• minjalin

89:or som är gravida! :)

viplanerar09 skrev 2011-09-01 19:47:50 följande:
    Skit vilket lyxdagis som får hemmagjord mat. Jag kan inte uttala mig till 100% men jag tror att de på vårt dagis tar maten frå stora köket från skolan. Roligt att han äter bra med mat där :) Det var väl säkert ett skräck exempel som jag läst i någon tidning. Jag är riktigt nervös och orlig för att lämna Ossian på dagis. Här har de inte så himla bra personal. Av vad johans bror sagt. Hoppas de hinner ändras. 

Hur gick det med modelleran?

Ja jag kan väl inte säga att det är riktig ischias. Men ibland när jag gått på stan har jag känt lite och det kommer säkert med all säkerhet att kännas värre senare :/

Okej, nä läste det på någon mammablogg. Försökte kolla på FK hemsida men det är som att leta en nål i en höstack. Kanske man måste ställa sig i kö och ringa dit och fråga. Skönt att han sparat och det kan vara riktigt skönt nu när man har två att ta hand om. Dessutom vet man ju aldrig om man får en jobbig förlossning osv. Johan har 45 dagar(De som jobbar åt Svevia fd. vägverket får 6 dagar mer i semester än de flesta jobb. Därför har han så många sparade) sparat så han kan vara hemma riktigt länge om han vill. 5dagar måste han ta ut innan årsskiftet. De får inte spara mer än 40dagar annars får han ut dem i pengar och förlorar på att göra så. 
    Jo man vill inte ta ut 2 dagar samtidigt, då rycker dagarna fort :/ 
    Jo, verkar vara så på flera av dagisen här i närheten så det är verkligen kanon :) Är ju så viktigt med näringsrik och bra mat. Har ni inte flera dagis att välja på? Om nu det som ligger närmast verkar dåligt menar jag. Det är verkligen viktigt att man trivs med personalen och allt för det är ju ändå det finaste man har som man ska lämna där.

Jodå, en stund tyckte han det var roligt men jag fick hjälpa honom en del för han kavlar inte tillräckligt hårt och så, men trycka formen kunde han och sen tyckte han det var roligt att bara greja med leran. Men sen tog allt spring i benen över :P

Jag får också nåt ichiasliknande när jag är gravid men det strålar inte ner i hela benet som ichias ska göra utan bara ner i skinkan och nån gång ibland ner till knät, men aldrig till hälen. Men man kan ju få falsk ischias och sånt också. Men strunt samma egentligen vad det heter, ont gör det ju i alla fall :p

Jo vi tänker också så. När Leon föddes var Gustaf hemma 4 veckor och nu blir det ju då 5 och det kan ju vara bra så Leon verkligen får den tid han behöver i början och så. Är vi två finns det ju alltid någon som har tid för honom. Sen vet man ju inte hur man mår efter förlossningen heller som du skriver.

Googlade lite på det med pappadagar nu och det verkar ha varit uppe på förslag från ett par partier flera gånger men inget som har gått igenom än utan hittade artiklar om det från 2008 och så.
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-09-04 09:44:17 följande:
    Niini: men vad menade du med att så bebisen kommer helt enkelt två månader för tidigt? Det var de jag inte för stod :) okej. Tycker att nov var en bra månad att få barn :) fast det kommer säkert inte sonen att tycka när han blir större :p
    Hon menar att om nu det där med 20 pappadagar börjar gälla från januari så får ju hon barn 2 månader för tidigt ;) men jag hittar inget om det på nätet mer än att det vart på förslag så jag tror inte det är nåt som kommer bli från januari utan det enda kommer vara att man får ta ut föräldraledigt samtidigt 30 dagar om man vill om barnen är födda 2012.
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-09-04 09:59:37 följande:
    Haha ja du ser man är alldeles ding dång i huvudet! Hjärnan har nog fått för lite näring dessa två månader ;) haha jag ska faktiskt ringa och höra. Frågade i mars tråden och då var det vissa som hade hört/läst om det. Ska även fråga hon som bloggade om det. Fast nu ser det inte ljust ut att de hinner fixa det innan 2012 eftersom det inte står något på fks hemsida:/
    Ja ring och fråga och meddela mig sen :) Men står det nåt om de där 30 gemensamma dagarna på fks hemsida än då? För det vet jag är genomklubbat.
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-09-05 20:10:32 följande:
    Oj verkligen lyx att ha så många bra att välja mellan. JO det är jätteviktigt med bra mat. Helst då Ossian inte äter köpt mat så blir jag lite orolig hur han ska äta skolmat. Jag har gjort all barnmat själv och blev sugen på att se om han verkligen åt allt. Men han spottade ut den köpta barnmaten och sedan testade vi maten jag gjorde och det åt han med god aptit. Nu får han ju samma mat som oss :) Fast barnmatsburkar och skolmat kanske inte är en så himla bra jämförelse. Hihi.

De vi har funderat på ligger 1mil från oss och är ett mindre dagis med mindre barn/mer fröknar åt barnen och dessutom har de grupper som 1-3år och 4-5år. Sedan blir det fritids. De andra är 2mil bort. Ett större dagis med mera barn/ner skärning på fröknar och dagiset ligger i närheten av samhället. De andra är mer som ett byskola/dagis, med skog och natur runt om. I nu läget jobbar johan olika tider/övertid. Och eftersom jag jobbar/kommer jobba inom vården ett tag så är det kvälltid också. Så det underlättar då svärmor jobbar där dagiset ligger och kan hämta många gånger vi jobbar kväll. Så vi har inte så himla många val. Då dagiset som ligger 1mil är mycket bättre på alla sätt, än om det inte är topp 10 hos mig. Men samtidigt vet jag inte med all säkerhet hur det är. Det är bara vad johans bror säger och en kompis. Så jag/vi kan ju gilla det och det kan ju bli bättre :)

Ja det är väl inte ischias men ja vi kallar det för de :P

Ska försöka ringa till FK imorgon. Har lite andra frågor också så då kan jag passa på att fråga :)
    Jo här finns massor, men det är stor belastning så dom som sökte plats i januari fick tillfälliga dagis i väntan på lediga platser. Så jag hade inte alls räknat med att få vårt förstahandsval :)

Leon äter både burkmat och vanlig mat, men burkmat får han oftast bara om vi är iväg, men hemma får han hemlagad mat, antingen det vi äter eller också värmer jag en portion ur frysen med fisk eller kött och så kokar jag upp ris eller nåt till och värmer ihop.

Leon går också i en grupp med 1-3 år, men när dom blir 3 år byter dom till den större gruppen så det är väl typ 1-3 år och 3-5 år som finns på hans dagis. Men det är verkligen skönt att det verkar så bra och personalen är så himla mysig så det känns så tryggt att lämna honom där :)

Okej, blir spännande att höra vad dom säger då :)
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-09-06 12:28:42 följande:
    JO jag kan förstå i större städer att man måste söka tidigare för att vara säker en plats. Är även så här i Umeå. Men jag bor en bit utanför så där vi tänker ha Ossian senare har ingen större vänte tid :)

jo det skulle verkligen underlätta om man kunde ge honom burkmat när man åker bort. Oftast har vi mat som jag sparat i frysen så vi tar de. Jo jag brukar ofta se till att han får samma lunch som middag. Men ibland är vi alla så hungriga så det bara räcker till matdosa till Johan så då har jag ofta i frysen :) Bra att ha kött, fisk osv färdig lagat så man bara behöver koka något gott till :) Eftersom jag är väldigt dålig på att äta lunch själv. Blir ofta en väldigt sen frukost för min del. Helst då man bara är hemma. JObbade jag åt jag både frukost lunch och middag.

Jo personalen, miljön osv är ju viktigast. Sedan får man se om ens barn trivs i stor grupp eller inte. Personalen är ju nästan a och o.

Jag ringde till dem idag och hon som svarade kunde inte svara på frågan. Hon sa att det var som förslag men även att dem hade massor av andra förslag också. Men när det blir genomfört eller om det ens blir det hade hon ingen aning om. Utan de får information när något nytt blir ändrat :) Så ja, vi får bara hoppas att förslaget går igenom och börja gälla från 2012 ;)
    Jag har slutat att ge Leon 2 lagade mål mat för jag får inte i honom det utan nu äter han oftast den lagade maten som lunch eftersom det är det han äter på dagis och så får han nån macka eller nåt på eftermiddagen och gröt till kvällsmat. Jag äter själv bara ett lagat mål oftast. Men börjar han äta mer igen kan man ju införa 2 lagade mål igen men det går bara inte som det är nu.

Jo personalen är jätteviktig. Bara som en sån grej idag så var Leon ledsen när jag gick och ville inte bli lämnad. Sen fick jag ett sms senare om att han bara vart ledsen precis när jag gick och sen började leka och ha roligt så det var så skönt att få för man gick ju bara hemma och nojade att han inte skulle vara glad och ha roligt. Vet ju att dom inte låter honom storgråta utan att ringa men tänkte att han kanske skulle vara småledsen och inte vilja leka och så så det var jätteskönt att få det där smset :)

Har fått tid hos läkaren på måndag så hon får kolla upp svullnaden och se om det är ett ljumskbråck eller om det är åderbråcken som spritt sig upp och liksom sitter under huden eller nåt, för min sjukgymnast tyckte inte det lät som ett svullet ledband eftersom det inte ser svullet ut när jag ligger ner utan bara när jag står. Om det är ett ljumskbråck blir jag förmodligen sjukskriven sa min bm men vi får se vad läkaren säger på måndag. Ska bli skönt att få svar i alla fall på vad det är så man slipper oroa sig.

Okej, då håller vi tummarna då :)
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-09-07 20:21:15 följande:
    Oj så bra dagiset verkar. Jag  hoppas att det är så här också att de kan skicka ett sms om det skulle vara så att Ossian är ledsen när någon av oss går och att man får veta hur det gick. Ni ska verkligen vara nöjda :)

Hoppas det går att göra något, att det finns något så det går att lindra :) Ja, det är alltid skönt att få veta vad man har så man slipper vara orolig att det ska vara något farligt.

Ja vi får verkligen hålla tummarna :)
    Jo vi är jättenöjda!!!

Det verkar inte gå att göra så mycket åt det, men vissa ljumskbråck får man operera men sen läste jag lite på nätet och åderbråck inuti ljumsken ser exakt likadant ut och går nästan bara att skilja med ultraljud så vi får hoppas på en erfaren läkare och se vad hon säger. Sen tänkte jag ta upp hur ont mina åderbråck i underlivet gör när jag jobbar så får vi se om det går att bli sjukskriven nån del.

Hur mår du nu?
  • minjalin

Vi velar mellan trygghansa eller gratisförsäkring. Känns surt att lägga ut 1000 kr om allt gå bra, samtidigt som det är surt om bebis föds med några sjukdomar eller skador eller nåt går helt tokigt så den behöver massa vård. Hade bara en gratisförsäkring med Leon och det gick ju bra, men man ångrar sig ju gärnet om nåt går galet och man inte kostat på en riktig föräskring. Jobbigt val.

• minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-09-10 12:20:04 följande:
    Vi valde en betalförsäkring just för att vi haft ett skräck exempel. Johans kusins barn, väntade dem för länge innan dem gjorde akutsnitt. De ansåg att mamman skulle kämpa längre för att det skulle få gå den "naturliga" vägen. Vilket resulterade att barnet fick lite syrebrist och lite senare en hjärnblödning.

Detta är verkligen ett skräck exempel men när det händer så nära en blir man rädd. Än fast jag inte tror att jag kommer ha några problem att föda då det gick så otroligt snabbt och jag behövde inte kryst ut ossian utan när man såg lite av huvudet slutade jag krysta för att vänta och han kom av sig själv. Så ska jag väl inte behöva vara orolig att nästa barn ska "fastna". Men som sagt alla förlossningar är olika även för samma mamma. Kanske jag får en men större huvud/tyngre än ossian så kan det vara svårare...

Nu menar jag absolut inte något illa att ni tar en gratis, absolut inte. Man ska göra de som man känner är bäst för en själv.
    Jo, jag funderar mest vad det finns för naturliga skyddsnät om man får ett handikappat barn som man behöver extra hjälp för att ta hand om. Får man bekosta det helt själv eller hur funkar det om man inte har försäkring? Vi ska ringa och fråga och se vad man får för svar. Jag skiter i pengar om barnet dör eller om jag får bristningar och sånt utan jag är mer att jag vill att mitt barn ska få vård om det behöver eller om man måste vara hemma mycket med barnet och inte kan jobba så vill man ju ha råd med det så då är det det hur mycket man får av staten och hur mycket som är styrt av försäkringar. Så ska kolla upp lite sånt innan vi bestämmer oss men lutar åt trygghansa i alla fall. När Leon väl var född fick han en bra barnförsäkring med högsta prisbasbelopp för det är inget jag tänker snåla med, men är dåligt insatt i det där med gravidförsäkringar. Känns i alla fall meningslöst med typ länsförsäkringar för 600 kr för dom täcker inga sjukdomar utan bara typ om barnet dör och vissa förlossningskomplikationer och sånt. Men inte om barnet har downs syndrom eller nåt sånt. Jag vill inte ha massa pengar för att mitt barn dör liksom, det hjälper ju inte mig i min sorg mer än möjligtvis om man behöver terapi. Men vi får luska lite mer helt enkelt. Börjar ju ändå inte gälla förrän om några veckor.
  • minjalin
    viplanerar09 skrev 2011-09-10 17:31:57 följande:
    Jag tycker verkligen att du ska kolla upp! Då kan du ju gärna skriva här om du vill. Man har ju ingen aning vad man egentligen tar. Utan jag/vi väljer och har valt trygghansa just för att jag och mina syskon haft det hela livet och det har funkat så himla bra. Min bror var väldigt, väldigt sen med sitt tal(han sa inte mamma eller pappa och lite andra ord fören han var 6år). De har fått mycket hjälp med talpedagog, betalda resor till talpedagogen osv. Så man väljer ju mer eller mindre bara för att man alltid haft :) Tror egentligen inte det är så stor skillnad mellan olika försäkringsbolag. Utan det gäller att välja vad man själv känns är bra. Funderar ibland på Länets då vi känner han som jobbar här och får väldigt bra priser. Vi har allt hos länets hus, bil osv.

Jag fick ett papper av BM som gällde just trygghansa och man får i stortsätt inget genom Mammabarn. Du kan ju även gå och kolla på deras hemsida så ser du i stora drag vart man kan få ersättning. Vet att det står att man får 10 terapi behandlingar om något dödsfall skulle uppstå. Tycker faktiskt det stod ganska bra om skillnaden mellan den som är gratis :)  

Precis, man vill gärna veta vad man får för vård osv ifall det skulle uppstå något fel. Nu har jag ingen som helst aning om de hade någon försäkring eller inte. Men de har iallfall fått mycket hjälp. Ex så går han på vanligt dagis med han har en person med sig. Han blev inte handikappad så att han inte klarar sig själv. Jag tror de måste haft någon form av försäkring för annar skulle dem aldrig ha råd med allt som de måste genomgå....

Det "enda" som blev var att de har spenderar ett antal månader på sjukhuset och var där stup i kvarten. Som när han skulle döpas blev han som blå och börja himla med ögonen. Han blev även sen i utveklingen han började inte gå fören han var typ 2,5år. Ena benet hänger inte riktigt med. Sedan har de nu fått se att han inte ser bra och det går inte att hjälpa med glasögon då det blivit fel på någon nerv från hjärnan till ögat. Sedan har man egentligen ingen aning om hur han kommer att klara sig i det vuxna livet. Han är nu precis som vilket barn som helst fast man ser just på ögonen då han himlar(heter det så) mycket med ögonen. De hade verkligen tur. 

Men som sagt, skriv gärna här vad som gäller osv. Roligt att veta vad man tecknar :) Ser när jag kollade på deras hemsida att det inte stod så himla mycket. De papper jag fick kan man se bättre :)
    Jo dom där gratis känns ju ganska onödiga för dom täcker nästan ingenting utan då kan man lika gärna vara utan, men var inte alls insatt förra grav. Visste typ inte esn att det fanns gravidförsäkringar förrän vi såg en blankett om gratis i väntrummet på mvc.

Har beställt papper från både trygghansa och länsförsäkringar så ska vi jämföra när vi fått bägge. Har bara fått länsförsäkringar ännu. Ska även kolla om det kanske var trygghansa som vi tecknade Leons försäkring (har för mig att vi valde samma som jag har i alla fall med högsta prisbasbelopp men man har så många olika bolag så svårt att hålla koll, men har man redan hos trygghansa kanske man kan få rabatt nu så värt att kolla upp i så fall. Men kan vara folksam också, får som sagt kolla hans papper. Sen när vi läst igenom papprena ska vi ringa och fråga för det är ofta lättare att förstå när amn pratar med nån. Hittade exempelvis ingenting om det där med ersättning för att man sprack och sånt på nätet, men kanske står i deras papper eller så är det abra sånt dom berättar när man pratar med dom. Men jag ska skriva vad dom sa sen :) Men det lutar som sagt åt trygghansa ändå för vi har ju trots allt råd.

Du kanske menar att han skelar med ögonen?

Svarar på ditt andra här med. Nä åderbråck i underlivet kan man inte göra så mycket åt, men har stödstrumpor på jobbet i förebyggande syfte för benen i alla fall eftersom jag står upp hela dagarna. Får se vad läkarn säger på måndag om det är ett ljumskbråck eller åderbråck plus att jag ska prata om åderbråcken i underlivet och hur ont dom gör. Men vill helst inte bli sjukskriven så länge hon säger att det inte är nåt som kan förvärras av att jag jobbar.
  • minjalin

Nu har jag blivit sjukskriven halvtid från mina 75 % för ljumskbråck, åderbråck i underlivet, och bäckensmärtor. Så dumt bara att man inte kan skicka in några papper till fk förrän man gått hemma i 2 veckor och sen kan man få vänta upp till en månad på att få veta om det går igenom eller inte och har det då inte gått igenom så har man gått hemma utan ersättning. Bra system >.<

Svar på tråden 89:or som är gravida! :)