Inlägg från: Livsoduglig |Visa alla inlägg
  • Livsoduglig

Träningsnördar - här samlas vi!

Kul tråd! Och lite... annorlunda då den verkar innehålla det mesta huller om buller :) Så klart man får redovisa dagens insats kanske man kan kalla det.  

Alright, det är bara att erkänna: Man är ingen Kipketer. Jag har luffsat, stånkat, haltat, nästan krypt och kämpat. Men runt kom jag. Det är synd att löpning är så "bra" träning. Man har några bonuskilon (endast muskler såklart *host*) att släpa på. 8 kilometer på 46 minuter blev slutsiffrorna. Det är ju tur att det finns utrymme för förbättring!  

Nu skall jag förgylla min lördagseftermiddag med att klippa gräsmattan. Gräset är 10 centimeter långt (ja, jag vet att jag borde klippt för länge sedan men det slutar ju aldrig regna här på västkusten :P) så det kommer bli en bra utmaning då jag endast äger en handjagare. Motordriven gräsklippare känns som fusk.

Så är jag lite optimistiskt kanske jag kan tillgodoräkna min 1.5 träningspass idag? *skrattar*

Önskar er en trevlig lördagskväll! 

• Livsoduglig
    Fattig student skrev 2011-08-21 17:15:58 följande:
    Råder jag andra säger jag nej, men när det kommer till mig själv så hade jag nog kört.
    haha finns ett ordstäv som säger: Goda råd är bara bra till en sak och det är att ge de dem vidare :) Jag håller med. Jag avråder med från träning... men själv hade jag nog ändå sneglat mot träningsväskan och gymmet. Annars borde väl en rask promenad kunnat funka? 
  • Livsoduglig
    ETSS skrev 2011-08-21 20:09:04 följande:
    Jag fick en riktigt ondsint axelinflammation i februari, var hemma över en månad och fick både kortisonsprutor och ultraljud, hade benbrottsont och kunde inte göra något, ens gå utan smärta.
    Det blev bra, men lite värk har jag haft hela tiden. Jag tror det var i onsdags eller torsdags då jag ökat vikterna och var i en maskin och slarvade som det högg till så väldigt. Sen har jag haft mer ont igen så nu tar jag det lite nätt så det inte ska bli värre. Men det är ju så att träna om det endast går vill man Glad
    Aj! Låter smärtsamt :-/ Hoppas du läker ihop snabbt och blir smärtfri. Gå runt med värk är inget roligt. Det är sjukt svårt att "skynda långsamt" med träning. Man vill ju gärna lassa på vikter och köra som man gjort innan. 

Nää, nu vankas fåtöljen och en bok! 
  • Livsoduglig

Goooooooo mooooooorgon! (och ja, det är faktiskt en bra morgon:)). Har det slitsamma I-landsproblemet med för många semester dagar kvar så tja... inget jobb idag helt enkelt. Sitter och taggar igång för spinning om en timme. Bra start på dagen!

Kul med mattips! Evenstar's scampi-rätt lät grym! Skall nog stjäla den trots allt prat att piratkopiering är förbjuden *skrattar* För det måste väl vara samma sak? Jag tar något (copy/paste) som någon skrivit och använder det utan att betala? Strunt samma... blev kanske lite väl filosofisk denna morgon :P Men får du  upp en bild på mästerverket vore det kul att se!

Höstens schema och livsstil börja komma igång ordentligt! 4e träningsdagen i rad. Ätit hyggligt i helgen... Vore det inte för det där vinet skulle jag nog säga att jag har ätit riktigt bra. Det är ju fanken att det skall va så gott med vin till maten!

Ciao!

• Livsoduglig

God kväll! 

Har preciiiiis avböjt bubbel, god middag och mys i soffan mot att ge mig ut och springa. Vet inte riktigt hur jag tänkte, men hoppas att jag i efterhand åtminstone kommer vara nöjd med mitt beslut. Hoppas hinna svänga förbi gymmet med så man får lyft och kånka lite med... 

Fuuuuuuullt ös!  

• Livsoduglig
    Fattig student skrev 2011-08-23 18:45:06 följande:
    God middag och mys efter löpningen?
    Det är lockande som attans, men det blev lite sent så det fick bli en tonfiskmacka i all hast :) Men sjukt nöjd efter tungt gympass och 7 kilometers löpning! 

Kettlebells låter sjukt kul! I min lilla håla finns det tyvärr inte :( Kanske får dra mig in till stora staden Göteborg och prova! Och jag håller med. Livin' on the edge o skippa handskarna ;)
    Tullemi skrev 2011-08-23 18:36:13 följande:
    Och jag funderar på att göra tvärtom: ta ett eller två glas vin, sitta och slappa i soffan. Jag är såå trött efter en heldag med ungarna (ja ni har säkert förstått att jag har "huvudansvaret" för våra barn eftersom min man jobbar hårt (delägare) och sen kommer hem och jobbar på huset. Men att träna är också bra mot negativa tankar och när man behöver energi..... kan inte bestämma mig.
     Nu skall jag inte förstöra all din motivation, men efter sådana dagar brukar jag falla i koma med ett stoooooort glas välförtjänt vin :P 
  • Livsoduglig

Kära gud fader i himlen...

Idag har jag inte:

- Ätit godis
    - Druckit vin
    - Druckit öl eller läsk
    - Ätit skräpmat
    - Latat mig på soffan
    - Eller på någotvis fått i mig fler kalorier än jag gör av med....

Men jag skall gå upp ur sängen nu och är tämligen säker på att jag behöver din hjälp inom en väldigt snar framtid.

Tack på förhand!

• Livsoduglig
    MissKaos skrev 2011-08-27 11:16:26 följande:
    Latsdrag? Det är lättare att komma åt om man drar stången framför kroppen, ner mot bröstet istället tycker jag! Men man är ju olika -kan iaf var värt att testa en gång.
    Tjo! Jag hade en personlig tränare för en tid sedan och hon sa/hävdade/påstod (vad ni vill) att man skall alltid ha stången framför sig. Att ta den bakom nacken öker skaderisken med huuuuur mycket som helst. Så till mig sa hon att ALLTID ta den framför. Hon verkade kunnig, men... tja, vad vet jag :)

Skönt med lördag i alla fall. Har ätit bra. Sprungit 7 kilometer och varit på gymmet. Dricker vin nu... vilket kanske inte är lika bra. Men gott är det!

Regnet öser ner ute... grått som attans och tja, det blir nog att hänga vid datorn/TVn ikväll! Vad har ni andra för er då?
  • Livsoduglig

Efter att ha kollat tv-programmet så lutar det helt klart åt bokhållet! Vet inte om jag börjar bli gammal eller världsfrånvänd, men gud va mycket skit och trams de visar *suck* Har någon film i och för sig... möjligt det kan bli en sådan!

ETSS: Låter som en bra dag :D Tycker absolut du skall ta det där glaset vin! *skålar glatt*

Funderar även på en stor kopp kaffe... ja så får det nog bli. Bax snart!

• Livsoduglig
    Fattig student skrev 2011-08-27 20:11:07 följande:
    Kvällens träning är avbockad. Det blev 8,5 km på 45 minuter + en timmas styrka. Ja, jag vet att man bör dela upp det i två pass, men vad gör man när man har två skruttungar att anpassa sig efter.
    Sjukt svettig blev jag, men det måste ju vara ett bra bevis på att man har kört järnet. Det lustiga i det hela, då jag inte vanligtvis föredrar alkohol, så blev jag riktigt sugen, mitt i träningspasset, på ett kallt glas söt champagne. Någon champagne blev det dock inte utan en proteinshake blev det istället. Funkar det med! Glad
    Imponerande pass! Och speciellt en lördagskväll! Du hade nästan varit värd det där glaset skumpa :) Ja, det där med att ha "tid" att dela upp pass känns som ett minne blott. Man får va glad för alla minuter man kan skrapa ihop i veckan. Får man fråga dig hur du planerar veckans styrketräning? Själv har jag svårt för jag vet inte om jag kan träna ett pass i veckan eller fyra. Så ibland kör jag helt enkelt igenom hela kroppen (1-2 övningar per muskelgrupp) och ibland känner jag mig modig och kör två muskelgrupper och räknar med att kunna ta övriga annan kväll. Kan ju säga att mitt mål just nu med träningen är inte att bli biff-Bertil med magrutor utan helt enkelt "se bra ut naken". Dessutom vet jag inte om jag skalla satsa på 6 tunga reps eller om jag skall köra 12 lättare. Eller variera :P haha det är ju en hel vetenskap det här. 

Nåväl, fått dagens första kaffe. Förberett morgondagen lite (skall på intervju och är mer än lovligt nervös) och skall packa träningsväskan för att va på gymmet 10 när de öppnar!

Ha det bra där ute :)  
  • Livsoduglig
    Mollly skrev 2011-08-28 09:30:24 följande:
    Då var promenaden avklarad. Svettigt värre. Det är så fuktigt ute nu, så det är ju äckligt. Gick på rätt bra idag med både barnvagn och hund. sista biten fick jag springa för det började regna.
    Starkt! Och grymt skönt att ha det avklarat så tidigt! Har har det vräkt ner med... så jag funderar på att ta bilen till gymmet... hur lat får man va? ;) 
  • Livsoduglig
    LillaPaula skrev 2011-08-28 09:00:43 följande:
    Hejsan vilken härlig tråd!  

Tänkte fråga om det är någon som har några bra tips på vikt nedgång? Flyttade nämligen för två årsedan och då la jag all träning på is. (Tyvärr). Så la på mig allt för många kilo som jag skulle behöva träna bort nu. Innan flytten tränade ja gym 3 gånger/vecka & löpning 3gånger/vecka. 
    Men nu vill jag inte fokusera något på muskler utan bara på vikt nedgång :) När hur ger träningen bäst resultat?? Och vad är "bra" och dåligt att äta =)

Ha en härlig dag alla!!  
    Hej! Välkommen hit! Och visst är det en trevlig tråd!

Jag har harvat med viktnedgång de senaste två åren och jag har provat (känns det som) snart allt som finns! Alla metoderna funkar, dock är det nog rätt individuellt vad som är bäst just för dig. För min del funkade LCHF kanon! Tillsammans med rätt lugn träning så gick jag ner en massa. Efter en tid saknade jag dock kolhydrater och gick över till mer vanlig kost och ökade antalet gympass och på den vägen är det nu för min del. 

De tips jag kanske kan slänga till dig är A) För dagbok över vad du äter och hur du tränar. Man "glömmer" faktiskt annars rätt mycket av det man proppar i sig.Så saker som såser, en liten kaka här, en macka där. Det är bra att kunna titta tillbaka på veckan/månaden och faktiskt se hur man har levt. När man har det svart på vitt är det hyggligt lätt att själv hitta förbättringsmöjligheter. B) Sätt upp tydliga mål och helst "överkomliga". Att gå ner 30 kilo är inget bra mål... för du kommer nog lessna innan du kommit så långt (jag har såklart ingen aning hur mycket du vill gå ner, men du förstår poängen). Så ha kanske 5 kilo åt gången som mål och klappa och beröm dig själv på axeln så du nästan storknar varje gång du når ett mål. C) Ät bra mellanmål så du aldrig blir panikhungrig. Detta var i alla fall mitt största fel innan.Jag åt lunch 12:00 och sen när jag kom hem 18 så åt jag för en mindre armé och... tja det var inget bra. Tycker keso är kanonmellis :) 

Sen som parentes: Muskler bränner. Så ju mer muskler du har, ju mer förbränner du varje dag. Så kan du klämma in 1-2 styrkepass/ vecka och äta bra med protein tror jag att du i det långa loppet tjänar massor på det :) 

Lycka till och våga inte "smita iväg" nu utan låt oss höra hur det går för dig :) 

• Livsoduglig
    Mollly skrev 2011-08-28 09:54:19 följande:
    Jag tar alltid bilen till gymmetSkrattande
    Jo, men jag har 3 minuter till gymmet ;) 
  • Livsoduglig
    LillaPaula skrev 2011-08-28 11:09:30 följande:
    Tack för super bra tips! :) 
    Håller med dig om keso, det är så himla gott och man kan äta det till allt.
    Mitt mål är att gå ner 15 kilo. När jag slutade träna hade jag en vikt på 52 kilo. Jag ska försöka med del mål så det inte känns så tungt.
    Är det en myt att man förbränner mest om man går ut o går på morgonen innan frukost?
    Har testat olika bantningspulver men tycker att man tröttnar på att försöka dricka saker som smakar mjöl  ;) och mår mest illa av det så det brukar sluta med att ja äter godis ist framåt kvällen.
    Vad brukar du träna för något? 
    Hej igen!

15 kilo kan vara klokt att dela upp, men det fixar du. Framför allt är det roligt "i början" för de första kilona brukar rinna av ganska snabbt :)

Jag är ingen expert, men vad jag har hört och läst så är promenad innan frukost bra (eller bättre), men inte magiskt bra. Så är du en som inte behöver äta på morgonen kan det klart vara värt att köra på. Behöver du äta innan påverkar det inte såååå mycket samt att du kanske orkar bättre tempo eller längre med lite mat i magen. Så det är nog en avvägningsfråga. Om någon annan klok här på tråden vet något får ni gärna hojta till :) 

Bantningspulver är också (alltid verkar det som) en het potatis *skrattar*. Har läst en tråd på body's forum och där är de flesta överens. Det är onaturligt. Det är inte toppenbra för kroppen och det är ingen "livsstil" (DVS du kan inte leva så resten av ditt liv ;)) men kör man det så når man resultat och det snabbt. Om man då står ut med urpa-jörpa 5-6 gånger per dag och inte fuskar. Jag har med provat... i flera timmar faktiskt, men sen insåg jag att det är i alla fall inget för mig. Jag tror i långa loppet att "riktig" mat ändå är det bästa. 

Själv tränar jag egentligen allt jag kommer över :) Jag går på gym och lyfter vikter, går på de flesta passen (har faktiskt inte vågat testa Zumbu...jag kan verkligen inte dans och har noll taktkänsla), är ute och springer och älskar åka inlines. Ibland vill kollegor och andra spela innebandy eller fotboll och det funkar ju det med :) Får jag välja så skulle jag nog säga att spinning och lyfta vikter är roligast! Vad kör du för något? Vad är du sugen på?  
  • Livsoduglig
    Mollly skrev 2011-08-28 13:33:31 följande:
    då var träningen avklarad. Det gick väl bra idag också. Men känner att jag måste göra lite nytt, för det känns som jag börjar tröttna på mitt schema.
    Gott :) Samma här! Men visst är det märkligt att man fastnar i samma schema och att det är så svårt att skaffa nytt. 
  • Livsoduglig
    Mollly skrev 2011-09-08 15:38:29 följande:
    Jag tycker min mage har förändrat sig bara på sista tiden, tycker dessa kärlekshandtag har minskat lite iaf. Vad säger ni? ( Jag blir inte ledsen om ni säger att ni inte ser någon skillnad. ahha)
    har inte sett eventuella handtag innan men det ser bra ut :) 
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!