Inlägg från: HannaS86 |Visa alla inlägg
  • HannaS86

Träningsnördar - här samlas vi!

Tonx eller någon annan som är bra på det här med kost, kan ni hjälpa mig med vad jag borde äta?

Jag vägde 80kg (171cm lång) när jag började träna gruppträningar på gym i mars förra året. Jag gick från att inte träna någonting till att träna 6-7 dagar/vecka. I juli var jag så frustrerad över att inte ha gått ner något i vikt att jag testade en kålsoppediet i två veckor. Jag gick ner 5kg på det. Jag fortsatte träna på lika mycket. När jag tränar kör jag 2-3 gruppträningspass så det blir minst 12 timmar/vecka.

I oktober blev jag frustrerad igen över att inte ha gått ner något ytterligare i vikt. Men jag stod ändå kvar på 75 sen efter soppan. Så jag gick på laserbehandlingar med iLipo och gick ner 4kg på det. Någon månad senare åt jag även kålsoppa en vecka och gick ner 1kg. Jag har efter det testat både kålsoppa och iLipo igen men bara gått ner 1kg. Så jag väger 69kg nu. Jag har mycket muskler men skulle vilja bli av med kanske 5kg fett till. Hade det gått hade det varit ett mirakel. Det känns så tråkigt att jag måste göra så extrema saker för att gå ner i vikt, det verkar inte hjälpa att "bara" äta nyttigt. Jag äter lite lchf-inriktat men är inte superstrikt med det. Efter att jag tränat brukar jag ta en proteindrink och en eller två fullkornsmackor med ost och fetaost till kvällsmat.

Jag är öppen för kostförslag, börjar bli lite desperat igen. Jag tycker inte att jag har några orimliga mål utan 65kg till att vara 1,71 lång hade känts bra. För några år sedan vägde jag 56kg till samma längd och tyckte att jag hade min idealvikt. Jag hade fortfarande en bulle under naveln och stor rumpa då med så jag var inte utmärglad på nåt vis. Jag har testat cambridge i 10dagar för 2 år sedan när jag vägde 80kg och gick inte ner ett enda kg under den tiden, inte ens vätska. Det känns som min kropp verkligen motarbetar viktnedgång :/

• HannaS86
    Fattig student skrev 2011-06-19 20:07:01 följande:
    Strunta i pulver och strunta i vågen. Använd måttband för att det ska ge en rättvis bedömning speciellt när du tränar. Muskler väger ju mer än fett.

Kan du skriva ned vad du äter på en dag och vad du tränar?

Utan information kan jag bara säga att du ska öka intensiteten, äta mycket grönsaker, bär istället för frukt, dricka mycket vatten och undvika för mycket kolhydrater i kosten. Din kost bör bestå av kyckling, fisk, osaltade nötter & frön, osötad yoghurt t.ex. turkisk yoghurt, avokado, honung istället för socker, råris, potatis, keso, kesella, sallad, mjölk, rotfrukter, färskpressad juice etc, finnscrisp, fullkornsknäckebröd.

Dessutom så bör du aldrig äta dig mätt utan bara så att du är nöjd.
    Jag väger mig inte så ofta, kanske en gång varannan vecka. Och blir lite besviken varje gång. Jag mäter mig nästan varje dag och tyvärr blir det ingen skillnad där heller.

Det jag tränar under en vecka är: 3 bodypump (uthållighets - muskelstyrka), 2 bodycombat (har även blivit instruktör i det nu :D kampsportsinspirerat Intervallkonditionspass, schyssta ord), 1 cirkelträning, 2 mage rumpa lår- intervallpass med kondition på stepbräda varvat med styrketräning för magerumpalår, 1 Box, 2 cykelpass, 2 core. Alla pass är 1 timma utom box som är 75min och core är 30min. Så det är väldigt varierad träning.

På en dag äter jag ungefär: frukost = turkisk yoghurt, keso, hallon, en skivad banan och blandade fröer som har högt proteininnehåll och lågt med kolhydrater. Lunch och middag är tyvärr inte lika konsekventa. Ibland blir det lchf-inriktat om jag gjort matlådor. Då är det broccoligratäng med broccoli, blomkål, morötter, lök, champinjoner och kyckling till det. Om jag inte gjort matlådor kan det bli thaimat, ägg och bacon, pasta med sås och bacon, risgrynsgröt. Jag är tyvärr dålig på att laga matlådor så lunch och middag brukar vara mina stora problem. Jag hatar att laga mat för att det tar så lång tid. Kan tillägga att jag brukar äta middag senast kl 17 eftersom jag börjar träna vid 18. Och sen kvällsmaten som beskrivet tidigare.

Mellanmål är jag också rätt dålig på. Ibland gör jag smoothie av osötad vaniljyoghurt och hallon, det är en favorit. Men ibland annars blir det en delicatoboll. Äter chips kanske en gång i månaden. Jag äter aldrig godis eller dricker läsk eftersom jag inte tycker om det.

Nåt jag har problem med är att sluta äta när jag känner mig nöjd. Jag tycker mat är gott och tänker att om jag ska orka träna och inte bli superhungrig mitt i så måste jag äta ordentligt så jag äter nog större portioner än medel.
  • HannaS86
    Tonx skrev 2011-06-19 20:27:39 följande:
    Och man ska inte stirra sig blind på vikten. Muskler väger mer än fett, jag väger i dagsläget 77 kg till 173 cm. När jag vägde som minst innan barnen kom så vägde jag 73 kg och drog strl 34/36 i kläder, impossible? Not with muscles!
    Haha det låter nästan omöjligt =) När jag vägde 56kg till mina 171cm hade jag strl 38, mindre än det var för smått på alla håll, framförallt i ärmarna. Jag vägde 56kg under 2år men gick sen upp till 80 på ca 3år, inte så kul :S Tar gärna emot alla kostråd ;)
  • HannaS86

Utmanade mig själv på plankan idag och klarade 2min 30sek. Utmanade en killkompis som självklart var tvungen att slå mig och körde i 3min. Jag tror jag kan ta honom för vid 2.30 var det inte så att jag var tvungen att slänga mig ner men det var rätt jobbigt och svettigt. Vi får se :)

• HannaS86
    Jennnyn skrev 2011-06-20 20:28:12 följande:
    Utmanade mig precis på plankan hemma på vardagsrumsgolvet. 3,5 minuter tog det innan jag tappade hållningen totalt....Nu svider det i hela korsetten
    Snyggt jobbat! :D Att andra också utmanar sig själva tycker jag är peppande, det gör att jag "måste" testa imorgon igen ;)
  • HannaS86
    Amazina skrev 2011-06-20 22:06:52 följande:
    Skulle vi inte kunna ha en utmaning i tråden som utvärderas var vecka...
    Typ att var måndag presenteras en utmaning som gäller träning eller kost och måndagen därpå utvärderas hur man lyckades med resultatet. Någon (den som lyckades bäst?? TS?? Först till kvarn??) presenterar sedan veckans nya utmaning och så fortsätter det så. Vill man vara med, så är man det annars hänger man bara i tråden för att vara lite träningssocial.

Ett exempel är:
    Denna veckas utmaning:
    Plankan minst 20 minuter på en vecka...
    eller
    Inget godis/snarr/glass/socker alls på en vecka...
    eller
    100 armhävningar på fötterna...
    mm mm

Vad tycker ni???
    Vilken kul idé :D Jag är på!! Fast jag väljer helst inte veckans utmaning eftersom jag har dålig fantasi ;)
  • HannaS86
    Thomas 66 skrev 2011-06-21 06:10:00 följande:
    Ja vila är ju fusk : ), men när ni tränar annars.Om man kör den  gånger3 som andra övningar
    Det är nog inte så många som gör det * 3 utan jag tror det vanligaste är att man kör plankan en gång och ger allt då ;)
  • HannaS86
    Jennie med ie skrev 2011-06-21 15:47:56 följande:
    Plankan kör jag så länge jag kan x 3....

Idag blir det bara styrketräning, låret måste vila.
    Haha jag orkar inte köra i närheten så länge som första gången om jag ens försöker en andra gångl efteråt ;) Starkt av dig att köra 3 repetitioner.
  • HannaS86
    gavagai skrev 2014-07-03 13:54:32 följande:
    Ja, och det var där vi inte funkade ihop, för det jag behöver hjälp med är motivationen, inte att någon annan ska pådyvla mig deras motivation, men jag behöver hjälp att arbeta fram min egen. Fundera ut motivation kan möjligen funka, dock inte hålla fast. Och jag är övertygad om att det inte betyder att jag inte har motivation eller skulle kunna motivera mig, men jag behöver hjälp där. Det är inte målet det är fel på eller min förmåga egentligen, annat än något i de exekutiva funktionerna, prokrastinering kanske. Behöver hjälp på en annan nivå helt enkelt. KBT funkar bra för mig i andra sammanhang, så jag skulle behöva en mer KBT-inriktad personlig träning än den Olga Rönnberg erbjuder.

Jag skulle rekommendera dig att skaffa ett gymkort på ett gym som erbjuder många olika typer av gruppträning och som har många pass alt. många anläggningar du kan välja mellan.

Jag fick nog en dag när jag vägde 82kg till 172cm, utan några nämnvärda muskler. Jag skaffade gymkort mitt på dagen och passade på att gå runt och kolla in gymmet. Det var bara sådär 5 personer i hela gymmet och det gjorde att jag inte kände mig lika dum som jag var rädd för att göra utan jag förstod hur det var tänkt med stretchyta, fria vikter, maskiner, var omklädningsrum fanns, var gruppträningssal mm fanns.

Jag släpade med mig en kompis och vi började träna ihop. Det gjorde verkligen massor för min motivation, det är svårare att ha dåliga anledningar till att skippa träningen när man vet att någon annan förväntar sig att man ska dit. Hon och jag utvecklades ihop och det var skönt när man var ny på saker att ha en kompis som var precis lika ny med.

I alla fall, första och andra gången jag var på gymmet var jag själv och då bekantade jag mig med konditionsmaskinerna, vad knapparna var till för osv. Tredje gången åkte jag o min kompis dit ihop, vi hade ingen särskild plan men receptionisten sa att det började ett boxpass om 5min och undrade om vi ville gå på det. Eh, ja, det kunde vi tänka oss att testa. Jag var förvånad över hur roligt jag tyckte att det var.

Jag och min kompis testade igenom alla passtyper de hade och till min förvåning gillade jag fler än hälften av dem, saker jag hade trott inte skulle vara kul. framförallt för att de var träning = jobbigt = tråkigt. Oj, märker att jag inte är snabb med att få fram min poäng men det jag vill komma till är att man måste hitta en eller flera träningsformer man tycker är roliga. Om man inte tycker träningen  är kul utan pest och pina varje gång och man verkligen måste övertala sig själv att göra det, då kommer man inte behålla motivationen och förr eller senare lägger man av. Därför tror jag att  gymkort kan vara den perfekta lösningen, iaf innan man hittat vad man gillar för träningstyper :) Då kan man verkligen prova igenom en massa olika saker.

Nu är jag själv instruktör i GRIT, Bodycombat, Bodypump och Box =)

Jag föreslår att du inte bara sätter delmål i fysisk prestation utan i saker du ska testa på :) T.ex. att du ska testa 10 olika passtyper, att jogga minst 2km (du får gå men ska förflytta dig minst 2km), att åka och simma, prova på en kampsport en gång och se vad du tycker om det eller whatever ;) Sedan kan du börja sätta upp mål, beroende på vad du vill uppnå. T.ex. att jogga ett visst antal m på en viss tid, mäta din tid på 2000m rodd och försöka få den bättre och bättre, du ska gå på ett visst antal pass varje vecka mm. Jag själv avskyr att jogga men jag kör ändå coopertestet nån gång ibland. Det är antingen att man joggar 2km så snabbt man kan eller joggar så långt man hinner på 12min. Det är lagom kort tid för att jag ska stå ut ;) 

Jag kunde även bestämma att t.ex. idag ska jag köra konditionsmaskiner i 45min totalt och jag får själv välja vilka jag vill köra och hur länge. Så då kanske det blev löpband 10min (lättare att övertala sig själv att göra det i 10 än 45min ;)), crosstrainer 10min, annan modell på crosstrainer 10min, rodd 10min och cykel 5min. Jag kör alltid allting i korta tider eller sträckor när jag tränar och hellre olika maskiner mm, det är så mycket lättare mentalt för mig.

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!