• nellang

IVF/PGD väntar på eller är igång

Hej. Jag hoppas på att få starta första IVF/PGD försöket i höst / vinter. KI i Solna jobbar med min analys och enligt Dr Elisabeth B har de stora förhoppningar om att bli klara i höst. De ger mig glada tankar som säkert kommer att krossas då allt går snett. Så brukar jag tyvärr tänka. Växlar hela tiden mellan glädje och krass verklighet.

Har ofta tänkt att det här kommer att gå galant, men så började jag läsa om alla misslyckade IVF försök här på FL och suck, varför?! Jag måste hålla drömmen och hoppet uppe.

Är lite nervös inför IVF biten. Undrar hur jag kommer att reagera? Blir jag en surtant? Gör det ont? Hur löser vi det praktiskt med resor till KI?

Skönt att ha hittat denna tråden. Ni får berätta vad som väntar mig.

• nellang

Kattflickan: God morgon. Jag har ett bar sen tidigare på naturlig väg. Är 33år. KI säger att det ska nog gå bra eftersom jag faktiskt kan få barn. Men man vet ju inte. Jag kanske heller inte har tillräckligt med ägg. Tar sprayen fel, missar sprutan. Som du sa så är det säkert bara försvarsmekanismen som visar sig.

Hur lång tid tar det innan man får börja med sprayer efter att den genetiska diagnostiken är klar? Är det verkligen 1.5 års väntetid på KI. (läste det på vårdguiden.se)

• nellang

Kattflickan - stort grattis. Njut och försök att slappna av och glädjas åt bebisen - den friska!!! som kommer i mars. Tänk det är guld värt.

• nellang

Hurra, de ringde från KI i Huddinge. Nu är det min tur att börja med spray och sprutor. I slutet på oktober är förhoppningen att vi ska bli gravida! Håll alla tummarna.

• nellang

Har hämtat ut allt som fanns på receptet hos Apoteket. Ska till fertilitetskliniken i Uppsala så snart som möjligt för att få lära mig om spray och sprutor. Börjar spraya nästa vecka.

Kul att läsa om alla lyckade PGD behandlingar. Vi fixar det här!!

• nellang
    Kattflickan skrev 2012-09-12 21:57:26 följande:
    Intressant Nellang! Jag fick lära mig ta sprutorna i Huddinge, inte på Ackis! Jag bor också i Uppsala förresten.

Att jag inte fick genomgång hos Karolinska berodde nog på att vi inte visste hur lång tid det skulle ta för KI solna med diagnostiken. Tydligen har de bra sammarbete mellan Uppsala och Huddinge så det ska nog inte vara några problem. Uppsala sa att jag kunde komma när jag ville för genomgång.

En fråga - när jag väl börjat spraya och sedan ta sprutor. Ska jag då gå på ett antal ultraljud för att kolla äggstatus? Hur vet jag när det är dags att ta den där sista sprutan 35-37 timmar innan utplocket?   
  • nellang

Du är det snart dags att börja. Är ni som jag som blir helt besatt av tanken på att göra detta? Läser allt jag kan komma över angående IVF / PGD. Lusläst om biverkningarna på sprayen, ser bara gravida magar på stan. HAr till och med googlat lite på mammakläder. Jag vet att det är ca 30% chans att man klarar det här. Men tänk om jag är en av de där 30 %. Wow det betyder att jag skulle vara gravid om si så där 1.5 månad. Och ha bebis om ett år. Jisses.

Och jag är ändå en lycklig mamma redan. Tänk på alla där ute som kämpar i flera år med IVF. Jag hade blivit tokig på att gå och hoppas så länge. Får väl se hur jag känner mig om några månader / ett halvår när man har försökt med PGD ett antal gånger. Det är väl tre försök som är gratis via landstinget.

I morgon ska jag till Akis i Uppsala och lära mig allt om sprutor och spray. HAr knåpat ihop en liten frågelista på sånt jag undrar över. Sen på fredag är det dags med första nässprayen.

Ni andra - håller ni upp med alkohol, kitost, vissa fiskar och annat redan nu under IVF tiden? Eller är det först när man är gravid som det är viktigt? Folsyra äter jag men mest för att det finns i mina en om dagen vitaminer.        

• nellang

Jag har nyss börjat spraya för min första IVF/PGD på Huddinge. Har bara positiva erfarenheter av personalen där. Annette/Annika eller liknande är toppen.

Ska dra ner på kaffet till en kopp om dagen. Även alkoholen får dras ner. (Lät som jag dricker mycket men så är inte fallet) Men det blir vatten till middagen på lördag.

• nellang
    simple82 skrev 2012-09-28 19:37:20 följande:
    Vad gör ni för att bättre på era chanser att PGD ska lyckas? Kaffe, vitaminer, koffein, ja vad tar ni och vad tar ni inte så att säga. har själv slutat röka för 3 veckor sen och dricker inte mera är 5 koppar kaffe per dag, har hört de inte ska vara mera än de, el ska man dra ner mera? Äter ni vitaminer el nått sånt?

Förlåt alla frågor men efter man fick de bekräftat idag att de blir detta så kommer alla frågor innan har de ju mest varit vad vi själva trott bara...
    Se till att få i dig folsyra. Tror att det är 400µg per dag. ELler var det 400mg? Hur som haver så räcker det med en-två tabletter om dagen av "kvinno-vitaminer", typ ACO kvinna, Vitamineral kvinna eller liknande.

Jag har sprayat i en vecka nu och väntar på att mensen ska komma snart. Aldrig har man väl väntat så på en mens. Känns som att dagarna står stilla. Sitter och läser massor här på FL om IVF och liknande och ser alla som sprutar och plockar ut ägg till höger och vänster. Jag vet att det är många som skriver och att det inte går fortare för de andra. Men ush vad långsamt det går. Fick en preliminär tid för äggplock den 22 oktober på Huddinge. Seriöst - hur lång tid kan det vara tills dess?

Nog med gnäll.
    Jag har hämtat ut suppar från apoteket. Tror att jag läste att de skulle användas efter i sättandet av äggen. Stämmer det?

Ni som bor i Uppsala och gjorde PGD i Huddinge gick ni till Akis för ultraljud och blodprov?

När man sätter in äggen igen måste man vara på Huddinge så där supertidigt som vid äggplocket? Det blir så krångligt med trafiken och allt.

HA en trevlig fredag.
  • nellang
    simple82 skrev 2012-09-28 21:08:00 följande:
    Nellang, hur långtid tog de för er att komma igång?
    Vår remiss skickades från Uppsala till Huddinge i våras. Vi hade ett besök där i maj och lämnade blodprover från alla berörda, jag, min man, min son, och min systerson. Sen gick hela sommaren och i början av september ringde de och sa att vi kunde börja med en gång. Bara att vänta in nästa menscykel.

Hum, det där med att sova på hotell nära Huddinge hade ju inte varit helt fel. Undrar vad jag gör med min lille son... Hade tänkt att en kompis skulle komma hit klockan 5-6 på morgonen och sedan lämna honom på dagis. Kanske ska tänka om lite. Bästa är väl att höra med Huddinge vad de själva tror. Om det är 8:00 som gäller för ÄP är det nog bäst att vara nära sjukhuset.

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång