Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Träningsnördar - här samlas vi!

Vete tusan varför det blir radbrytning när jag skriver på mobilen, inte meningen.

If you wanna get fit, get crossfit.
  • Studentpappa
    MissKaos skrev 2015-01-05 21:42:57 följande:

Snyggt Anders!!

löpning är ju mingrej sprang så.mkt förrut 4-7mil/v då måste man! men köpte på xxl.. löpskor gårju lätt på en slant.

Idag vila. Nu sova!! Imorgon gymmet. Ska inte köra några ben öm i muskelfästena runt knäna. Men armarna behöver stryk. Och min core. Lite axlar. Lite kort cardio i roddmaskinen.

Ja vanliga skor köper jag dyra, men jag springer inte ens varje vecka på vintern.. Crossfit är som en catwalk och det är inte billigt :-P skämt och sido men ändå, jag lägger så mycket Cash på träning som det är och känner mig lite snål nu
  • Studentpappa
    minmaj skrev 2015-01-06 11:42:19 följande:

Hej! Har en fråga till alla träningskunniga angående viktminskning och styrketräning :) Jag tränar ganska mycket, varierat och regelbundet (ca 4 pass i veckan). Oftast blir det på olika pass såsom spinning, cirkelgym, indoorwalking etc. Har ju förstått att det är tung styrketräning som gäller om man vill få till en snyggare kropp och finare former och det vill jag såklart :) Så jag tänkte därför koncentrera mig mer på tung styrka nu. Men då till min fråga, jag har ca 4-5 kg som jag skulle vilja gå ner, ska jag satsa på viktnedgång och cardioträning först för att minska i vikt och därefter bygga muskler? Eller funkar det att styrketräna och samtidigt minska i vikt?

Det fungerar bra att träna styrka och gå ner i vikt, du styr vikten med att äta mindre. Kolla upp ditt kcalbehov och lägg dig ca 4-500 kcal under det om dagen. Se till att få i dig 1,5-2 gram protein per kg kroppsvikt.

Behöver du mer tips fråga krrgirl (stavning?) hon kan det här bättre än mig. Hon finns i den här tråden också
  • Studentpappa

Summering av 2014:

Ca 100 gympass.

24 löppass loggade på runkeeper, körde utan det ett tag i somras så det är antagligen ca 10 till.

Sen tränade vi Crossfit ute i somras rätt mycket, men det har jag ingen koll på kanske 10-15 pass.

Så runt 150 pass känns som en bra nivå för en småbarnsförälder. Jag tränar i stort sett alltid efter dottern somnat, så slipper jag dåligt samvete för att jag väljer träning framför tid med henne.

• Studentpappa
    Sorbus skrev 2015-01-06 20:38:02 följande:

Kul. Jag summerade min träningskalender för 2014 för ett par dagar sedan och fick ihop totalt 156 pass, varav 36 löppass. Fast ingen crossfit ingick i min träning.

Jag skulle gärna träna mer, men håller med om att med mindre barn, plus jobb och allt annat som man ska/vill hinna med så känns det som man i alla fall hållit sig på en rimlig nivå.

Ja jag skulle vilja ha cirka 200 pass/år men..

Jag kör oftast 2 pass Crossfit i veckan och sedan vanligt gym eller löpning. Vi ska ha ett barn till i april så det blir en utmaning att hålla uppe frekvensen 2015.
  • Studentpappa

Pass 4 2015:

Böj 90kgx3x5 djupa.

Kändes sådär, dålig i magen hela eftermiddagen..

Vadpress stående i maskin, skitövning är alldeles blå på axlarna.. Positiv idag! blev även utklassad av en femtonåring som körde 160 i böj fullt djup.

Gick vidare och övade på att gå på händer och handstand pushups istället. Blev tillslut ett roligt pass. Hspu sitter ganska bra nu.

Körde även Toes to bar 5x5

• Studentpappa
    Sorbus skrev 2015-01-06 21:14:29 följande:
    Grattis till det kommande barnet! Men jag håller med om att det kan bli något av en utmaning att få ihop träningen då. Att byta ut något gympass till hemmaträning kan ju vara ett alternativ när det knökar ihop sig som mest. Det blir inte samma som din vanliga träning förstås men i alla fall något. Och man kan komma upp i intensitet hemma också förstås, däremot är det knepigare om man vill lyfta tungt.
    Jag har just nu ett projekt på jobbet som är enormt roligt men innebär långa dagar och det gör det också lite knepigare att få till all träning. Men det borde gå ner i intensitet om ett tag, hoppas jag i alla fall.
    Tack! Ja det är oftast då jag tar till löpningen, när jag vill få till träning på egen hand. Då kan jag pressa mig hyfsat. Jag reser ganska mycket i jobbet och det blir rätt många nätter på hotell, jag har som regel att jag alltid tränar om det går varje gång jag ligger borta. Väljer om det går alltid scandic då de har gym på alla sina ställen. Bor jag där det inte finns så springer jag. 

Annars har jag det ganska bra, jag är konsult och våra kunder får betala mer eller mindre för varje minut jag gör och övertid vill de väldigt sällan betala. Så jag jobbar oftast normala dagar förutom vid resor.
  • Studentpappa

Tycker det är lite bilder på dagsformen så jag får väl följa Anders exempel och bjuda på en, iofs ingen större skillnad mot profilbilden. Blev en liten miss med blixten på också men..

Tänkte försöka lura fram några rutor till sommaren, skulle vara roligt att en gång i livet ha haft det, men har trots att jag är smal rätt mycket fett på magen. Sen äter jag förjävla mycket och vill inte banta, moment 22 minst sagt Cool

• Studentpappa
    Illusion skrev 2015-01-07 18:42:58 följande:

Snyggt studentpappa!

----

Nu ska jag bege mig på en löpningrunda. Går upp i vikt just nu när jag kör hårdare. Alltid så. 

Tackar, ja det börjar iaf ta sig. Har kört regelbundet sen jan 2014 nu, hade inte riktigt träningsuppehåll tidigare men närapå. Kom av mig när vi fick barn för 3,5 år sedan, hade en riktigt tuff start med sjuk sambo och dotter på neonatal. 

Kör hårt! Man blir hungrig av att träna hårt så jag känner igen fenomenet
  • Studentpappa
    Sorbus skrev 2015-01-07 21:32:13 följande:
    Det där med magrutor har ju blivit något av en symbol för att man ska vara vältränad, fast egentligen är det inte alla som får synliga magrutor särskilt lätt även om de är riktigt tränade. Marathonbloggen skrev om det alldeles nyligen blog.svd.se/maratonbloggen/2015/01/04/det-stora-magrutemissforstandet/

Du verkar ju vara i riktigt bra form så det finns egentligen ingen anledning för dig att bekymra dig om magen, fast jag förstår hur du menar med att det skulle vara kul att  visa ett sixpack någon gång.
    Nej jag vet ju att jag är i bra form, det är mest bara en kul grej. Typ om 20 år kan jag sitta kaxig på altanen och visa barnen hur rippad farsan var "back in the days"

Jag fixar det om jag sköter mig och trummar på som jag gör i dagsläget och ev justerar kosten lite. Det har tagit sig ganska bra senaste tiden.

Jag kollade dokumentären på svt idag om norska landslaget i skidåkning, ingen där lär vara dåligt tränad och ändå hade flera tjejer lite späck på magen. Sen tittar man på Marit som ser ut som hulken, nu är väl hon iofs snudd på omänsklig men ändå, Johaug har ju kratrar mellan rutorna.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!