Inlägg från: cirkusmusen |Visa alla inlägg
  • cirkusmusen

Träningsnördar - här samlas vi!

Åh vilken rolig tråd! Vill gärna haka på! 

Finns det någon mer än mig som tränar för att gå upp i vikt?  

• cirkusmusen
    Tessou skrev 2013-11-03 11:00:39 följande:
    Har inte tränat på 100 år, så har inte skrivit här utan bara läst vad de andra gör!

Men nu så blev jag ju tvungen. Ja, jag tränar för att gå upp i vikt!
    Eller inte just nu för jag har foglossning och är allmänt slö... men annars!

Vad väger du, och vad skulle du vilja väga? Jag väger runt 53 kg (174 cm) och vill gärna väga 60 kg.
     Är du gravid nu alltså? 

Jag är 158cm, väger 43, vill upp till 48 nånstans där, i muskler såklart. Har innan dansat på elitnivå (50kg vägde jag då), har haft träningsstopp i 6 månader men nu är jag tillbaka och har börjat styrketräna för första gången i hela mitt liv.  Innan hade jag mycket muskler, men nu vill jag satsa på att få ännu större och bli mer deffad. Spännande att se hur långt man kan gå :D 

Jag försöker att vara på gymmet alla dagar som jag kan, minst 4ggr/v och helst varje dag. Jag har inte gjort ett riktigt schema än men planen är väl att jag ska försöka få ihop ett. 

Har du haft något schema och så? Vad äter du? Hur tränar du? :)
  • cirkusmusen
    pulsar85 skrev 2013-11-03 21:28:52 följande:
    Jag tränar också för att gå upp i vikt och lägga på mig mer muskelmassa. Startade på 75kg, liggger på 76,5kg nu efter 2 veckor och kan säga att det var MYCKET lättare för mig att gå ner i vikt än att gå upp...
    Är äckligt mätt hela dagarna för att jag äter så mycket nu. Försöker få i mig 3000 kalorier om dagen.
    Blir gymmet 3ggr i veckan och sen har jag thaiboxning 3 ggr i veckan som bränner alldeles för mycket kalorier men kul är det och det är inget jag vill sluta med. 

Det svåraste för mig är helt klart att få i mig tillräckligt med kalorier för att ligga på ett överskott.
    Samma här! Har så svårt att få i mig tillräckligt med kalorier. Om man ska äta bra kalorier med får man ju fasen äta hur mycket som helst. Dock har jag ganska lätt för att gå upp/ned i vikt. Kan pendla 2kg upp och ner. 

Bara av att dricka en gainer om dagen extra gick jag upp 0,5kg per dag cirka. Har så jävla svårt för mat dock, och det är väl mitt största problem. Kan inte äta om jag är stressad, ledsen, eller mår dåligt på något sätt. Så om jag kör för hårt på gymmet så jag mår illa är en hel matdag förstörd. Försöker hitta en balansgång..
  • cirkusmusen
    Tessou skrev 2013-11-04 18:19:34 följande:
    Japp, det är jag... 18 Februari är det tänkt att bebisen ska komma! Nej, har inget schema... Men jag tränade mycket CXworx, X-fit/Crossfit och cirkelträning.. och även lite dans. Körde nästan bara gruppträningar.. Äter LCHF i vanliga fall, men nu som gravid äter jag ''normal/vanlig'' mat... Men när bebisen kommit ska jag äta en egen version av LCHF, inte så mycket fett som man ''ska'' göra.. men inge pasta, ris, potatis, vitt mjöl/bröd...

Men behöver man inte kolhydrater för att gå upp i vikt?? :/
  • cirkusmusen
    ander25k skrev 2013-11-05 22:27:13 följande:

Även LCHF are går upp i vikt, tränar du och äter bra, så ombildas det i kroppen till bränsle för musklerna, så nej, du behöver inte så stor mängd kolhydrater.
    Okej ;) Fan, skulle behöva lägga upp något kostschema. Någon som vet om det finns "färdiga scheman" på nätet? haha.
  • cirkusmusen
    Wilowa skrev 2013-11-06 08:34:09 följande:
    Har du svårt att äta så ska du nog hålla dig till mat som funkar. Det finns inget värre än att veta att man måste äta nåt som man inte får i sig. Jag var som sagt som dig innan jag insåg att jag är laktosintolerant och då var jag också väldigt smal. Jag vägde 47 kg till mina 169 cm, nu efter två barn och laktosfri kost så väger jag 60 kg. Därför tror jag att om du vill ha ett matschema så ska du nog göra det själv. Ett enkelt sätt om man vill gå upp i vikt är ju att göra som med barnen och lägga till lite extra fett i maten eller lägga till ett extra mellanmål.

MissKaos, tack för tipset med det extra mellanmålet! Jag vet inte om du minns att jag bad om hjälp med min smala son som tappat så mycket i vikt efter långdragen magsjuka. Jag har försökt att få i honom ett extra mellanmål och han har gått upp nästan sju kilo sedan maj, fem om man inte räknar det han tappade av magsjukan. Han är i förpuberteten så mycket beror ju på det med, men nog har den extra maten hjälpt till.  utan tillräckligt med enegi växer han ju inte heller.
    Jag har insett att han har en väldigt hög förbränning, för slarvar han med maten före träning så får jag hem ett monster. Det räcker inte med en extra smörgås före träning, utan han måste ha middag eller gröt och så äter han minst lika mycket efteråt med. I vanliga fall är han lugnet själv så skillnaden är markant. Då vill han inte äta så jag får bli stränga mamman och tvinga honom...cirkusmusen, kan det vara så för dig med, att du har ett blodsockerdipp som gör att du tappar aptiten? Min son är smal precis som jag var, men han är inte laktosintolerant, så det var säkert inte bara det för mig heller, men det hjälpte ju till. jag kom på först i vuxen ålder att jag inte tål laktos.    
    Ja jag har mest svårt för att äta, tappar aptiten lätt och gillar inte att vara alldeles för mätt så jag mår dåligt utav det. Jag är laktosintollerant och kör helt laktosfritt, använder högsta fettprocent. 

Kan mycket väl vara så att du säger. Jag tror att jag skulle behöva en mat- och sovklocka som skalman.. haha..
    Men det är så svårt när man är student, finns inga fasta rutiner liksom :/ 
  • cirkusmusen
    Wilowa skrev 2013-11-06 20:21:56 följande:

Alltså du ska inte tappa aptiten på det sättet och jag tycker att du ska ta upp det med en läkare. Har du blivit testad för gluten?

Vad du har för fetthalt på dina matvaror måste sättas i relation till vad du äter (skillnad på mjölk och vispgrädde ) och på hur mycket. En klick smör per dag sägs det att barn behöver, undrar hur mycket mjölk det skulle motsvara? Alltså förstår du hur jag menar? Du borde vända dig till en dietist.  
    Jag har blivit testad för de flesta allergierna, tål gluten. Har mycket allergier, i matväg dock bara hasselnöt, äpplen och en pytteliten allergi mot komjölk, men läkarna säger att det ska gå bra med laktosfritt. 

Hm.. nä nu hänger jag inte med haha.

Jag har varit hos en dietist innan och fick skriva upp allt jag åt, de tyckte att de såg bra ut, men det var ett tag sen.
    Jag tror att det ligger något annat bakom som jag är under utredning för, men de tar såå lång tiid!! :((

Jag har tänkt att det bara är att hålla ut liksom tills de blir bättre med aptiten. Är hos läkaren hela tiden för massa olika saker, känns som att de kommer tro att jag är hypokondriker snart haha.
  • cirkusmusen
    Wilowa skrev 2013-11-06 20:55:06 följande:

Bra att du håller på att utreda det hela, att det tar tid får man räkna med.

Du skrev att du har högsta procenthalten, men inte på vad. Du får ju i dig mer fett om du äter en deciliter grädde mot om du dricker en deciliter mjölk. Du får ju även i dig lite mer fett om du dricker två glas mjölk om dagen mot om du dricker ett...hängde du med nu?

Har du testat Omperazol?    
    Jaha på både grädde och mjölk! men jag dricker ju inte grädde sådär bara, kanske liten skvätt i teét istället för mjölk. Grejen är att jag började dricka mjölk istället för vatten ett tag, men fick så förbaskat dålig hy i ansiktet och var för fåfäng för att fortsätta, haha.

Nu dricker jag garners efter träning i alla fall. Ibland lyckas jag få ner en hel "portion" annars så får jag i mig lite i alla fall. Märker att det gör skillnad på de dagarna jag verkligen dricker dem ordentligt. Men då gäller det ju att ha fått i sig tillräckligt under dagen också.

Finns det inget som är näringsrikt, nyttigt och som ger mig lite fett? :D 
  • cirkusmusen
    Wilowa skrev 2013-11-08 08:16:41 följande:
    Får du dålig hy av mjölk så ska du nog helt undvika mjölkprodukter. Jag förstår inte riktigt hur läkarna menade, det är lika mycket komjölksprotein i laktosfri mjölk. Har du en liten allergi mot komjölk så ska du ta den dåliga hyn som en reaktion på denna allergi. Tar du helt bort allt du är allergisk mot så tror jag att din aptit kommer att öka.
    Min läkare menade att jag var så pass lite allergisk mot komjölk att det inte gjorde någon skillnad. Har mycket större allergier isf.
  • cirkusmusen
    Wilowa skrev 2013-11-08 14:14:03 följande:
    Fast det kan han inte med säkerhet veta. Min son gjorde ett allergitest via blodprov på soja och det visade att han var lite allergisk. För att få klarhet i hur mycket, eftersom ju soja är i många matvaror, så gjorde en provocering på honom och redan efter första lilla, lilla minidosen så blev han hes och kände sig konstig. Läkaren valde därför att avbryta, men sa visserligen att det var lite svårt att avgöra vad som var psykiskt och vad som var allergi...jag tror dock på allergi, jag som känner pojken. Det som fick oss att testa soja var att han matvägrat i ett år.

Mitt råd är att helt avstå mjölk i några månader och se om det gör någon skillnad. Magen är så känslig att det räcker med en liten störning för att den ska må dåligt. För mig räcker det med att jag slickar i mig yoghurt som jag fått på fingrarna, så känner jag av det i magen några timmar senare. Min allmänläkare sa åt mig att jag var tvungen att få i mig kalcium på annat sätt om jag hade laktosfri kost...öh det är ju vanlig mjölk med bara laktosen borttagen ju.

Är du laktosintolerant med? Annars förstår jag inte vitsen med att byta ut vanlig mjölk mot den om man är allergisk mot komjölksprotein. Var det en allergiläkare eller en allmänläkare som sa detta till dig?
    Jag är laktosintollerant också. Det var en allergiläkare som sa det till mig. 
  • cirkusmusen

Okej HJÄLP!!

Jag somnade på dagen nu vilket gör att jag mår fruktansvärt illa. Jag har bara hunnit äta frukost och lunch i dag så alldeles för lite kalorier!

Vad är lättast att äta (trots illamående) och ger så mycket energi och kalorier som möjligt? Gärna något som man kanske redan har hemma.

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!