K grrl skrev 2015-05-25 17:27:03 följande:
Som journalist (och korrekturläsare) förutsätter jag nog att mina läsare kan skilja på begreppen "att träna" om jag skriver om språkstörningar och "att träna" om jag skriver om fysisk aktivitet. Att "träning" används synonymt med engelskans "work out" eller med exempelvis "motionspass" skulle jag vilja påstå är allmänt vedertaget.
Det är ju en milsvid skillnad på att säga:
"Jag tränade snöskottning idag" (eller "Jag tränade på skidåkning idag")
eller
"Jag tränade idag; jag skottade snö" (eller "jag har tränat idag, jag åkte skidor").
Vad begrepp som motionsträning, styrketräning, löpträning och rehabträning anbelangar används ju "träning" synonymt med "work out" istället för att syfta på progressionen.
Och jag håller i princip med Studentpappa. Jag tycker att det är väldigt obra att vanlig vardagsrörelse - bära kassar, gå i trappor, städa eller gå femminuterspromenader - beskrivs som "motion" eller "träning". Den länkade artikeln nämner ju till och med progressionen ("bli bättre på något") som krav för träning.
Fast man säger ju slalomträning, hockeyträning, fotbollsträning osv och nog har de som går på det tränat. Ibland har de teknikträning, ibland styrketräning och ibland konditionsträning...och i allt detta balansträning och mental träning. Fysisk träning är inte bara att man tränar sina muskler utan hela kroppen och alltså är motion träning. Fast det kanske egentligen är ordet motion som vi tolkar olika. En promenad behöver inte alls vara motion för mig, då krävs det att jag får upp flåset lite. Däremot kan som jag skrev innan en lugn promenad vara träning för mig. Jag kan t ex träna balans, hållning eller ha mental träning.
Sedan kan jag lika gärna svinga en yxa och bära ved som att lyfta skrot på gymmet.