-
Nej... det är det inte heller!JTo skrev 2015-06-12 15:38:33 följande:Njä det lät inte så roligt det heller!
-
Vad har du för mål och hur ser din styrketräningsvana ut?JTo skrev 2015-06-17 07:54:41 följande:
Någon som testat (eller övervägt att testa och vet mycket om) aktivitetsarmband?
Är det bara en 1000:- stegräknare eller har man faktiskt nytta av dom?
-
Och, jag tänkte sätta ihop ett pass för överkropp och köra på gymmet någon gång i veckan, jag har letat på nätet efter olika färdiga pass men jag har svårt att avgöra om de är bra eller inte. Studentpappas pass ser väldigt avancerade ut i mina ögon annars hade jag nog stulit ett där rakt av
Så iallafall, har någon tips på ett bra pass, jag tänkte köra på gymmet och främst använda mig av fria vikter.
Ett tips är PHUL, Power/Hypertrophy Upper/Lower.
Pass 1:
Bänkpress, 3-4 set, 3-5 rep
Hantelpress, lutande bänk (tränar övre delen av bröstet), 3-4 set, 6-10 rep
Stångrodd 3-4 set, 3-5 rep
Latsdrag 3-4 set, 6-10 rep
Militärpress, 2-3 set, 5-8 rep
Stångcurls, 2-3 set, 6-10 rep
Liggande tricepsextensioner, 2-3 set, 6-10 rep
Latsdrag med smalt grepp (v-handtag) är lite skonsammare än ett brett grepp. Militärpress är en rätt tung övning och kan erättas med hantelpressar eller push pressar beroende på din axelstyrka.
Pass 2:
Bänkpress, lutande bänk 2-4 set, 8-12 rep
Flyes, 3-4 set, 8-12 rep
Kabelrodd, 3-4 set, 8-12 rep
Enarmsrodd md hantel, 3-4 set, 8-12 rep
Sidolyft med hantel, 3-4 set, 8-12 rep
Hantelcurls, 3-4 set, 8-2 rep
Tricepsextensioner i dragmaskin, 3-4 set, 8-12 rep
Enda invändningen jag kan ha är att det är väldigt lite träning av den bakre kappmuskeln. Jag har kompletterat med omvända flyes eller face pulls. Sen gillar jag inte riktigt de föreslagna övningarna för armarna, men de går utmärkt att byta eftersom det är isolerande övningar. Jag har kört efter PHUL i ett halvår och har lessnat lite, gör därför en variant med lite mindre volym och andra övningar.
-
Ok. Det här programmet jobbar ju med både styrka (låga repantal) och muskeltillväxt (högre repantal). Pump är inte riktigt styrketräning nej, utan tränar mest kondition och muskeluthållighet med hjälp av vikter, vill jag påstå. Håll koll på formen när du kör tyngre, dock, det kan vara en idé att ta lite lättare vikter och göra fler repetitioner tills man vant sig vid rörelserna.JTo skrev 2015-06-17 09:30:01 följande:Mitt enda mål just nu är att känna mig starkare och se snyggare ut
Jag var alltid naturligt vältränad och starkare än jag såg ut som tonåring och "yngre vuxen" men efter ineffektivitet och ett gäng barn så upptäckte jag en dag att min muskelstyrka var lika med noll, det kändes rätt jävligt kan man väl säga.
Vana av styrketräning då.. jag känner igen många av övningarna från pumpen men jag har förstått att många inte gillar att jämföra det med "riktig" styrketräning, jag har lite dålig koll helt enkelt
Men passen ser grymma ut och dom jag inte kände igen namnet på fanns det bra beskrivningar på google på, förutom den sista, jag får fram flera olika beskrivningar på den, skulle du kunna förklara hur man gör? (Tricepsextensioner i dragmaskin)
Man kan göra tricepsextensioner på flera olika sätt, men här står du ganska nära dragmaskinen (annars aktiverar du latsen) med benen ihop och lätt böjda, neutral rygg, överarmarna mot kroppen (man kan hålla fast något t ex en handduk, annars är det lätt att armbågarna far ut). Ta tag i handtaget (kort, rak stång) och pressa ner det mot benen, gå upp till strax över 90 grader och pressa ner igen. Googla "triceps pushdowns".
-
Jag äter ju då i princip vad som helst, så länge jag får i mig tillräckligt mycket protein, kolhydrater och fett. Men jag räknar också kalorier för att se till att jag får i mig tillräckligt mycket, har bulkat det senaste halvåret.
Vi äter inte helt olikt Studentpappa. Mycket älg, ren (är bosatta mitt i Lappland), fisk (dock inte torsk, vi är självförsörjande på vit fisk som sik och abborre), viltfågel, nötkött, kyckling/kalkon och lamm. Det fläskkött vi brukar köpa är svensk fläskfilé, kotlettrad och kassler. Jag äter enbart hemmagjord korv, ungarna brukar få det till lunch och då äter jag en omelett eller andra rester.
Jag äter en hel del fett jämfört med många andra människor som håller på med bodybuilding. Ändå försöker jag hålla nere fetthalten i kött och mejeriprodukter, framför allt mjölk, ost och grädde. Jag vill hålla en hög proteinhalt i det jag äter utan att maten kostar alldeles för mycket kalorier i form av fett. Min tumregel är att gå på mejeriprodukterna som har max 10% fett - bättre med protein. Vi är alla olika, och jag har problem med att äta tillräckligt mycket kolhydrater men skulle gärna kunna smaska loss på smör och gräddiga såser, så det är där jag får begränsa mig lite även om jag äter mycket.
Själv väljer jag i första hand fullkornsprodukter och långsamma kolhydrater. Ris, matvete/matkorn/mathavre/kvarngryn, quinoa, bönor, bovete etc. Jag äter sällan annat bröd (för smörgåsar) än hårdbröd. Mycket rotsaker och potatis. Wraps och pitabröd. Pasta. Frukt, så klart, men är allergisk mot så mycket att det bara återstår banan.
-
Det beror nog på hur man är. Jag överäter lätt fett, men inte kolhydrater, och märker framför allt skillnad på mättnaden beroende på volymen och proteininnehållet. Du får t ex i dig en stor del av ditt kaloriintag av fett om du äter som du beskriver ovan.Margaux skrev 2015-06-17 19:58:44 följande:
Jag tänker att fullfeta produkter mättar bättre och så smakar maten bättre. Jag äter dessutom mycket avokado och gärna turkisk yoghurt.
Jag funderar på om jag ska skynda på midjemåttet med att utesluta kolhydrater helt i två veckor. Men vet inte riktigt hur det skulle påverka humör och ork till träning.....
En typisk dag äter jag t ex:
- 1,5 portion gröt på havrekli med skivad banan och fullfet mjölk, två kokta ägg.
- Rester, t ex som idag en stor portion renskav med kokt potatis (5 mandelpotatisar)
- Mellanmål, tex några stavar (50 gram) 10-procentig ost och en banan eller hårdsmörgåsar med 50-100 gram gravad lax eller tonfiskröra
- Middag, idag åt vi kokt potatis och hemrökt lax (150 gram) och en romröra och några morötter.
Normalt ätet jag t ex kvarg med banan, kokos och nötter eller nötsmör och honung till kvällsmål. Eller bananpannkaka. Ca 500-600 kcal. Totalt 2400 för kaloribalans. -
Jag har ju ätit en hel del pedagogiska luncher och här har skolorna och den kommunala förskolan samma mat (också samma mat som ålderdomshem/vårdhem). Den är inte speciellt bra, tyvärr. Anpassad för åldringarna och därmed smaklös. Generellt lite protein och lite fiber.Wilowa skrev 2015-06-17 22:12:46 följande:
Ni som tänker på vad ni äter och har barn på förskola/skola, har ni kollat upp vad era barn äter om dagarna? Det varierar väldigt mycket från kommun till kommun och från olika kök inom samma kommun. Vi får skaplig mat, men jag äter mer av den utan att känna mig mätt, så nåt vajsing är det.
Vi har fått order om att inte servera nåt socker. Sylt på filen är bannlyst och lika så den lilla glasspinnen när nån fyller år. Fast samtidigt köper köket in t ex messmör som pålägg och har bara cornflakes och havrefras som flingor...och russin till. Vi har order om att servera grönsaker till både frukost och mellanmål, men får bara 2-3 tomater och en gurka i veckan till ca 15 barn per måltid. Jag får inte riktigt ihop det där. Jag vill kunna servera socker på förskolan så jag får en chans att lära dem vad som är lagom, för det märker jag att alla inte får lära sig hemma.
Vi har dock privat förskola med egen kock och den maten är jättebra. De äter inte smaksatta filer eller yoghurtar eller söta flingor, typ dolt socker, men kan fika då och då. Det passar väl in i hur vi själva resonerar. -
Min vecka: har äntligen fått ihop mina 6 timmars styrketräning. Har gjort justeringar i passen, minskat lite på volymen. Jag blir helknäckt när jag har gjort några set marklyft.
Har ett envist problem kring nacke och skuldror, trapsen, skuldrorna och rhomboiderna är tajta och irriterade. Stretchar och rullar på boll men det hjälper mest tillfälligt. -
Nej, bara övningen.Studentpappa skrev 2015-06-21 18:24:13 följande:Är det därför med nacken och så du blir knäckt eller är det bara övningen? Kör jag ett maxpass eller i närheten av marklyft så gör inte jag mycket mer det passet. Blir ju som du säger helt stum i kroppen efteråt.
-
Mina nackproblem berodde på gammal skulderbladsskada. Rehabar överkroppen nu, tränar underkropp som vanligt.
-
För ökad muskelmassa bör han äta minst 1 gram protein per kilo kroppsvikt. Han måste antagligen också lära sig att äta regelbundet och välja mer energität mat.Illusion skrev 2015-07-17 17:52:08 följande:
Måste bara säga att asics löparskor (gel) är väldigt bra. Fick problem med benhinnorna när jag kombinerade badminton och en hel del löpning. Med dessa skor existerar dessa problem inte längre, som bortblåsta. Jag springer i princip en mil om dagen.
Sen skulle jag vilja ha mattips till en kille (25 år) som har problem att lägga på sig i vikt. Han kommer inte upp i 60 kilo och han äter otroliga mängder, vegetarisk mat. Vid en matbuffe åt han t.ex. två tallrikar fulla med mat, berglass med mat. Hur ska han öka i muskel- och fettmassa? Finns det något proteinpulver? Han vill väl åtminstone komma upp i 65-67 kilo.
Viktuppgång handlar om en enda sak: att äta tillräckligt. Klarar man inte av det har man antingen problem med att man äter för lite, eller att man rör sig för mycket eller en kombination. Har han svårt att gå upp i vikt är det inte någon bra idé att konditionsträna en massa, liksom det inte är en bra idé att utesluta en massa livsmedel typ äta clean.
Jag hade svårt att äta tillräckligt och underskattar det jag äter. Jag måste dela upp målen, tränar inte cardio och håller koll på mitt energiintag så att jag äter tillräckligt. När jag låg som högst i kaloriintag var min energibalans på 2650 kcal, vägde 58 kilo.
Det finns vegetariska proteinpulver, t ex hampaprotein och ärtprotein. Håller inte med Studentpappa, proteinpulver är ett utmärkt tillskott att använda i början när det är svårt att äta tillräckliga mängder. Dricka kalorier är lättare än att äta dem. Det är lätt att komma upp i mycket kalorier med fett.