juniebarn skrev 2014-12-28 21:37:44 följande:
Usch, jag beklagar verkligen skogskatten. Vad hemskt att behöva gå igen det ni gjort.
Den nya metoden du skriver om är det något dom redan kör nu? Eller inväntar ni den? Vi börjar våran behandling nu och ingen har pratat med oss om olika metoder.
Hoppas det går bra för er med behandlingen.
Tack så mycket Juniebarn. Det har varit en omtumlande höst men vi börjar repa oss och blickar nu framåt. Kul att du också påbörjar behandling nu!
Om jag förstått allt rätt har den nya metoden körts utomlands ett tag men att man ganska nyligen börjat använda den i Sverige. Största skillnaden är att de odlar ägget i fem dagar iställer för tre och att det fryses ner för att sedan placeras tillbaka i en naturlig cykel månaden efter. Fördelen är att de kan ta ut mer än en cell vilket gör analysen säkrare, då finns back-up ifall analysen skulle misslyckas och längre tid gör att man hinner kika på samtliga kromosomer.
Dock har vi fått veta att den nya metoden inte säkert fungerar för oss då det är en ganska liten bit på min mans kromosomer som bytt plats, och den är kanske för liten för att upptäckas med nya metoden (tidigare användes "fish" då man markerar kromosomerna med färg. Nya metoden använder ett annat sätt för att identifiera avvikelser. Har dock glömt vad metoden heter - någon annan kanske vet?). De håller på att testa hans systers blod nu för att se om det fungerar, vi skulle få besked efter nyår. Fungerar det inte kör vi på gamla sättet