"Hur" läser du godnattsaga för dina tvillingar? (långt)
Vi har tvillingpojkar på snart 2 år. Om vi är hemma båda två vid läggningen så ger vi dem välling i när de sitter hos oss i famnen, i soffan. Sen lägger vi dem i sina sängar och som står i vinkel, och jag sitter mittemellan och läser saga. (Om jag är ensam så får de flaskan i sängen och dricker vällingen medan jag läser sagan). Sen sjunger jag lite godnattsånger och pussar och kramar och stoppar om dem. Så har vi gjort sen de var ca 8 månader. Det som är bra med detta är att det funkar, det är mysigt med nattningen och det är en trygg rutin. Det mindre bra är att pojkarna ser bilderna i boken dåligt. Men det har de aldrig verkat bry sig om. Jag tror att det är rogivande att höra "sago-rösten" och tryggt att det alltid är på samma sätt. Det funkar bra för oss!
Generellt tror jag att vi som tvillingföräldrar har större behov av att det ska vara exakt rättvist, än tvillinganra själva. De har ju aldrig varit enlingar och är bara vana att dela på föräldrarnas fokus/uppmärksamhet/kramar! Jag tror att det dåliga samvetet ställer till det värre, för att det ökar stressen - som ändå kan vara rätt hög med två vilda barn!