K grrl skrev 2015-01-06 16:28:11 följande:
Förenklat kan man väl säga så här, att om du ligger i kaloriunderskott och styrketränar, så bygger du inte så mycket nya muskler så mycket som att behålla dem du redan har. I grund och botten krävs det ett kaloriöverskott för att bygga muskler.
Du har ju inte mycket att gå ner och styrketränar inte ännu, så mitt förslag är "recomp" (vilket i princip det jag håller på med, vet att jag nog borde bulka men har svårt att ta mig över den mentala tröskeln). Det innebär att du ligger i kaloribalans - går inte ner i vikt - men förändrar din kroppskomposition till det bättre (mer muskler, mindre fett). Jag gick ner jättemycket när jag började träna och ironiskt nog så jobbar jag ju häcken av mig för att gå upp i vikt nu då (= mer muskelmassa). Man ska inte tänka så himla mycket på vikt.
Helkroppspass inriktat på hypertrofi 3-4 gånger i veckan (gå på ett färdigt program t ex PHUL, New Rules of Lifting for Women, Strong Curves), minska på cardion, ät tillräckligt och få i dig tillräckligt mycket protein, det är framgångsreceptet.
Tack snälla för utförligt svar. Har funderat länge på att kasta vågen och ta in ett måttband i badrumsskåpet istället, men ja det sitter i huvudet det där. Precis som med att bulka, jag hade inte fixat det mentalt just nu iallafall. Jag har tränat en del styrka innan också så jag känner inte att jag börjar från noll precis och därav vågar jag gå på att utmana mig i gymmet med tyngre styrka nu direkt. Sen blir det en utmaning att minska på cardion för jag älskar verkligen att träna högintensivt, särskilt tuffa intervallpass. Tänker fortsätta med dem åtminstone en dag i veckan och får väl se just det passet som belöning för allt annat slit :) summerade min träningsdagbok och landade på ganska exakt 200 träningsdagar i fjol, vilket också var min ambition, men som sagt det här året vill jag ha ett mer konkret mål med min träning (läs: snyggare kropp) ;) och inte bara ett visst antal pass. Ska kika på de färdiga uppläggen du tipsat om! Tack igen :)