvättstugan, då det är nära till vatten osv. Så jag har väl inte kommit lika långt som dig att jag redan tvättat barnkläderna. Fast de minsta kläderna som 50-56 kommer jag att köpa nya. Du vet, jag gillar att shoppa ;) Sedan får man se om det blir en liten prinsessa så blir det ju nya bodysar osv upptill. Byxorna går ju att använda och vissa andra kläder. Men just 56-68 insåg jag var riktigt pojkiga(body, tröjor osv). Hur kan det vara möjligt tänker jag. Då insåg jag att vi fick väldigt mycket kläder i den storleken ;) Blir det en till prins så tvättar jag kläderna sedan :)

Så det blir en hel del fix här hemma inför att lilla hjärtat ska komma. Sedan har jag kollat runt på vad vi ska köpa för ny säng till lillen. Då Ossian tuggat på den han har. Jag målar verkligen inte om en spjälsäng till. Har gjort det en gång aldrig mer ;)

Hur mår du? 
  • viplanerar09
    minjalin skrev 2011-09-10 18:13:39 följande:
    Jo dom där gratis känns ju ganska onödiga för dom täcker nästan ingenting utan då kan man lika gärna vara utan, men var inte alls insatt förra grav. Visste typ inte esn att det fanns gravidförsäkringar förrän vi såg en blankett om gratis i väntrummet på mvc.

Har beställt papper från både trygghansa och länsförsäkringar så ska vi jämföra när vi fått bägge. Har bara fått länsförsäkringar ännu. Ska även kolla om det kanske var trygghansa som vi tecknade Leons försäkring (har för mig att vi valde samma som jag har i alla fall med högsta prisbasbelopp men man har så många olika bolag så svårt att hålla koll, men har man redan hos trygghansa kanske man kan få rabatt nu så värt att kolla upp i så fall. Men kan vara folksam också, får som sagt kolla hans papper. Sen när vi läst igenom papprena ska vi ringa och fråga för det är ofta lättare att förstå när amn pratar med nån. Hittade exempelvis ingenting om det där med ersättning för att man sprack och sånt på nätet, men kanske står i deras papper eller så är det abra sånt dom berättar när man pratar med dom. Men jag ska skriva vad dom sa sen :) Men det lutar som sagt åt trygghansa ändå för vi har ju trots allt råd.

Du kanske menar att han skelar med ögonen?

Svarar på ditt andra här med. Nä åderbråck i underlivet kan man inte göra så mycket åt, men har stödstrumpor på jobbet i förebyggande syfte för benen i alla fall eftersom jag står upp hela dagarna. Får se vad läkarn säger på måndag om det är ett ljumskbråck eller åderbråck plus att jag ska prata om åderbråcken i underlivet och hur ont dom gör. Men vill helst inte bli sjukskriven så länge hon säger att det inte är nåt som kan förvärras av att jag jobbar.
    Nä jag visste inte heller om det och hade tyvärr ingen på Ossian. Men jag fick ju ut på min försäkring när vi låg på BB. Det tycker jag är konstigt att man får ersättning då :s För det är ju inte precis så att man är sjuk :)

Jo vi har både på mig och på ossian max. Tror vi betalar något på 1900-2000kr per år. Visste inte att jag fortfarande går som barn och har därför en barnförsäkring. Den är ända upp till 25 tror jag hon sa. Fast ibland vet man inte om hur bra det är att ha den dyraste eller om man ska välja den billigaste...
    Det står i den brosyr som jag fick från BM. Där står det om sprickningar och blodförlust. Nä såg att man fick inte så himla bra svar på sina frågor. I brosyren står det vad max belopp man kan få osv.

Tycker att den brosyren var riktigt bra där man kan läsa om just mammabarn vad man får för ersättning och sedan väntabarn :)

Men skriv gärna här när du fått lite klarhet vad som gäller väntabarn/mammabarn :)

JO han gör lite de också men när han pratar med en så kan ögona nästan fara så att man inte ser han ögonfärg. SOm om han kollar upp och far lite runt med ögonen..

Nä precis. Bra att du förebygger :) Det är ingen höjdare med åderbråck på benen. Min mamma har himla mycket och har opererat sig men de har kommit tillbaka. Hon fick det i väldigt ung ålder och jag har varit rädd för att jag skulle få men verkar inte ha några tecken på att få. Inte nu iallfall. Hoppas jag ärft från pappa :)

Hoppas du får svar på vad det är.
  • viplanerar09
    fair skrev 2011-09-10 19:12:29 följande:
    Viplanerar09: låter bra det, med tapeten, sängen å kläderna :) det är ju så mysigt att boa :D jo. Det är ganska bra, har ju ont av fogarna och har haft en del sd igår och idag. Inga onda, men obehagligt :/ du då? Och ni andra, hur mår ni?
    Ja det känns riktigt skönt att börja veta hur man ska fixa plats osv. Oj nu kanske det låter som om vi har ett mini hus. Det har vi väl inte men eftersom vi har hyfsat stora rum(kök, tvrum, hall osv) så blir det bara att vi har ett sovrum och ett mindre på bara 8-10m2 som egentligen inte är ett större kontor. Men har kollat och nu räcker det gått och väl till Ossian. Han är liks aldrig i sitt lekrum. Det är hans lekrum nu. Utan då tar han hellre ut lite leksaker annars hjälper han mig med de jag gör eller så är man ute :)

JO jag mår riktigt bra nu. Nu kan man säga att man känner att man lever igen :) Kan väl må lite illa antigen på morgonen eller på kvällen. Men det är inte varje dag. Kan väl inte heller äta lika mycket som vanligt. Då blir jag illamående på kvällen.

Hur har ni det, Visst har Thilde ett eget sovrum. Har ni fler sovrum så de kan ha varsitt när dem blir större?

Skönt att få vagnen såld :)
  • viplanerar09
    fair skrev 2011-09-11 02:04:23 följande:
    Nä, inte tycker jag att det låter så inte!! Det blir nog bra det, sen dröjer det ju i regel ganska länge innan småbebisar får eget rum. Jo, vi har ett till rum som vi ska göra i ordning till bebismen känner inte smma psnik denn gång. Men det är ju skönt att ha det påbörjat åtminstone. Fast känner jag min käre sambo så blir det klart ändå innan januari :) men får vi en trea nån gång så blir det problem! Men det är ju ett senare bekymmer.... Jag har börjat få problem med maten, orkar inte alls samma mängd längre och blir lättare illamående. Får äta lite och ofta!
    JO det dröjer ju ett tag :) Hoppas vi hinner byta hus innan lilla hjärtat blir så pass stor att den behöver ett eget rum :)

JO då är dem lika. Johan kan inte heller låte bli... Fast tur är väl det så något blir gjort ;)

Jag orkar inte heller att äta så himla mycket. Innan jag blev gravid med ossian orkade jag bara en halv kebabrulle(tar de eftersom det är lättast att jämföra;)) och under hela graviditeten. Men efter att ossian föddes orkade jag en hel och nu orkar jag bara en halv igen :S Jag kan bara äta frukost(blir oftast som lunch) och middag. Jag blir så himla mätt och illamående om jag äter mer. Men på kvällen är det så himla svårt att hålla sig borta från att äta :P Så oftast mår jag illa när jag ska gå och lägga mig.

JO det gäller att äta ofta och lite. När ska du till BM nästa gång?
  • viplanerar09
    minjalin skrev 2011-09-12 13:15:18 följande:
    Nu har jag blivit sjukskriven halvtid från mina 75 % för ljumskbråck, åderbråck i underlivet, och bäckensmärtor. Så dumt bara att man inte kan skicka in några papper till fk förrän man gått hemma i 2 veckor och sen kan man få vänta upp till en månad på att få veta om det går igenom eller inte och har det då inte gått igenom så har man gått hemma utan ersättning. Bra system >.<
    Ja verkligen hur sjukt systemet kan vara! Jag börja nu få tendens till åderbråck liknande i underlivet... Blä. Hoppas det inte blir värre.

Håller tummarna att du får ersättning och att det inte blir sämre. Försök att vila för bäckensmärtorna. Du fick inget tips eller liknande för åderbåcken?
  • viplanerar09
    minjalin skrev 2011-09-12 17:06:38 följande:
    Usch, stackare :( Det är verkligen inte roligt. Än så länge ser jag inte lika illa ut som jag gjorde med Leon men det lär ju komma ju tyngre man blir, och med Leon hade jag inte ljumskbråck.

Nä inte mer än att jag ska försöka ligga och vila på dan med benen i högläge (men det där med högläge blir änna omständigt men jag tycker det lindrar mycket bara att ligga ner en stund. Det verkade inte finnas så mycket som kunde lindra så högt upp. Finns stödstrumpor som går hela vägen upp på benen som man kan specialbeställa men hon var tveksam att det skulle hjälpa underlivet ändå plus att det är väldigt obekvämt. Min jobbarkompis har det på ena benet för hon har opererat bort lymfkörtlar så hon svullnar när hon jobbar om hon inte har det men hon säger att det är hemskt obekvämt och kliar massa och är varmt. Och med tanke på hur obekvämt jag tycker det är med vanliga nylonknästrumpor som kliar och är varma så lockar det inte, speciellt när hon inte ens tror det hjälper. Så det är bara att härda ut för oss och hoppas på att det försvinner efter förlossningen som det i regel brukar göra. Och så hoppas jag verkligen att jag får en bra handläggare på fk.

Sen hade jag tydligen fått en svampinfektion, men det fanns en ganska stark vagitorie som man bara tar en enda natt och sen är det bra så det var ju skönt. Hoppas att det hjälper. Min bm sa att man kan bli kliig av åderbråcken också så jag antog att det var det plus att jag bara haft sån där fruktansvärd klåda en enda dag för nån vecka sedan som var som svampklåda men sen blev det bättre. Har inte kesoflytningar heller utan mer bara vita kletiga flytningar som man ofta får när man är gravid så det var ju skönt att hon såg det. Hon sa att det också kan reta urinblåsan så har jag tur beror mina täta toabesök på det så det blir bättre sen. Men har ju mycket sammandragningar också så det kan ju lika gärna vara dom. Men hon kollade tappen med ultraljud när hon ändå höll på och den var helt stängd (vilket vi misstänkte eftersom sammandragningarna inte gör ont) men det var ju ändå skönt att få det bekräftat :) 
    Det är ännu inte lika "farligt" som med ossian. Men jag känner och har kollat och ser att ådrorna börjat tjockna/ståut/"korvat sig". Haha ja, kanske otydlig förklaring. 

Okej, ja det är ju väldigt svårt att göra några andra saker som kan lindra. För mig gick det också bort efter förlossningen. Håller tummarna att du får en bra handläggare på fk :)

Skönt att den inte påverkades. Fick du se bebisen också eller var det vara tappen?
Svar på tråden 89:or som är gravida! :)