Inlägg från: kerforsgren |Visa alla inlägg
  • kerforsgren

Träningsnördar - här samlas vi!

Jag har öppnat dörren till en helt ny värld! Har aldrig tränat, i hela mitt liv. Viktkurvan har således gått sakta som fort uppåt genom åren- först nu. Sen oktober 2013 har jg börjar gå på gym och jag älskar det! Jag kan inte se mig klara utan det något mer. Inte ens de dagar jag vill vara lat kan jag hålla mig därifrån. Jag måste tvinga mig själv till vilodagar! Min sambo har fixat ett mat och träningsschema åt oss båda och vi följer det båda! Jag äter en bra, nyttig och varierad kost följt med styrke och/eller motion varje dag. Jag är helt förundrad över hur bra jag mår nu. Har inte mått såhär bra någonsin! Kan dela med mig om mat/träningsschema till er andra. Nu är detta matchens speciellt anpassat för mig men tanken med sett schema är att gå ner i fett men inte tappa muskler. Saker och ting kan ju variera från person till person men jag tror detta schema kan passa någon som har samma mål som mig! Jag började på 98 kg i slutet på Januari och är nere på 91 nu. Har inte tappat så mycket som min PT velat, men har mycket P göra med att jag aldrig tränat och aldrig ätit bra. Det tog ett tag innan vi fick igång min ämnesomsättning och min morgoncardio har jag varit lite dålig på... Hojta till om ni vill ta del av schemat! :)

• kerforsgren

Irriterande att allt skrivs ihop bär man skriver från telefonen !! ;P

• kerforsgren
    Här är mitt matschema! Detta är vad jag ska äta VARJE DAG- och helst inget annat. I början trodde jag att det skulle vara svårt, men man varierar allting med olika kryddor och tillagningsmetoder! Exempel på tillagning står nedanför varje måltid :)
    Tänk verkligen på att kryddor och grönsaker gör stor skillnad! Variation är ett måste för att fortsätta med denna livstil! :)Frukost - Proteingröt med omelett 
    30 g vanlig havre
    30 fiber havre 
    5 g linfrön
    5 g psylliumfrön
    20 g double PRO
    1 ägg
    + en frukt om jag känner för det 
    500 mg kalcium
    500 mg magnesium

Tillagning:
    Blanda havre, fiber havre och fröna i en skål med vatten som tåls att vara i mikron på 1 minut (=de flesta skålar) Väl ute her du ner proteinpulvret i gröten och blandar. Blir den för torr så sätter du bara i lite mera vatten. (Ibland "lyxar" jag till det med lite lättmjölk!"

Mellanmål - Kycklinggryta
    150 g kyckling
    Gröna grönsaker (mest för att fylla ut magen. Gröna är bäst, men jag får "unna" mig röda)

Tillagning:
    Kycklingen blev jag snabbt less på, och upplevde ofta att det smakade "unket". Men lärde mig sedan att den smakar betydligt bättre beroende på hur man skär den. Skär kycklingen med dess fibrer och gärna i så tunna skivor som möjligt. Sedan skär du dom bara tvärs över så du får bitarna i den storlek du vill ha :)
    Fräs sedan kycklingen med en fjärdedels lök (både för smak och för att tillföra något annat att tugga på). Krydda med timjan, citronpeppar och salt (jag älskar timjan, så min "gryta" brukar bli ganska grön hihi). Skär zuccini i skivor som är ca (om än lite mindre) 1 cm bred. Skär varje skiva i 4 bitar och tillsätt i grytan. Jag tycker zuccini är godast när den är lite lagomt gummiaktig men ändå knastrig, så jag brukar sätta i den när kyckligen börjar se klar ut. Tillsätt sist kokt broccoli, rör om och grytan är klar.
    Är jag lat så brukar jag göra dubbel sats av denna gryta, så jag har till nästa mål.

Lunch - Kyckling
    150 g kyckling
    30 g bulgur eller couscous
    Gröna grönsaker 

Tillagning:
    Antingen värmer jag på mat från förra målet, eller så har jag satt in kycklingfileer i ugnen.
    Jag brukar variera mellan att köra in dom helst utan kryddor- så att man sedan bara kan värma en gryta med tacosås, broccoli och zuccini och tillsätta 90 g färdig kyckling. Godast blir det om man drar loss köttet med en gaffel, så det blir nästan som "pulled chicken" ;)
    Annars brukar jag köra in kycklingen med bara citronpeppar. Är galen i det haha!
    20 min på 220 grader brukar räcka :)
    Allt ris och bulgur gör jag och min sambo lättast genom att koka upp valfri mängd vatten (med lite lite salt) och tillsätter ris eller bulgur efter vattnet börja koka. Sedan väntar vi 10 min, och häller bort vattnet. Som pasta typ! Vi upplevde det omöjligt att tillsätta exakt mängd vatten när man bara gör 30 g åt gången, det brände antingen fast och/eller blev stenhårt.

Mellanmål 
    35 g double PRO
    10 st cashewnötter

Tillagning:
    Verkligen inget avancerat här. I min originalplanering minns jag inte om jag skulle är 35 g vassle eller kasein. Double pro är en blanding av båda. Idag blandar jag double pro med vatten (eller lättmjölk om jag vill lyxa till det) så det blir som chokladpudding. Vassle blandade jag oftast med bara vatten, eftersom det ska drickas och tycker att vatten gör sin bäst för proteindrycker. Kasein brukade jag köra 50/50. Använde jag bara vatten tyckte jag att smaken av chokladen försvann, med mjölk smakade det som ren kakao.. En blanding av båda gav en utsökt chokladpudding ;) Bland i lite krossade eller hackade cashews och du har en toppen-måltid haha!

Middag - Laxröra (Har ALDRIG kunnat äta fisk. Jag har fått kväljningar av det förut, men idag är det hör min favoritmat. I och med jag har varit "tvungen" å äta lax varje dag har jag även börjat gilla räkor! Är galen i dom nu haha)
    125 g Lax
    30 g bulgur
    En halv avocado 

En näve/nypa hackad spenat bara för att det är gott!

Tillagning:
    I min originalplanering fanns inte spenat med, men jag använder alltid en näve till denna måltid.
    Först fräser jag på laxen med lite lite smör. När den börjar bli "klar" (faller lätt isär) så hamrar jag ihjäl filen så det blir små bitar. Sedan tillsätter jag en rejäl mängd citron- och limepeppar. När jag blandat ihop det kör jag ner en näve hackad spenat och rör om. När spenaten blivit mörkgrön och sådär mjuk så är det färdigt. Bara att servera med bulgor i en skål och röra om. Sedan har jag en halv avocado fortfarande i skalet, och äter allt med sked. En skopa avocado och en rejäl skopa laxröra. MUMS!

Mellanmål - Omellett på macka med ljummen ananas!
    1 skiva bröd (nu minns inte jag vilken jag äter, men kollar man vad min PT gav som förslag, som inte ens är "nyttigt", så spelar det ingen större roll vad jag tar för bröd. Upplever det är dock godast med ett riktigt mörkt, å lite småsegt bröd :)
    2 äggulor + 1 ägg (= 3 äggulor och 1 vita)
    1,5 skivor ananas
    + lite Lätta smör för att "unna" mig!

Tillagning:
    Vispa äggen och kör ner i stekpannan. Tillsätt lite salt och peppar. När omelletten är klar lägger jag den på en tallrik med mina ananasskivor på. Omelleten svalnar då, medans ananasen värms en aning.
    Sätter jag på omeletten när den är för varm så smälter smöret. En iskall ananas är heller inte gott när omelleten är varm/ljummen.

Detta var först något jag var jätteskeptiskt till. Ägg och ananas liksom? Men detta är supergott!

Kvällsfika
    200-250 g Lättkesella
    5 g omega 3
    Till kesellan vill han att jag ska ha frysta bär, men jag har bytt ut det mot FUN light Wild berries. Så otroligt gott! Krävs ingen vidare tillagning här, blanda bara FUN light med kesella väl och ät ;)
  • kerforsgren
    kerforsgren skrev 2014-05-15 13:19:42 följande:
    Här är mitt matschema! Detta är vad jag ska äta VARJE DAG- och helst inget annat. I början trodde jag att det skulle vara svårt, men man varierar allting med olika kryddor och tillagningsmetoder! Exempel på tillagning står nedanför varje måltid :)
    Tänk verkligen på att kryddor och grönsaker gör stor skillnad! Variation är ett måste för att fortsätta med denna livstil! :)

Frukost - Proteingröt med omelett 
    30 g vanlig havre
    30 fiber havre 
    5 g linfrön
    5 g psylliumfrön
    20 g double PRO
    1 ägg
    + en frukt om jag känner för det 
    500 mg kalcium
    500 mg magnesium

Tillagning:
    Blanda havre, fiber havre och fröna i en skål med vatten som tåls att vara i mikron på 1 minut (=de flesta skålar) Väl ute her du ner proteinpulvret i gröten och blandar. Blir den för torr så sätter du bara i lite mera vatten. (Ibland "lyxar" jag till det med lite lättmjölk!"

Mellanmål - Kycklinggryta
    150 g kyckling
    Gröna grönsaker (mest för att fylla ut magen. Gröna är bäst, men jag får "unna" mig röda)

Tillagning:
    Kycklingen blev jag snabbt less på, och upplevde ofta att det smakade "unket". Men lärde mig sedan att den smakar betydligt bättre beroende på hur man skär den. Skär kycklingen med dess fibrer och gärna i så tunna skivor som möjligt. Sedan skär du dom bara tvärs över så du får bitarna i den storlek du vill ha :)
    Fräs sedan kycklingen med en fjärdedels lök (både för smak och för att tillföra något annat att tugga på). Krydda med timjan, citronpeppar och salt (jag älskar timjan, så min "gryta" brukar bli ganska grön hihi). Skär zuccini i skivor som är ca (om än lite mindre) 1 cm bred. Skär varje skiva i 4 bitar och tillsätt i grytan. Jag tycker zuccini är godast när den är lite lagomt gummiaktig men ändå knastrig, så jag brukar sätta i den när kyckligen börjar se klar ut. Tillsätt sist kokt broccoli, rör om och grytan är klar.
    Är jag lat så brukar jag göra dubbel sats av denna gryta, så jag har till nästa mål.

Lunch - Kyckling
    150 g kyckling
    30 g bulgur eller couscous
    Gröna grönsaker 

Tillagning:
    Antingen värmer jag på mat från förra målet, eller så har jag satt in kycklingfileer i ugnen.
    Jag brukar variera mellan att köra in dom helst utan kryddor- så att man sedan bara kan värma en gryta med tacosås, broccoli och zuccini och tillsätta 90 g färdig kyckling. Godast blir det om man drar loss köttet med en gaffel, så det blir nästan som "pulled chicken" ;)
    Annars brukar jag köra in kycklingen med bara citronpeppar. Är galen i det haha!
    20 min på 220 grader brukar räcka :)
    Allt ris och bulgur gör jag och min sambo lättast genom att koka upp valfri mängd vatten (med lite lite salt) och tillsätter ris eller bulgur efter vattnet börja koka. Sedan väntar vi 10 min, och häller bort vattnet. Som pasta typ! Vi upplevde det omöjligt att tillsätta exakt mängd vatten när man bara gör 30 g åt gången, det brände antingen fast och/eller blev stenhårt.

Mellanmål 
    35 g double PRO
    10 st cashewnötter

Tillagning:
    Verkligen inget avancerat här. I min originalplanering minns jag inte om jag skulle är 35 g vassle eller kasein. Double pro är en blanding av båda. Idag blandar jag double pro med vatten (eller lättmjölk om jag vill lyxa till det) så det blir som chokladpudding. Vassle blandade jag oftast med bara vatten, eftersom det ska drickas och tycker att vatten gör sin bäst för proteindrycker. Kasein brukade jag köra 50/50. Använde jag bara vatten tyckte jag att smaken av chokladen försvann, med mjölk smakade det som ren kakao.. En blanding av båda gav en utsökt chokladpudding ;) Bland i lite krossade eller hackade cashews och du har en toppen-måltid haha!

Middag - Laxröra (Har ALDRIG kunnat äta fisk. Jag har fått kväljningar av det förut, men idag är det hör min favoritmat. I och med jag har varit "tvungen" å äta lax varje dag har jag även börjat gilla räkor! Är galen i dom nu haha)
    125 g Lax
    30 g bulgur
    En halv avocado 

En näve/nypa hackad spenat bara för att det är gott!

Tillagning:
    I min originalplanering fanns inte spenat med, men jag använder alltid en näve till denna måltid.
    Först fräser jag på laxen med lite lite smör. När den börjar bli "klar" (faller lätt isär) så hamrar jag ihjäl filen så det blir små bitar. Sedan tillsätter jag en rejäl mängd citron- och limepeppar. När jag blandat ihop det kör jag ner en näve hackad spenat och rör om. När spenaten blivit mörkgrön och sådär mjuk så är det färdigt. Bara att servera med bulgor i en skål och röra om. Sedan har jag en halv avocado fortfarande i skalet, och äter allt med sked. En skopa avocado och en rejäl skopa laxröra. MUMS!

Mellanmål - Omellett på macka med ljummen ananas!
    1 skiva bröd (nu minns inte jag vilken jag äter, men kollar man vad min PT gav som förslag, som inte ens är "nyttigt", så spelar det ingen större roll vad jag tar för bröd. Upplever det är dock godast med ett riktigt mörkt, å lite småsegt bröd :)
    2 äggulor + 1 ägg (= 3 äggulor och 1 vita)
    1,5 skivor ananas
    + lite Lätta smör för att "unna" mig!

Tillagning:
    Vispa äggen och kör ner i stekpannan. Tillsätt lite salt och peppar. När omelletten är klar lägger jag den på en tallrik med mina ananasskivor på. Omelleten svalnar då, medans ananasen värms en aning.
    Sätter jag på omeletten när den är för varm så smälter smöret. En iskall ananas är heller inte gott när omelleten är varm/ljummen.

Detta var först något jag var jätteskeptiskt till. Ägg och ananas liksom? Men detta är supergott!

Kvällsfika
    200-250 g Lättkesella
    5 g omega 3
    Till kesellan vill han att jag ska ha frysta bär, men jag har bytt ut det mot FUN light Wild berries. Så otroligt gott! Krävs ingen vidare tillagning här, blanda bara FUN light med kesella väl och ät ;)
    Citerar eftersom min dator bestämde sig för att ta bort halva mitt inlägg när det lades ut -.- ....
  • kerforsgren

Kyckling har lågt fettinnehåll och lax innehållrr bra fetter! Ska egentligen äta makrill till lunch men då jag får såna kväljningar av att bara tänka på det så skulle det aldrig funka. Deffschema kan det mycket väl vara. Målet är ju att gå ned i vikt- och helst bara i fett då jag vill bygga muskelmassa. Sen vill vår PT att vi ska äta så "ren" mat som möjligt = få tillsatser mm. Kuckling är svårt då det ofta sprutas in vatten och socker ocj annat kolijoks, (men det har ett lågt fettinehåll som sagt) men resten av det vi äter är lätt att hitta som naturlig och/eller ekologisk vara- utan att det blir allt för tokdyrt! :) därav gröna grönsaker. Andra färger, säger han, innehålla mer bekämpningsmedel eller annat - för att det ska vara en sådan klar och fin färg som möjligt :) "färgade" grönsaker är inte tabu, men han föredrar att vi äter gröna :)

MissKaos skrev 2014-05-15 21:57:43 följande:
    Låter som en deff mee el mindre. varför bara kyckling o lax? O gröna grönsaker? Jag har legat på 12% underhudsfett utan att väga mat o äta bara gröna grönsaler så lite nyfiken.. gissar att minska fett är ett mål?
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

• kerforsgren

Sedan så har jag aldrig rintigt luckats gå ner i vikt på att bara "äta rätt ocj röra på mig". Jag har lätt för att ljuga oxh lura mig själv. Ett sånt här avhema visar mig klart och tydligt vad jag får och inte får öta. Det var tufft i början men nu har man vant sig och det känns nästan konstigt att äta något annat. En "fuskmåltid" blir oftast rött kött och ugnsbakad potatis- så till och med där håller vi oss i skinnet. Visst slinker en p en annan korv å makaroner eller smörgåstårta ner ibland men det är sällan. Skulle jag, som sagt, bara äta nyttigt å röra mig så skulle jag snabbt falla tillbaka i gamla mönster. Jag intalar mig ajölv at det är okej att hoppa över en måltid och eller äta den där chokladkakan "för jag har ju rört på mig idag". Gillar att jag har något jag kan köra stenhårt på :)

MissKaos skrev 2014-05-15 21:57:43 följande:
    Låter som en deff mee el mindre. varför bara kyckling o lax? O gröna grönsaker? Jag har legat på 12% underhudsfett utan att väga mat o äta bara gröna grönsaler så lite nyfiken.. gissar att minska fett är ett mål?
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

• kerforsgren

Fick en personlig tränare av syrran i födelsedagspresent. Har två pass med henne. Första hade jag igår och jag lovar... Det var länge sedan, alltså riktigt längesedan jag hade träningsvärk- någonstans. Idag är mina ben lite halvt döda- å vi körde mest kondition! Måste börja variera mina styrkeövningar skulle jag tro, har kört nästan samma ett tag nu. Och måste peppa mig själv mera att ha ett bättre tempo vid träning.

Igår körde vi kondition. Jag vill ha bättre sådan och någon dag kunna jogga/springa längre sträckor. Igår var hemsk. Vi gjorde något som kallas Tabata övningar. Jag ville rulla ihop till en boll och gråta mig till sömns igår, men fan vad det har tagit.

På en timma körde vi:
    Uppvärming= Powerwalk + lätt jogging i uppförsbackar.
    Tabata övning= Spring allt jag kan 20 sekunder, vila 10 sekunder x 8 (en plan mark men där ca 30% var kulle)
    En övning där man står axelbrett, för upp knät mot magen, sträcker ut benet (som en spark), för in benet igen och återgår till startposition. Allt i en enda följsamt tempo. 20 gånger = 10 gånger ber ben. Se till att hålla rygen rak och spänn magen.
    Jogga 15 min, mycket uppförsbackar.
    Tabata övning= Så många knäböj jag hinner på 20 sekunder, vila 10 sekunder x 8
    Jogga 15 min, rak sträcka + nedförs backar
    Tabata övning= Så många armhävningar jag hinner på 20 sekunder, vila 10 sekunder x 8
    Powerwalk till bilen, ca 5 min

Det var otroligt, otroligt jobbigt. Men känns skönt att man överlevde ;D

• kerforsgren

Efter mitt tränigspass med PT:en i måndags har jag fått träningsvärk i fötterna ?? Haha, det var verkligen något nytt... Gick en lite snabbare promenad nyss och visserligen försvinner "smärtan" efter ett tag, men det är lite smått obehagligt!

• kerforsgren

5 dagar från gymmet känns som en evighet!! Vi har haft tryckande sommarvärme och har haft känningar på en förkylning, så blev vila för mig. Idag var jag till gymmet och körde mage och rumpa! Fan vad skönt det känns. För varje träningstillfälle minns jag hur underbart det är att vara där! Avslutade passet med 15 min i solariumet och jag känner mig som en ny människa ;D

• kerforsgren

Jag har just gått ner under 90kg! Ca 10 kg lättare sedan jag började med mitt nya liv i januari, och 15 kg lättare från det som jag vägt som tyngst! Helt otroligt att jag tagit mig såhär långt! Bara fortsätta knata på och kyfta skrot - det ger verkligen resultat! ... 15 kg ... Shit alltså ;P åh lyckorus!

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!