• Fru X

Träningsnördar - här samlas vi!

Jag joggar 6-7 km 3-4 dgar/v 164cm 70 kg Har alltså rätt mkt muskler...
    löper tungt och sakta pga jag är rel tung, annars är det INGA problem att springa.

Tränar också lite (nåja...) crossfit, boxersize samt gym på vintern.
    Springer ca 1,5 -1,9 mil/v på vintern    
    Springer för att det är enkelt, ger bra kondis och bra förbränningsträning. Det tar INTE bort muskler men jag har byggt muskler aktivt i flera års tid, det tar lång tid...

Däremot så springer man inte så bra(snyggt/lätt/elegant) med mkt muskler men jag är lantis så här ute fattar ingen det iaf, :-P

Har också två hästar (en gammal o en ung, så det är eg 1,5 häst...) och ett ibland fysiskt tungt arbete och har vuxna ungar, så jag hinner träna

INGEN fara för musklerna vid löpning alltså, jag synar, vill se vetenskapliga studier innan jag tror på det...         

• Fru X
    Primrose skrev 2011-08-07 12:56:20 följande:
    Sedan är det ju så att vi är olika så till vida hur lätt vi bygger muskler och behåller dem. Hur "stora" vi kan bli osv. En som har en "bitigare" kropp av naturen kanske inte behöver bry sig så mycket, medan en som har en "slankare" fysik måste vara mer uppmärksam på att låta musklerna få växa och inte köra kondition tätt inpå.
    Sedan är det ju alltid bra att periodisera sin träning.

Glömde tillägga att jag löper mer än jag tränar styrka för att inte bli så "stor". Mannen är också bitig - grabben kallas för "kubiken" på bygget han jobbar på... :-P

så i mitt fall är det kke inte så konstigt att löpträningen inte tar bort muskler. Hade sett ut som en kustöterska från öststaterna om jag inte joggat....

Mileas Mamma: Vert har du läst om detta att löpning motverkar muskler?

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!