Inlägg från: Sorbus |Visa alla inlägg
  • Sorbus

Träningsnördar - här samlas vi!

20082011 skrev 2013-02-08 20:27:50 följande:
    Hej alla träningsnördar
    Är ny på gymmet och har börjat tre gånger i veckan.
    Har till och från ont i knäna, men vill samtidigt kunna träna benen och har kört en maskin som heter "benpress" men upplever ännu ondare i knäna efter den.
    Har ni något förslag på någon bra benträning som inte gör ont i knäna efteråt?
    Jag kan ju inte vara ensam om detta problem  
    Jag kan få ont i framför allt mitt vänstra knä efter viss träning. För mig gör det stor skillnad att se till att värma upp ordentligt innan jag tränar och att stretcha ordentligt efter. Slarvar med det får jag mycket lättare ont. Sedan är det också viktigt att göra rörelserna rätt och anpassa rörelserna så att det blir mindre belastning på knät om det är ömt. Så i alla former av benböj så kan man tänka på att inte gå fullt så djupt som man kanske annars hade gjort och så förstås det vanliga med att knät inte ska gå längre fram än foten.
  • Sorbus

Har någon tips på riktigt bra tränings-DVD? Jag kör av praktiska skäl med träning jag kan göra hemma. Det funkar bra för mig, men jag skulle vilja ha lite nya roliga program. Just nu är jagt dels sugen på att hitta ett tufft program som är kampsportsinspirerat och så gärna en riktigt bra yoga-dvd. Det finns ju massor men mycket allt är ju inte värt pengarna, så bra tips från andra som testat är välkommet.

• Sorbus
    MissKaos skrev 2013-07-09 15:42:30 följande:

Det finns en serei som heter AShtanga Yoga. 3 cd. Dom är bra, men som med all yoga kräver det lite praktiserande i shala med lärare. Annars kommer du aldrig se om en fot eller hand hamnar fel eller du strävar mot en felaktig vinkel tex.

Punka på cykeln, IGEN! Efter att ha varrit dunderförkyld (nu bara lite) behöver jag verkligen komma iugång med det enkla att cykla till jobbet igen. Tänkt mig ett lättare pass i gymmet idag. Är mkt trött dock, misstänker sjunkande Hb värme och den där förkylningen som bovar. BIL till jobbet idag! Imorgon får jag väl med finna mig i att åka bil och dra med mig cykeln till city för inlämning på lunchen. Trist. Bore tagit den med idag då men trodde cykelhandlaren i stan hade stängt.
    Tack för tipset! Jag hittade fler olika DVD som hette samma, har du med detaljer om ledare eller vem som givit ut den tex? Jag har tränat yoga i grupp tidigare så jag hoppas lite sitter kvar.
  • Sorbus
    MissKaos skrev 2013-07-09 17:00:18 följande:
    Karin Björkmanvoch en kvinna till
    Ashtanga vinyasa yoga.
    Har du kört ashtsnga på shala klarar du dig nog utan den första. Jag har använt alla tre intron är bra om man är seg en dag eller har hafr uppehåll.
    Tack så mycket! Jag ska titta på den.
  • Sorbus
    Scratchy skrev 2013-08-19 17:56:14 följande:
    Tränar du på gym? Snälla kom och träna på mitt gym i så fall.

Jag kan tänka mig hur det skulle se ut. Börja med lite uppvärmning på löpbandet med full clown-mundering och skor i storlek 68. Bra träning för the hamstrings.

Sen när sminket börjar rinna bort från ditt svettiga ansikte så kan du gå runt och stirra med blodsprängda ögon på alla kvinnor för att bedöma hur slappa de är. Och sen vanka runt bland de fria vikterna och muttla om att alla borde göra marklyft.

Det skulle göra min dag i alla fall...  

Jag är rätt övertygad om att Clownen är ungefär lika framgångsrik i gymmet som i sociala sammanhang... För jag kan ärligt inte se hur någon som verkligen lyckas och är nöjd med sig själv skulle välja att lägga sin tid på att hänga i trådar som handlar om kroppar och enbart göra tragiskt magsura inlägg. Dag ut och dag in.
  • Sorbus
    Paradigm skrev 2013-08-18 23:13:19 följande:
    Plankan för mig är uthållighetsträning = segt och därför en aning tråkigt. Men visst ger jag mig på den ändå. ;)
    Statisk planka är ju tråkigt! Som tur är kan man ju variera med en rad mer dynamiska varianter så slipper man förgås av leda
  • Sorbus

Om ni gillar upplägget med 30 dagars utmaningar så finns det en hel drös här, 30dayfitnesschallenges.com/
    Det är både utmaningar där man kör en viss övning och ökar som plankan, armhävningar, squats osv och utmaningar med kombinationer av övningar riktade mot ett visst mål, typ abs, beach body, arms osv.  Det finns också instruktionsfilmer på hur övningarna ska göras

• Sorbus
    Paradigm skrev 2013-08-22 20:07:16 följande:
    Sorbus, jag gillar dig nu jättemycket! :) Tack!

Varsågod, det var så lite!
  • Sorbus

Aj, jag har fått problem med min axel och överarm. Det började för ett några veckor sedan efter att jag kanske tagit i lite väl fler dagar i rad i kombination med annat i vardagen som frestar på samma muskler. Då vilade jag armen och knaprade lite antiinflammatoriska och tyckte det blev bra, men efter en lång flygresa i ekonomiklass och att ha sovit lite snett så är det tillbaka. Skitstörigt eftersom det påverkar träningen. Goda råd om hur jag blir av med detta? Det är utsida axel och ner längs utsida överarm som gör ont. I vissa lägen känns det inte alls, men i framförallt utåtroterande rörelser kan det ta tokont.

• Sorbus
    Paradigm skrev 2013-08-26 17:34:30 följande:
    Jag önskar att jag kunde ge några goda råd, men jag kan inte. Hoppas det blir bra snart, det är inte kul att ha ont. *helande kramar*

----
    Tack i alla fall!
    ander25k skrev 2013-08-26 17:44:11 följande:
    Prova med att lätt träna baksida axlar och rotator övningar , annars är axlar ett svårläkt släkte , kan ta tid och kräva vila
    uhoh Foten i munnen Har du förslag på bra övningar (ej maskin)?
    Scratchy skrev 2013-08-26 17:48:04 följande:
    Jag säger som de andra, men också med frågan om du är säker på att det är musklerna som är problemet? Jag får ofta liknande smärta, men det är nerver som är i kläm i ryggen. Kan göra ont på oanade ställen.

Nej, jag kan inte svära på att det är musklerna och inte nerver som kommit i kläm. Hur vet man vilket det är? Och vad brukar du göra när det händer?

Tack för alla goda råd. Idag har jag haft ont i halsen och känt mig rätt hängig så det kan vara som jag håller på att bli förkyld. Jag har en tendens att få muskelsmärtor och låsningar i framför allt nacke och rygg när jag är förkyld. Tar ont som fan men går över när förkylningen släpper. Så jag hoppas att det är det som spökar och att jag är av med axeleländet snart. Idag blev det i alla fall bara promenad på kuperad skogsstig och inget svettigare som egentligen var tänkt.

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!