Inlägg från: Angeliyn |Visa alla inlägg
  • Angeliyn

Träningsnördar - här samlas vi!

Hej. Jag har hört att man inte ska träna för mycket eftersom kroppen behöver vila. Min fråga är alltså hur vet man att man tränar för mycket/ofta?

• Angeliyn
    Studentpappa skrev 2014-12-17 20:01:33 följande:
    Du blir sliten och hämtar inte igen dig, en vältränad människa som sover bra och äter bra kan utan större problem träna varje dag mer eller mindre. Men äter du inte tillräckligt och tränar hårt blir du snabbt skadad. 

Är du inte vältränad och med det gärna tränat många år så kan du inte träna lika hårt. Sen får man givetvis använda det sunda förnuftet, kör du högintensiva pass som ligger nära din smärtgräns varje dag kommer det sluta i överträning eller skador. 

Tack för svar. Ja, högintensivt kommer jag nog inte klara av att hoppa på direkt så det är nog bäst att trappa upp träningen beroende på hur det känns i början så även musklerna hinner med. :)

För övrigt så börjar jag träna på måndag. :)

• Angeliyn
    Illusion skrev 2014-12-17 20:32:08 följande:
    Högintensiv träning skulle jag vilja påstå är mindre bra varje dag, dvs. där du maxar din puls. Det beror på vad som är träning för dig. Träna olika muskelgrupper är ett bra knep om man vill träna varje dag. 
    Ja hade tänkt köra mest kondition och uthållighet i början av passet som uppvärmning sedan köra på att träna de olika muskelgrupperna. Inte intensivt utan tar det lite försiktigt i början så jag inte pressar mig själv för mycket utan istället hittar det sätt som passar mig bäst. :)
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!