LS1976: Vi har inte gjort någon riktig utredning egentligen och frågan är hur mycket som går att utreda.
Jag har fått två foster som haft downs syndrom och ett missfall. Första gången jag väntade barn så upptäcktes en mycket bred nackspalt vid KUB-testet i vecka 12, vi gjorde moderkaksprov som bekräftade att barnet hade DS. Då togs blodprov på oss för att undersöka om vi hade en robertsonsk translokation, det hade vi inte. Sen fick vi ett missfall och sen ett foster till som vid moderkaksprov visade sig ha DS: Efter det fick vi komma till en genetiker som sa att det troligaste är att jag har gonadal mosaik, downs syndrom. Det innebär att när jag bildades så skedde en feldelning ungefär när mina äggstockar bildades, så mina äggstockar har downs syndrom. Han sa att det inte går att verifiera, fast jag har läst att det går med en biopsi, men då riskerar man att skada äggstockarna. Det går inte att se i ett blodprov från mig.
En annan möjlig diagnos är att det skulle också kunna vara non-disjunction (ökad tendens till felaktig segregering av kromosomerna) eller ren och skär otur. Men sannolikheten för dessa alternativ är betydligt lägre än för gonadal mosaicism.
Så någon riktig utredning har väl inte gjorts på oss. Det gör mig också orolig över om vi kommer kunna få en remiss. Måste inte felet vara konstaterat? Men om det inte går att konstatera då?
Wiggum: Vad är det för analys som gjordes på ert spermaprov då? I min kallelse står det att vi ska komma in med spermaprovet kl 8 på morgonen så att analysen är klar till vår tid kl 10? Låter som en grymt snabb analys??? Jag får nog ringa dem igen och fråga, vill inte tappa fler veckor än nödvändigt.
Millan