• MrC

Träningsnördar - här samlas vi!

Hoppar in här.
    Började träna för ganska 1,5 år sedan, efter ett låååångt uppehåll. På 1,5 år har jag gått ner 48 kg och har nu bara 6-7 kg var till målet att väga 78 kg. Mestadels tränar jag kondition och jag älskar att springa el-ljusspåret i skogen. Springer allt från 5 km upp till 15 km. På en bra/lätt bana och en bra dag gör jag 5 km på 23 minuter, 10 km gör jag på 48 minuter.

När vädret inte är det bästa går jag på gym, Fitness24seven och kör styrketräning, roddmaskin och crosstrainer. Just crossen har jag kört mycket och orkar stå på den i upp till 80 minuter utan paus. Uppskattningsvis kör jag cardio fyra dagar i veckan och styrketräning två. En vilodag.

Tyvärr har jag haft problem med mina vader de senaste månaderna, men hoppas att det släppt nu och därför gjorde jag en omstart i söndags. I söndags körde jag ett pass i gymmet; 5 min roddmaskin, 30 min cross och 15 min styrketräning. Och i måndags blev det ungefär samma.

Idag blir det ett pass i gymmet, gissningsvis 10 min roddmaskin, 20 min crosstrainer och 45 min tung styrketräning.

Ha en bra dag, för det ska jag ha!
    /MrC

• MrC

Åh så skönt med nytt år. På söndag drar jag igång min hårdkörning, en riktig omstart. Nu jäklar!
    Är ni lika taggade som jag?

-Nej, jag tänker inte raka mig bara för att du vill hångla. Skägget stannar!
  • MrC
    Ponzi skrev 2013-01-02 13:54:05 följande:
    Klart  man är! :D

Vilka är de första delmålen du har?
    Inga delmål, bara slutmål nu.
    Först vill jag veta om min vad håller för att springa, hoppas verkligen det.
    Vill snabbt komma i form så jag springer 1 mil på 48 minuter eller iaf under 50 min.
    Så måste jag gå ner mina sista kilon, väger 85,5 nu och vill väga 78 kg. (178 cm)

Jag vill träna 5-6 dagar i veckan, varierat. Målet för 2013 är 150 mil (jogga, springa, pw, simma, crosstrainer, skidor) och 240 tränings eller tävlingsdagar.

Låter det rimligt?
  • MrC

Ni som springer ...ska ni springa några lopp i år? Vilka?
    Jag tänkte springa Parloppet på 5 km och 3-4 st på 10-15 km. Om det finns någon halvmara i september/oktober kanske jag gör ett försök.

• MrC
    Veckans träningsschema:
    Måndag: Powerwalk 1 timma. Lätt styrketräning på gymmet ca 45 minuter.
    Tisdag: Crosstrainer och roddmaskin, minst 50 minuter.
    Onsdag: Powerwalk 1 timma. Enklare styrketräning hemma. (situps, armhäv, tåhäv, planka, skivstång)
    Torsdag: Crosstrainer och roddmaskin, minst 50 minuter.
    Fredag: Vilodag.
    Lördag: Styrketräning på gymmet ca 1 timma.
    Söndag: Crosstrainer och roddmaskin, minst 50 minuter.

Ganska simpelt, mjukstartar lite och ökar med tiden.
  • MrC
    Mammas V skrev 2013-01-08 08:38:48 följande:
    Avis ja är på er, jag vill också bli träningstokig. Tänkte ja kunde fråga er en sak, Jag har 30kg o gå ner o kör kondition tre dagar i veckan. funderar på o byta ut ett pass till hård styrketräning så ja får muskler som kan hjälpa till o få bort fettet. Tror ni de är bättre eller är ren kondition bäst? Har ingen vana att styrketräna...

Nu ska ja iväg o träna iaf  
    En bra början, men jag tror du bör träna styrketräning två ggr i veckan för att det ska ha någon märkbar effekt.

• MrC

Nu jävlar har jag kommit igång med träningen. Tränar 2 dagar och vilar 1. Fördelningen är 2/3 kondition och 1/3 styrka. Målet är att träna 6 dagar och vila 1, men tar det lite lugnt i början nu.

Gjorde ett litet test med löpbandet för 3 dagar sedan, sprang 3,5 km på 16:42, det är jag mycket nöjd med just nu, men det kommer att bli ännu bättre!

• MrC

Äntligen träningsdag igen.
    Blev bjuden på hotellfrukost av en affärsbekant. Men jag hade karaktär nog att inte vräka i mig mat bara för att... efter frukosten tog jag en promenad till Fitness24Seven på Sveavägen (Stockholm). Stegade in där ca 9:15 tror jag.

Anyway, dagens pass:
    Roddmaskin 1 km, 4:11.
    Löpbandet 4 km, 19:26. En snitthastighet på 12:35 km/h.
    Sittcykel 10 min.

När klockan visade 12:00 hade jag sprungit lite drygt 2500 meter.
    Enligt Coopers test har jag bra kondition.
    iform.se/testa-dig-sjalv/test-traning/test-coopertest
    Jag är 40 år. Om några veckor kan jag nog pressa mig till 2600 m eller mer på 12 min. Ska banne mig komma upp till utmärkt snart.
    Hur långt hinner ni på 12 minuter?

Imorgon är det crosstrainer på schemat.

• MrC
    cosinus skrev 2013-02-01 21:00:50 följande:
    Bra jobbat!

Har inte provat springa 12 min men jag är fasen inte någon snabblöpare. Idag sprang jag 5 kg löpband på 27 min. För mig är det bra och framförallt eftersom jag varit förkyld i 2 veckor.

Får jag värma upp innan fixar jag iaf 2 km i 5 min tempo. Det är vad jag brukar kunna avsluta på om jag springer 6.5 km och sprunger de sista 2 km i 5 min tempo. Så om jag då inte sprungit 4.5 km innan utan bara värmt upp så borde jag fixa 2.5 km på 12 minuter. De första 2 i 5 min tempo och så en spurt. Det borde gå.

Isf hamnar jag också på bra, om jag tolkar tabellen rätt. 35 år och kvinna är jag.

5 km på 27 min för en kvinna på 35 bast är helt okay. Jag har bara tagit tid en gång på 5 km och det var i Parloppet i juni och det tog 25:22. Jag kommer att sänka det till 23:30 i sommar :) det är målet.
    Löpband och tävling är olika saker också, du kommer att springa snabbare om du tävlar mot andra också.
  • MrC

Coopertestet idag: 2580 meter.
    6,5 km på 31:40. Fyfan va jobbigt...Kräks ska dra ner på tempot och springa längre istället.

• MrC

Jag är helt slut idag, fyfan. Sprang 7 km på 34 min igår. Det är väl okay för en gammal tjockis?
    Uppvärmningen var lite roddmaskin och efteråt cyklade jag 18 min.

• MrC

Ingen träning för mig på över en vecka och det lär dröja länge.
    Jag fick nämligen diagnosen NJURSTEN i måndags. Det är inte skönt vill jag lova. Nu på måndag ska jag till ytterligare en läkare för undersökning och sen måste jag vänta på min tur att få bli sprängd. UGH.

• MrC
    MissKaos skrev 2013-03-06 20:16:46 följande:

Sprängd MrC. Omväxling till sprängd anka

Nej, låter inget vidare. Lär ju göra lika om som att föda typ. Har du kissat ut stenar?
    Nej, den är för stor. 6 mm är rackaren som sitter i min vänstra njure högt upp.
    Det hela började med att jag i flera månader fick ont i sidan när jag typ låg på sidan. I början av december fick jag en konstig känsla i magtrakten/skrevet och det sved när jag kissade. Sjukvården trodde jag hade någon trevlig könssjukdom, men jag var helt ren från sånt. Sen slutade allt helt plötsligt...tills för 3 veckor sedan, då mitt piss såg ut som kaffe. Det var alltså en massa blod i urinet. Nu fick jag komma till en kontraströntgen av njurarna och i måndags kom svaret, njursten. Jippi. Det hade kunnat vara värre. Jag befarade någon njursjukdom eller cancer, så lite njursten blev jag nästan glad över.
  • MrC
    MissKaos skrev 2013-03-06 20:33:44 följande:
    Ja, som sjuksyster har jag fantasi när det gäller blod i piss etc.
    Skönt då, det går ju åtgärda och är relativt sett "ofarligt"
    Det är inte en sten, det är ju en hel klippa!

För att få blåscancer krävs nästan att man är rökare.

(lite töntigt dock, vafan. Vi får ju klämma ut hela ungar genom ja, motsvarande)

...hoppas du tål lite skämt...
    Jo jag tål det. Som tur är slipper jag nog värsta smärtan. Men det känns inte så skönt just nu.
  • MrC

Igår var det styrketräning, idag blir det cardio. Om en halvtimma eller så.

• MrC
    MissKaos skrev 2013-10-01 14:11:58 följande:
    Oj, dom där bullarna kostar många timmar på gymmet. Förvånad
    MrC skrev 2013-09-29 18:46:16 följande:
    Igår var det styrketräning, idag blir det cardio. Om en halvtimma eller så.
    Lördag: Styrketräning, hela kroppen.
    Söndag: Crosstrainer 45 min.
    Måndag: Styrketräning (ben, rygg, mage)
    Tisdag: Crosstrainer Ikväll alltså. Hoppas jag orkar +50 minuter.

Imorgon är det vilodag.
    Torsdag Crosstrainer.
    Fredag Styrketräning rygg/mage.
    Lördag Crosstrainer.
    Söndag styrketräning bröst/axlar/armar.

Det fungerar jättebra att planera min träning en vecka i taget. Då fuskar jag inte.
  • MrC

Åh vad jag längtar tills imorgon, för då får jag mitt nya gymkort!
    Tidigare har jag tränat på Fitness24seven och jag har ca 4 km dit. Okej, inte så farligt kanske ni tycker, men det är många gånger man struntat i att åka för att man är lat. haha, hur går det ihop. Nämen, det tar ändå 15 min dit och 15 hem. Kanske längre med buss. Skitväder ibland osv.
    Nu får jag 200 meter till gymmet, helt perfekt. Bättre gym med bättre maskiner osv.
    100 kr dyrare, men nu blir träningen av iaf. Så utslaget per gympass blir det billigare.

MissKaos skrev 2013-10-16 18:40:49 följande:
    Träningsvärk och trött! 4pass förra veckan fem veckan innan. Och träning må ti tar nog ut sin rätt nu. Ullared imorgon! Yey
    Träningsvärk? Jag har funderat på detta. När jag började träna för igen för nästan 2 år sedan hade jag mycket träningsvärk och jag orkade inte träna på 3 dagar efter ett pass.
    Nu, några hundra träningspass senare har jag aldrig träningsvärk. Jag stretchar sällan och passen är dessutom mycket hårde nu än för 2 år sedan.

Bra utveckling!

• MrC
    ander25k skrev 2013-10-18 14:14:09 följande:
    Vågar inte just för att det är en kombo av inflammation och skadat muskelfäste , och med lite feber i kroppen så avstår jag .
    Usch, jag lider med dig.

Jag har fan aldrig varit friskare, starkare och mer vältränad än jag är nu. Okej, konditionen har varit lite bättre för ca 9 månader sedan, men det är dags att ta tag i det nu. Siktar på ett marathonlopp i slutet av sommaren 2014.

Igår (fredag) blev det ett ganska hårt styrkepass (ben, vader och lite mage). Idag lördag är det vila faktiskt. Men på söndag kör jag igen.

Hur går det för er? Hur är dagsformen?
  • MrC

Körde ett hårt benpass i fredags kväll och jag har fortfarande träningsvärk. När släpper det? Obestämd

• MrC

Lördag och söndag hade jag allvarliga problem att gå nedför trappor t ex :) haha

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!