Inlägg från: Sissel |Visa alla inlägg
  • Sissel

Träningsnördar - här samlas vi!

Jag hoppar gärna på här :)

Jag har aldrig tränat i mitt liv, mer än på gympalektionerna i skolan (som jag helst spelade sjuk under). Men nu vill jag bli hälsosam och få lite muskler! Vet inte vad min styrka ligger på just nu, och vet egentligen inte hur jag bör lägga upp träningen. Jag såg ut några styrkeövningar förut som lät bra, men när jag kollar ovan så kanske det är bättre att följa ett program, som t.ex. Jillian Michaels 30 day shred som nämndes. Men hur ofta gör man det? Man behöver väl någon vilodag i veckan iaf?

Jag är mitt uppe i universitetsstudier och har mycket att göra, men jag tycker att jag borde ha tid med träning :)

• Sissel
    Monchichier skrev 2014-01-20 15:01:53 följande:
    30 day shred har jag försökt köra förut, flera gånger.
    Tanken är att man ska köra på 30 dagar i sträck, det finns tre nivåer och alla nivåer kör man 10 dagar.

Nu kan man ju modifiera det där lite, är man riktigt "nersunkad" måste man modifiera det. Det är rätt hårda pass, även på första nivån, så är man helt otränad får man sjukt mycket träningsvärk och det blir omöjligt att fortsätta 30 dagar i rad. (som mest har jag kommit upp i 11 dagar i rad).

En annan grej som kan vara en idé är att ladda ner Nikes Training app. Där kan man väldigt lätt få ett 4 veckorsprogram som passar även en väldigt otränad.

Tänkte du träna på gym någonting?
    Just nu är jag för fattig för att träna på gym, men jag har en del redskap hemma som borde räcka första tiden i alla fall.
    Jag tog en titt på första leveln av 30 day shred på youtube, och visst, det såg ut som något jag kommer dö av, men det verkar vara en mer säker metod än det jag tänkt mig. Jag har ingen avancerad mobil som kan ha appar, så det är tyvärr inget alternativ :/ Köper hellre en dvd som jag kan stoppa i datorn, haha.
  • Sissel
    Scratchy skrev 2014-01-20 17:05:18 följande:
    Välkommen du också!

Kom ihåg att vila ibland. Det är vilan som skiljer mellan att kunna träna länge och nå sina mål, och att träna som en galning i några veckor och sedan ligga hemma i soffan med muskelinflammationer och tröstchoklad. Många som  hänger här i tråden brukar träna mycket oftare, men det är för att vi tränat länge så kroppen är van.

Träning är bra när man pluggar. Det behöver inte ta så lång tid, och när man blir friskare så pluggar man effektivare.

Du klarar dig bra på hemredskap ett bra tag. Bara att köra igång.
    Tack! Jag antar att jag får börja lugnt :) Jag kommer nog att försöka att göra det 4 ggr i veckan iaf, annars lär jag aldrig komma igång. Jag hoppas att jag, till sommaren, klarar av mer och ser lite mer tonad ut ;)

Jag har aldrig varit vältränad eller upplevt den typen av välbefinnande, så det ska bli spännande att se hur mycket man förändras när kroppen mår bättre.

Jag får se när jag bestämmer mig för att börja, jag har en hälseneinflammation som inte har gett med sig och som jag behöver träna bort, hur mycket vågar man hoppa omkring när man har sånt? :S Kanske får bli att jag börjar väldigt lugnt tills det känns bättre :)
  • Sissel
    Scratchy skrev 2014-01-20 18:42:35 följande:
    Vad säger läkaren/sjukgymnasten? En bra sjukgymnast är den billigaste PT:n man kan skaffa.
    Jag har faktiskt inte varit hos doktorn för det här med hälsenan, lite dumt kanske men alla övningar som man ska göra finns ju på internet ganska väl beskrivna. Jag hade nog någon löjlig förhoppning om att det skulle gå över av sig själv, och det gjorde det på den ena sidan, men den andra har jag kvar. 

Jag får väl se hur jag gör x)
  • Sissel
    MissKaos skrev 2014-01-21 10:28:51 följande:
    Inflammation går inte träna bort. Svaghet som orsakar den ja men då ska den vara ok först. Kolla med sjukgymnast! Är du kort i musklerna? Då framsisa baksida lår och rumpa etc så du felbelastar?
    Kanske jag använde fel ord, jag har ont i hälsenan, ingen aning ifall den faktiskt är inflammerad.

www.gih.se/Documents/CIF/Tidningen/2006/3_2006/SVIF063%20s23-27.pdf

Jag hade tänkt gå efter den pdf:en. Jag har ingen aning ifall mina muskler är korta, hur vet man det? Jag vet inte ens varför jag fick det, har haft det ett tag nu.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!