Träningsnördar - här samlas vi!
Är det inte relativt onödigt med kosttillskott om man inte tränar på väldigt hög nivå? Viktigast är väl ändå att äta riktigt?
Jag bakar egna proteinbars och gör smoothie på morgonen(ibland med veganskt ärtprotein) med avokado, grönsaker, frukt, ägg etc. Barsen är till efter träning för att få något relativt omedelbart.
Nu har jag blivit motvilligt avputtad från min höga träningsfrekvens så nu känns det absolut inte som om det behövs mer. Kvarg med hackade nötter är klassisk kvällsmat. Bör man äta preparat? Varför? Hur mycket ska man träna för att det ska löna sig med tillskott?
Mitt svar blir således att du känner din kropps behov bäst själv, är du frisk och kry och det känns som att ditt intag är tillräckligt i nuläget för den träningsbelastning du utsätter dig själv för och att du får resultat, så behöver du inte tillskott.
Själv använder jag just nu bara mineraltillskott till dryck vid vissa av träningspassen, specifikt vid terränglöpningen, jag svettas betydligt mer då jämfört med styrkepassen, och då kan det vara bra med det tillskottet, proteintillskott är givetvis inte fel när du styrketränar, det kan vara svårt att få sig tillräckliga mängder även om du äter rätt, precis som Studentpappa, så har jag personligen en bias till kreatin vid styrketräningen, men jag använder inte tillskott regelbundet när jag är på gymmet, brukar istället äta ordentligt när jag kommer hem.