Inlägg från: lille Birger |Visa alla inlägg
  • lille Birger

Träningsnördar - här samlas vi!

Sjalmamma skrev 2014-08-08 08:47:45 följande:
    Tränar styrka kanske jag skulle tillägga, varvar med funktionell träning som crosscage och kettlebellspass. Har en crush i bodypump och älskar, älskar älskar chins och knäböj. Vill bli bättre på tekniken i marklyft och våga ge allt i monkeybaren. Boxningssäcken är min terapi och skulle gärna boxas mer.
    Jag har aldrig riktigt förstått varför man kallar en träningsform för "kettlebell"  Folk säger "du borde prova kettlebell-träning".  Kan man inte ta en hantel och göra samma träning istället? "Skivstångsträning" skulle ju kunna betyda både styrkelyft och tyngdlyftning.
  • lille Birger
    Illusion skrev 2014-08-03 22:00:28 följande:
    Dags att köra ett nytt pass! Känns motigt, men ska likväl genomföras.
    Är det string som gäller, eller kör du någon annan modell på dina träningstrosor?
    Scratchy skrev 2014-08-08 10:41:32 följande:
    Man kan inte göra kettelbells-träning med hantlar av flera skäl. Det speciella med kettelbell är att den förskjuter tyngdpunkten till sidan om handen/armen, vilket leder till att kroppen måste kompensera och det ger bålstabilitet och tränar många muskler man inte kommer åt annars. Dessutom kan man inte svinga en hantel på samma sätt.

Hoppas det gav lite klarhet. smile1.gif
    Ja, jag ser skillnaden just i svingmomenten. Tack. Men tycker bara att det är lite konstigt att döpa träningsformen efter kettlebellredskapen endast pga det. Att pressa ett par hantlar kan ju ge lite annan effekt än att pressa en skivstång, men det gör ju inte att de två övningarna brukar läggar i olika kategorier av träning. En styrkelyftare tränar ju styrkelyft även om han använder ett par hantlar ist för skivstången.

På det stora hela tycker jag att det görs lite för mycket uppdelningar av träningen. Folk verkar vilja komma på nya namn på träningsformer hela tiden.
    Scratchy skrev 2014-08-08 10:41:32 följande:
    När man säger kettelbell-träning så menar man den speciella träningsformen. Man kan säga skivstångsträning om att träna med skivstång också, men det är sällan någon får ut ett komplett träningspass med bara en skivstång, så det hörs sällan.
    Om jag fick välja mellan att bara träna med skivstång eller bara med kettlebells hade jag dock valt skivstången. Tycker spontant att det verkar som man kan göra mer med den än med kettlebells.

De riktigt manliga killarna slänger väl upp en halvnaken kvinna på axeln och tränar med antar jag

• lille Birger
    lille Birger skrev 2014-08-08 11:09:00 följande:
    De riktigt manliga killarna slänger väl upp en halvnaken kvinna på axeln och tränar med antar jag

• lille Birger
    K grrl skrev 2014-08-08 15:33:59 följande:
    Jag styrketränar och jag gillar att använda kettlebells i en enda pressövning (tricepspress bakom huvudet), och i övrigt i benövningar som egentligen anbefaller hantlar i vardera handen, t ex utfall, utfallssteg eller bulgariska utfall. Jag blir starkare med kb. Men det är fortfarande styrketräning och inte kettlebellträning.
    Det är precis därför jag är lite kritisk till att beskriva själva träningsformen med uttrycket "kettlebells".

Säger man däremot att "Jag tränar styrketräning där jag bland annat använder ganska mycket kettlebells." är det ju dock en annan sak. Men nog om det nu, folk får kalla sin träning vad de vill, illusion får leka vit förtryckt kvinna och det är inte så mycket vi kan göra åt det!
  • lille Birger
    K grrl skrev 2014-08-09 13:10:52 följande:
    Jag föredrar också mig själv med tonad mage... eller lite lägre fettprocent på kroppen, som det ju handlar om. Och armarna, för den delen. Jag lägger lätt på mig på armarna och då de redan är muskulösa blir de så bastanta. 

Jag tycker inte att det är fel att ha utseendemässiga mål med sin träning. Jag tränar mycket underkropp, inte bara för att få mer kurvor och fastare rumpa, utan också för att jag är så himla svag i ben och rumpa vilket ju påverkar ryggen (och träningen).
    Wilowa skrev 2014-08-09 13:30:04 följande:
    Jo jag är lite så själv, jag kommer aldrig tillåta mig att bli tjock. Fast jag skulle få slita onödigt hårt för att hålla mig på en vikt utan överflöd på kroppen. Det handlar ju om att hitta en balans och en acceptans för vad som händer med kroppen om man inte pressar sig till det yttersta.
    Skulle en sån här utmaning: www.familjeliv.se/forum/thread/73702359-hur-reagerar-du-om-din-vaninna-utmanar-dig-i-bikini-fitness påverka eran träning, eller skulle ni bara träna på som vanligt efter att handsken kastats?

• lille Birger
    Wilowa skrev 2014-08-09 18:04:23 följande:
    Haha! Knappast! smile2.gif

Jag är en 41-årig tvåbarnsmor, jag har växt ifrån sånt...om jag ens varit där. smile5.gif
    Så du hade antagit väninnans utmaning, men inte ansträngt dig så mycket för själva tävlingen?
    K grrl skrev 2014-08-09 18:19:21 följande:
    Jag skulle nog bara garva åt henne och inte ta det seriöst. Sen tror jag iofs inte att någon av mina väninnor skulle våga utmana mig i bikini fitness. De styrketränar inte, de dietar inte - det har jag gjort länge.

Om någon skulle utmana mig att tillsammans med henne, inom en viss tid (säg t ex Tammerpokalen om ett år) ställa upp i en riktig fitnesstävling skulle svaret vara rätt givet (JA för fan!).
    Det kanske är större chans, eller risk, att de utmanar dig i vanlig bikinitävling i så fall, utan fitnessaspekten.

• lille Birger
    Scratchy skrev 2014-08-09 18:57:21 följande:
    Ja, det är absolut inte logiskt att kalla det för kettelbellsträning. Men det är praktiskt eftersom övningarna skiljer sig så mycket för det andra, så jag tror att det är därför folk kallar det så. Borde egentligen heta "rysk core/styrketräning med kettelbells"

Kettelbells är mer komplett än skivstång om man ska vara noga. Själv tränar jag mycket med skivstång och inget med kettelbells dock, för det ger mig mer personligen.

Träningsformer är ju väldigt kommersiella, så det kommer nya saker hela tiden. Vill man komma i form gör man det lättast som man gjorde på antiken, eller på 1800-talet. Det var när kvinnor på allvar började träna som det började gå mode i olika träningsformer, och man kunde kommersialisera. Män tränade på samma sätt i tusentals år. Hanteln är mer än 3000 år gammal. Kvinnor har tränat i några decennier och populariserat tusentals olika maskiner, redskap och träningsformer som resulterat i en multimiljardindustri. De senaste åren har män också börjat haka på trenderna.
    Bikinifitness är väl en av de största trenderna för tjejer.
  • lille Birger

Det ligger absolut något i det scratchy skriver. I Sverige kräver kvinnorna mer gruppträning: polefitness, stripaerobics, poweryoga etc.

• lille Birger
    K grrl skrev 2014-08-09 21:22:59 följande:
    Kyckling, tonfisk, rökt lax, gravad lax, älg, renkött, makrill, ägg, äggvita, mager kvarg, keso, mjölk, fläskfilé, nötkött, lamm. Mycket ägg blir det.

Havregryn, rågflingor, sötpotatis, quinoa, råris, fullkornspasta ibland, bönor, kikärtor, matkorn, potatis, jordärtskocka, bär, frukt.

Nötter, fröer, jordnötssmör, kokosmjölk/olja, oliver, avokado, vanligt smör, grädde.

T ex: Havregrynsgröt med havrekli och linfrön, blåbär, kokta ägg, mjölk.

Smörgås med gravad lax.

Quinoasallad med grönsaker, ugnsstekt kyckling, oliver.

Keso med bär.

Fläskfiléwok med råris och sataysås gjord på chili, kokosmjölk och jordnötssmör.

Bananpannkakor stekt i kokosolja, med ägg och äggvita, proteinpulver, havregryn, serverat med nötsmör, kvarg och bär.

Rätt typisk matdag.
    Varför tar du proteinpulver?
  • lille Birger
    Wilowa skrev 2014-08-09 21:48:28 följande:
    Vet du nåt om i vilken ålder man kan börja med proteinpulver? Min son har hög ämnesomsättning och eftersom han tränar mycket har han svårt att få i sig tillräckligt med energi...speciellt nu när han växer så det knakar (snart 13 år).
    Vilken ålder som helst.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!