Träningsnördar - här samlas vi!
Hoppas att det är o.k. att ställa en fråga här. Jag har aldrig i mitt liv pysslat med någon regelbunden träning. Har varit i god fysisk form, aldrig haft bil och på så sätt fått en del vardagsmotion, men inte mer, undantaget någon fjällvandring samt enstaka "ryck" av träning som aldrig blivit något långvarigt.
Nu har jag fött två barn och börjat närma mig 40, och jag behöver komma i bättre form. Har rätt dålig kondition och ont i nacke, axlar och rygg.
Jag gillar projekt, och tänker att det enda sättet jag ska kunna hålla fast vid en ny vana är att jag skapar tydliga rutiner och sätter upp små mål, så att jag snabbt ser resultat och/eller belönar mig själv. Jag gillar att räkna, mäta, analysera. Det lär dröja innan träningen i sig ger belöning. Just nu är det mest tråkigt och jobbigt. Behöver alltså ett kul projekt och positiva erfarenheter. Vill helst inte träna i grupp.
Har en bekant på jobbet som satte upp en femårsplan för fem år sedan, där målet var ett marathonlopp han sprang nyligen. Jag behöver också en plan, inte nödvändigtvis på fem år direkt, men ändå en plan med delmål och tydliga rutiner. Har två små barn och annat som gärna tar över som ursäkter också, eftersom träning helt enkelt inte är någonting jag någonsin prioriterat eller gillat.
Behöver alla tips jag kan få på sätt att lägga upp en plan, gärna konkret typ var man börjar, eventuella bra appar, lämpligt schema att börja med, belöningar som funkat för andra, sätt att underkänna sina egna ursäkter...
Om inlägget inte passar i den här tråden så säg bara till så flyttar jag det. Tänkte ändå att det kanske fanns många här som kunde ha bra saker att säga.