Inlägg från: Wilowa |Visa alla inlägg
  • Wilowa

Träningsnördar - här samlas vi!

Studentpappa skrev 2015-04-25 20:30:15 följande:

Ny bebis nya utmaningar, blir givetvis svårare att få ihop det och kunna träna hårt men det ska väl gå. Finns ju många som har fler barn än två, och tränar ändå

Grattis! Baby
  • Wilowa

Jag tröttnade på att träna hemma, så nu har jag köpt träningskort på Friskis...hoppas bara att kroppen håller för pass, jag vill inte bli beroende av det tråkiga gymmet igen.

• Wilowa
    cosinus skrev 2015-05-18 16:41:47 följande:
    Och det är anledningen till att jag inte orkat vara med i den utmaningen ö h t. Det och att det inte ens skulle vara svårt att hinna till 100, har antagligen passerat, bara inte räknat :)

Men jag håller med. Prommenader (i normalfallet) är inte träning. Kör man en mil så fort man kan så visst men inte att man går 1 km till Ica och sen hem igen för att handla mjölk.

Jag skulle heller inte räkna dubbelpass som två pass men det ser jag många som gör. Typ pass 33 5 km löpning, pass 34 gym 20 min och så är det direkt efter varandra. För mig är det ett träningspass, måvara att det är 2 olika saker men ff 1 pass.

Jaja, man får tycka olika men jag kände direkt att den där gruppen inte var något för mig :D
    Det står väl i utmaningen vad som räknas som träning? Minst 30 minuter och att man blir så svettig att man behöver duscha efteråt. Har även för mig att man kunde räkna flera pass samma dag.

Vedklyvning och snöskottning kan väl visst räknas som träning, det beror helt på hur man utför det.

Jag gick med i utmaningen, men efter en dålig start gav jag upp. Nu är jag däremot på G igen. Jag trivs så bra på nya Friskis i Karlstad och en stor fördel är deras nya regler för barn och ungdomar. Så kul att träna ihop med barnen och dessutom så lättar det mitt dåliga samvete eftersom jag inte lämnar dem ensamma hemma.
  • Wilowa
    Studentpappa skrev 2015-05-24 13:17:58 följande:
    Vedklyvning och snöskottning kan gå som motion, om du inte kör regelrätta loglifts el.dyl. Då kan det bli träning, jag kommer från en skogsbrukarfamilj och har klyvt många träd i mitt liv, jobbigt visst, träning nej. Jacob gudiol har ett bra inlägg som jag håller med till fullo, pw kanske blir träning med en viktväst eller om du ligger precis under löptempo. Men det är skillnad på träning och motion.

Men detta är ju bara min åsikt.
    Okej då har vi helt olika betydelse av verbet träna. För mig är det när man gör nåt för att bli bättre på en viss grej. Jag tycker inte att ordet kan stå för sig själv utan behöver ytterligare ord för att förtydligar vad man tränar...motionsträning, löpträning, styrketräning, rehabträning osv. Sedan håller små barn på med gåträning och språkträning, så nej styrketräning har inte ensamrätt på ordet träning.

Om jag skottar snö, klyver ved, går i trappor osv vidare så kallar jag det för vardagsträning.

Jag antar att jag inte varit och tränat idag heller då enligt dig, ett bas/medelpass på Friskis räknas väl inte. Obestämd
  • Wilowa
    Studentpappa skrev 2015-05-25 05:21:38 följande:
    Du behöver inte ta illa upp men det är skillnad på motion och träning. Och det är inte bara vikter som räknas, friskis är träning på samma sätt som löpning, cykling (men inte normalt tempo till jobbet), etc. Då underförstått att jag inte pratar om det i andra former än fysisk aktivitet, så språkträning är en annan femma. Läs gudiols skilj på träning och motion så förstår du vad jag menar.

Vardagsmotion är det ord jag kopplar till aktivitet som sker i vardagen typ snöskottning, lunchpromenader, lek med barn etc.
    Jag tar inte illa upp, men som lärare kan jag inte acceptera att en liten grupp människor bestämmer vad ett så pass vanligt verb som "träna" ska stå för. Jag förstår vad du menar, men det är inte fel att använda ordet "träning" i andra situationer än vad du påstår är träning. Problemet är väl att det du anser är träning inte har nåt eget ord. Träning är när man gör nåt i syfte att bli bättre på det man gör.

Jag har dagligen träning av alla möjliga saker på jobbet ihop med barnen, det är vad mitt jobb går ut på.
  • Wilowa
    Studentpappa skrev 2015-05-25 16:58:36 följande:
    Exakt och det säger du själv, men har du verkligen som mål att bli bättre på att skotta snö när du gör det? Isf är jag beredd att hålla med. Vad är motionsträning, tränar man isf att bli bättre på att motionera? Jag har nog aldrig hört talas om det.

Om du siktar efter förbättring så ja, status quo så nej?
    Vem mer än jag kan avgöra vad som är förbättring eller status que för mig? Du kan det inte i alla fall. För mig kan faktiskt en lugn promenad i skogen vara träning, hur tänker jag inte gå in på.

• Wilowa
    K grrl skrev 2015-05-25 17:27:03 följande:
    Som journalist (och korrekturläsare) förutsätter jag nog att mina läsare kan skilja på begreppen "att träna" om jag skriver om språkstörningar och "att träna" om jag skriver om fysisk aktivitet. Att "träning" används synonymt med engelskans "work out" eller med exempelvis "motionspass" skulle jag vilja påstå är allmänt vedertaget.

Det är ju en milsvid skillnad på att säga:
    "Jag tränade snöskottning idag" (eller "Jag tränade på skidåkning idag")
    eller
    "Jag tränade idag; jag skottade snö" (eller "jag har tränat idag, jag åkte skidor").

Vad begrepp som motionsträning, styrketräning, löpträning och rehabträning anbelangar används ju "träning" synonymt med "work out" istället för att syfta på progressionen.

Och jag håller i princip med Studentpappa. Jag tycker att det är väldigt obra att vanlig vardagsrörelse - bära kassar, gå i trappor, städa eller gå femminuterspromenader - beskrivs som "motion" eller "träning". Den länkade artikeln nämner ju till och med progressionen ("bli bättre på något") som krav för träning.
    Fast man säger ju slalomträning, hockeyträning, fotbollsträning osv och nog har de som går på det tränat. Ibland har de teknikträning, ibland styrketräning och ibland konditionsträning...och i allt detta balansträning och mental träning. Fysisk träning är inte bara att man tränar sina muskler utan hela kroppen och alltså är motion träning. Fast det kanske egentligen är ordet motion som vi tolkar olika. En promenad behöver inte alls vara motion för mig, då krävs det att jag får upp flåset lite. Däremot kan som jag skrev innan en lugn promenad vara träning för mig. Jag kan t ex träna balans, hållning eller ha mental träning.

Sedan kan jag lika gärna svinga en yxa och bära ved som att lyfta skrot på gymmet.
  • Wilowa
    K grrl skrev 2015-05-25 19:46:57 följande:
    Ja, och man "motionssimmar" om man simmar för rörelsens skull, "simtränar" om man ingår i ett simlag. Jag sade inte att det gällde allt. Språket är ju komplext. Men ett ospecificerat "träning", "jag har tränat" avser som regel "work out", "motionspass".

Ja, du kan givetvis lika gärna svinga en yxa eller bära ved, men det är inte jämförligt som motionsform och du styrketränar inte.
    Fast Studentpappa skrev att motion inte var träning och då har man inte tränat om man går på ett motionspass.

Nej jag slösimmar om det bara är för rörelsens skull. Motionssimmar jag så är det i syfte att öka konditionen.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!