Inlägg från: MissKaos |Visa alla inlägg
  • MissKaos

Träningsnördar - här samlas vi!

Jag kissade alltså pöl på golvet en kort period.

Behandling och efteråt frågade hon om jag hade problem med läkage.

Minst sagt sa jag.

Pass 75min med avslutande jumping jacks 2dgr senare och Noll dropp..

Testa är det värt. Såkkart behövde jag efteråt träna knipet osv men plötsligt gick det ju knipa.. kunde inte innan.

Wilowa skrev 2013-11-04 13:22:25 följande:
    Då måste den ju haft effekt, för de där nedrans knipmusklerna hittar man inte så lätt att det kan vara inbillad effekt. Ligger det fel nånstans så är de väck helt enkelt.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Trx?

Wilowa skrev 2013-11-04 13:37:40 följande:
    Tredje vändan på gymmet och nu börjar kroppen och knoppen fatta övningarna. Jag hade ett helt annat flyt i övningarna idag, även om jag har långt kvar till perfekt utövande. Speciellt de övningarna som jag ska utföra i rep hängande från taket med handtag är kluriga att få till (ja de heter säkert nåt vetiigt som jag inte känner till. ). Fast å andra sidan tycker jag att de är roligast och kan mycket väl tänka mig att fixa nåt liknande hemma.

Jag vet att jag kommer ha svårt att åka till gymmet tre dagar i veckan när jag börjar jobba heltid igen. Jag har dryga kvarten med bil till gymmet och med två barn som har träningar och matcher typ hela tiden och en man som sällan är hemma så blir det tight. Därför måste jag acceptera att träna hemma ibland med.

Det känns så lyxigt att vara sjukskriven för att träna, men å andra sidan så behövs det. Jag är ännu inte stark nog i höften och jag orkar inte stå still mer än ca 5 minuter och på jobbet står jag ofta still på det sättet. Bara jag är i rörelse så funkar det bättre, jag klarade 30 minuter i crosstrainern idag utan större problem...förutom att jag tycker att det är tråkigt.   Sedan är tanken att jag ska gå i crosstrainern, men hur lyckas man med det? Får man snurr på den så springer man ju automatiskt. :-/ Jag funderar på att åka in imorgon och bara gå, men då får jag nog ta ett löpband även om sjukgymnasten tyckte att crosstrainern är bättre. Litar inte på kroppen tillräckligt för att gå ute än, men jag ska köpa en ny kamera idag så jag hoppas att jag snart klarar att gå i naturen med. Det måste väl vara perfekt lågintensiv träning att gå och ta kort?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Vattengympat. Astrist.. men ok.

Imorgon spinning!

• MissKaos

Va? Jag fick massa do and do not av min sjukgymnast. Hon tyckte det var mkt bra att röra sig i den mån det går med fogproblem så man inte får ont av annat i onödan.

Tessou skrev 2013-11-03 19:01:29 följande:
    Jag är också väldigt svag i mitt partiet på kroppen, rygg å så.. Har dålig hållning. Skulle få övningar av min sjukgymnast för min foglossning, men han sa att det kommer inte funka eftersom jag inte kunde knipa ordentligt (och spänna magmusklerna).. Vad är det? Gör en sjukgymnast sånt?

• MissKaos

Och hon påpekade att träning under graviditeten förkortar återhämtningstiden eftetåt!

• MissKaos

Det kan du ju köpa hem! Hur jobbiga som helst att köra i

Wilowa skrev 2013-11-04 14:37:39 följande:
    Ser ut att stämma fint det!

• MissKaos

Ja! Varför inte?

Jag satte ju en halvmara som mål när jag orkade springa 3km efter graviditeten och kissade på mig. Why not?

Wilowa skrev 2013-11-04 14:46:56 följande:
    Får man vara lite knäpp och galen här? Jag har funderat och funderat vad jag skulle vilja ha för långsiktigt mål med min träning och har kommit på en sak som är så knäpp att det nästan inte finns. Att jag är dåligt tränad vet ni och ni vet även att jag är en duktig slalomåkare som är i Sälen mycket. Tyvärr finns det få utmaningar inom slalomen som inte bygger på utökad åkteknik eller porttävling. Tävla i slalom vill jag inte då jag vill åka fritt och åktekniken duger skapligt som den är. 

Redan som barn var jag mycket i Sälen och det finns en plats som jag alltid kollar lite extra på när vi åker förbi och som har blivit lite speciell för mig. Det är första backen i Vasaloppet, ni vet den där där alla fastnar och reportrarna går runt och pratar med de tävlande. Jag är helt värdelös på längdskidor, men funderar ändå att sätta som mål att jag ska åka Vasaloppet nån gång. Fast innan jag bestämmer mig måste jag kolla i vinter om det är möjligt att jag kan lära mig tycka om att åka längdskidor och om jag kan lära mig att inte få panik över minsta lilla lutning.  Tror ni det är utmaning nog? Det skulle vara så coolt att få vara med i starten på Vasaloppet.

• MissKaos

Man hinmer fler övningar/muskel är +

Neg är färre pass/muskel/vecka om man kör lika många ggr.

Jag tror på varation! Köra så ett tag sen ny splitt.

Johan75 skrev 2013-11-05 14:19:21 följande:
    Låter bra tycker jag. Just därför är det viktigt att kritisera alla typer av sjukvård och de som utövar detta.

Till något annat - Jag har (likt Anders) börjat med nytt upplägg. Splittat kroppen i tre separata träningsdagar istället för tidigare två. Vad säger ni? Fördelar/nackdelar?  

• MissKaos

Jag säger testa.

Jag ökar mer i styrka på att köra muskletna oftare. 48h är ju bara två dygn.. men numera är inte stor muskelmassa målet för mig jag löper ju främst. Kör helkropp 2-3ggr/vecka men med olika focus. Tex skovstång en gång ett pass med mer ben och ett med mer core. Tex. Kan variera focus över tid och behov eller byta ett gympass mot box el skivstång. Kan du inte lägga in lite funktionella övningar i passrn för att bli trött? Tex burpees upphopp etc?

Sen är man extremt oöika!. ..jag har tom köry femdagard splitt! Körde tre dagar såhär:

1. Bröst axlar triceps mage

2. Rygg biceps

3 ben mage

Johan75 skrev 2013-11-05 16:33:43 följande:
    Jag tror också på variation, men olika personer föredrar onekligen fokus på ett visst upplägg. Hur upplever man skillnaderna i resultat mellan de olika uppläggen? 

Sen undrar jag även om färre pass per muskel i veckan måste vara negativt. Vad är den optimala vilan? Man brukar ju höra att muskeln bör få vila i minst 48 timmar men är de kanske någon som upplevt bättre resultat ifall den får vila längre?

Mest negativt hittills för mig är nog mest psykologiskt. När man delar upp kroppen i mindre delar så blir det svårt, om inte omöjligt, att helt köra slut på sig själv. Visst muskeln i sig blir minst lika trött som vanligt men det spelar liksom ingen roll hur mycket och länge man kör armar - kroppen som helhet kommer knappast att ta ut sig helt och hållet - men det kanske är bra?  

• MissKaos

Bra att det hjälpte! Nån nytta av dom där nutritions poängrn man tuggade i sig på skolan..

Gym igår. Missade spinningen. 30min cyklade jag iaf och lite 90grader rygg/bröst i trx bla. Tar emot att träna nu det är tråkigt! Spinning activio är väl ok pulskurvan ger ngn motivation. Känner mig tung oxh trött och villmest gå köra min vanliga nördiga träning. Och så vill jag ha runners i brevlådan igen! Har ju varit meningslöst ett tag.. undrar när jag kan börja springa igen? Tänkrr görs ngn form av plan. Men hur ska den se ut? Vill göraen halvmara i okt och har bf i dec...

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!