• MEE83

Träningsnördar - här samlas vi!

Margaux skrev 2016-02-27 22:56:02 följande:

Är det inte relativt onödigt med kosttillskott om man inte tränar på väldigt hög nivå? Viktigast är väl ändå att äta riktigt?
    Jag bakar egna proteinbars och gör smoothie på morgonen(ibland med veganskt ärtprotein) med avokado, grönsaker, frukt, ägg etc. Barsen är till efter träning för att få något relativt omedelbart.
    Nu har jag blivit motvilligt avputtad från min höga träningsfrekvens så nu känns det absolut inte som om det behövs mer. Kvarg med hackade nötter är klassisk kvällsmat. Bör man äta preparat? Varför? Hur mycket ska man träna för att det ska löna sig med tillskott?

Det beror sig på vem du frågar, du har t ex RF och SOK som ej rekar det vad jag vet, om de inte ändrat policy nyligen, inte ens för elitsatsande idrottsmän, sedan har du sakkunniga individer inom styrka och rehab som hävdar att det är ett absolut måste. Så det finns väldigt konflikterande åsikter i ämnet. 

Mitt svar blir således att du känner din kropps behov bäst själv, är du frisk och kry och det känns som att ditt intag är tillräckligt i nuläget för den träningsbelastning du utsätter dig själv för och att du får resultat, så behöver du inte tillskott.  

Själv använder jag just nu bara mineraltillskott till dryck vid vissa av träningspassen, specifikt vid terränglöpningen, jag svettas betydligt mer då jämfört med styrkepassen, och då kan det vara bra med det tillskottet, proteintillskott är givetvis inte fel när du styrketränar, det kan vara svårt att få sig tillräckliga mängder även om du äter rätt, precis som Studentpappa, så har jag personligen en bias till kreatin vid styrketräningen, men jag använder inte tillskott regelbundet när jag är på gymmet, brukar istället äta ordentligt när jag kommer hem. 
  • MEE83
    Studentpappa skrev 2016-02-28 09:25:59 följande:

Jag gör det inte så ofta, men jag roade mig med att summera frukosten imorse. 

Polarkaka original (en hel rund) ca 500 kcal, 15 g protein (räknar inte med smör och ost)
    mjölk 0,5 l ca 200 kcal, 15 g protein
    havrefras ca 100 kcal, 5 g protein
    ägg 2 st 140 kcal, 15 g protein
    kiwi 35 kcal

Ganska nära 1000 kcal och 50 gram protein, jag är dock inte särskilt mätt och kommer förmodligen äta kvarg innan lunch. Jag väger ca 90 kg och och siktar på 2g protein per kg kroppsvikt så jag har 130 gram kvar att få i mig under dagen. 40-50 g kommer från en burk kvarg, och middag, lunch och kvällsmål efter träningen fyller lätt resten. Jag äter förmodligen 2,5-3 g per kg kroppsvikt. 

Jag äter mycket kolhydrater, och mår förmodligen sjukt dåligt (jag vet bara inte om det) om man ska tro foliehattarna. Men när jag äter så här finns inget behov av Whey, under sommaren när jag springer mycket och går ner lite i vikt äter jag mindre och fyller då på med Whey. Bcaa och kreatin äter jag dock ändå. 

Ja, det är egentligen inga svårigheter. Jag har ungefär samma näringsintag över en dag av allt att döma, fast upplägget är inte riktigt det samma, då vi har ganska proteinsnåla frukostar, dock så slänger jag i mig desto mer på kvällen. 

Väger inte riktigt lika mycket heller, 85 kg ungefär. 
  • MEE83

Och för att specificera, så brukar vi äta mycket frukt på morgonkvisten, då vi slänger ihop en fruktsallad, där proteinintaget vid frukosten kommer från nötter och frön i salladen, nersidan med nötter, är att de är fullproppade med fett, så på den punkten är det väl inte optimalt, men nu är inte det ett enormt problem för oss, och min sambo behöver egentligen lägga på sig ett par kg mer, hon är en lean steak, men det är ju så hon vill ha det. 

• MEE83
    Studentpappa skrev 2016-02-28 10:45:51 följande:
    Jag äter oftast lite på kvällen, om jag inte tränat äter jag oftast bara en frukt eller så. Är inte så hungrig på kvällen.
    Ja det är ju olika, jag äter gärna en full måltid efter middag, dvs sent på kvällen efter träning. 

Jag är lite utav en hobbit, fast utan anlag att bli rund runt magen, haha... det samma gäller väl min tjej och även hennes lillasyrra, de kan verkligen slänga i sig vad som helst utan att det påverkar deras vikt, och då tränar de inte heller extremt mycket, tjejens lillasyrra tränar i princip inget alls och äter kasst, jag tror att hon kan koka snabbmakaroner Flört.

Jag bränner mest energi på kvällen, då det är då jag har möjlighet att mörda mig själv, jag har förvisso en ny rutin där jag springer en runda innan jobbet(och morgonduschen) varje dag, men det finns ju inte direkt några bra spår mitt i Stockholm.

Så det blir som för de allra flesta, att man får tid efter kneget, jag sitter still framför skärmarna större delen av dagen, med lite möten med jämna mellanrum, så energiförbrukningen är ju på botten.

Och på kvällarna alternerar jag med springa(t ex nackareservatet), gärna med bergen ryggan packad med vikter, eller orientering, och så gymmet. Tränade mycket mer på gymmet tidigare, men kände mig för tung, så jag försöker bli lite mer lean nu. 

Några gånger i veckan hänger sambon på, så då blir det jag, hon, och barnvagnen med tillhörande unge(skall ut nu, sedan är det både Blåvitt och Spurs), hon är inte överdrivet resultatinriktad bör väl sägas, hon vill mest ha rimlig kondis och behålla sin fasta bakdel utan att för den delen bygga för mycket muskler, eller tappa kurvorna, men ja, ämnesomsättningen i deras familj skulle vara något för Karolinska att studera. Tungan ute

Ha det! 
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!