Inlägg från: lille Birger |Visa alla inlägg
  • lille Birger

Träningsnördar - här samlas vi!

Ska jag vara helt ärlig tycker jag inte att det är så värst mycket lättare att få i sig mer kalorier av att dricka proteinpulver än att äta mat och dricka vatten. Jag blir ganska mätt av proteinpulver, inte bara kortvarigt utan en ganska lång tid. Magen fylls upp och man har bara fått i sig 120 kcal per skopa.

K grrl skrev 2014-08-09 22:08:53 följande:
    Nej, tyvärr. En väns son går på ideottsgymnasium och de rekommenderas inte kosttillskott. Han brukar dricka kalorier - mjölk med ägg och oboy t ex.
    Om jag är mätt efter att ha ätit en måltid skulle jag ha svårt att dricka ägg. Ser inte hur det skulle kunna lösa problemet med svårighet att få i sig tillräckligt med energi. Oboy och chokladmjölk borde däremot hjälpa. Brian Shaw dricker likt ett litet barn chokladmjölk eftersom det är det enklaste sättet för honom att få i sig kalorier.

Jag skulle i hans situation satsa på nötter eftersom jag tycker att det är lätt att äta dem även om man är mätt. Tycker det är svårt att äta sig mätt på nötter. Men det kanske bara är jag.
  • lille Birger
    K grrl skrev 2014-08-09 23:28:33 följande:
    Det beror på hur man gör det, antar jag. Om jag gör bananpannkakor med eller utan proteinpulver är det absolut ingen upplevd skillnad i mättnad för min del, men det är 120 kcal mer än utan proteinpulver. Eller för all del att äta en caseinpudding till kaffet istället för någon sötsak. För min egen del har proteintillskottet varit jättebra, men så håller jag ju också koll på makronutrienterna och inte bara på kalorierna.
    Att ha i pulvret i pannkakorna förstår jag ger mindre mättnad (per gram proteinpulver alltså) än att blanda det med vatten. Tänkte inte på att man kunde ha det i pannkakssmeten. Casseinpuddingen borde ju ge ganska mycket mättnad i förhållande till kalorimängden eftersom den innehåller protein.
    K grrl skrev 2014-08-09 23:28:33 följande:
    Nu gav jag ju i och för sig inte rådet att dricka en äggdrink direkt efter en måltid. Det var helt enkelt bara en redogörelse för vad han äter istället för proteinpulvret som hans tränare avråder ifrån.
    Jaha okej. Så äggdrickandet var alltså inte något tips till hennes son?

Anledningen till att jag var ute efter något som innehåller betydande kalorimängd och som inte är svårt att äta trots att man är någorlunda mätt var för att jag antog att sonens problem består i olust att äta pga mättnad. Om problemet med att få i sig tillräckligt med energi är t ex tidsbrist, då är det ju såklart en annan femma.
  • lille Birger
    K grrl skrev 2014-08-09 23:46:20 följande:
    Dessutom är ju min subjektiva upplevelse av min högst personliga kosthållning och kostsammansättning min egen och inte någon annans. Ligger jag lågt i kalorier och protein är det väsentligt mycket enklare (och mindre mättande) att dra i sig en proteinshake än att klämma en burk tonfisk.
    Okej, då förstår jag. Det blir svårt då vi inte vet exakt vilka upplevelser sonen har. Som jag ser det kan jag komma på två olika typer av huvudsaklig mättnad: Hur pass fylld magsäcken är och till vilken grad kaloribehovet är tillfredställt.

Om vi ponerar att jag dricker ½ liter grädde eller rapsolja till lunch, och mitt kaloribehov tillfredställs till 95% av grädden, då kan det ju fortfarande finnas en hunger efter något att fylla ut magsäcken med, t ex protein eller fibrer. Eller vice versa.
  • lille Birger
    K grrl skrev 2014-08-10 06:39:52 följande:
    Birger, jag pratade ju faktiskt om mig själv - inte någon annan - då du frågade varför jag åt proteinpulver, och du svarade på mitt inlägg.
    Ja, jag förstår det nu. Jag trodde ju först att inlägget där du skrev om att dricka ägg istället för pulver handlade om sonen. Jag har aldrig svarat på inlägget om varför du äter proteinpulver (#9546) Har svarat på inlägget om att dricka ägg istället för pulver. Vad du äter har ingenting med saken att göra, det är en separat diskussion.
  • lille Birger
    MissKaos skrev 2014-08-10 21:52:11 följande:
    Vill ha tbx min egen kropp sas. Längtar att löpa lätt.
    oh well. Jobbar iaf på det!
    Jag vill också kunna springa. Det var min stora hobby innan jag blev dålig i fotleden och höften.
  • lille Birger
    MissKaos skrev 2014-08-10 22:29:33 följande:
    Löpningen är på någotvis jag. Låg mellan 40-70km/v före grav. Gymmet är kul men mestadelskomplement för att kunna springa.
    Måste vara hemskt att inte kunna smile4.gif min fit har krånglat det är pissigt nog.
    Vilket/vilka symptom ger dina problem med foten?

Jag trampar så pass snett att jag inte kan gå mer än några km i veckan och jag kan absolut inte springa, det överbelastar vaden och hälsenan för mycket. Har aldrig fått någon diagnos uttryckt, men antar att det är någon av de här: www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/fotsmartor-smartor-i-fot/
  • lille Birger

Någon som har tips på en bra övning för hamstrings som man kan göra hemma? Det ska helst inte vara en övning som belastar fotleden för mycket.

• lille Birger
    K grrl skrev 2014-08-12 16:55:32 följande:
    Stelbenta marklyft tar bra på hamstrings om du har stång och vikter eller en tung kettlebell. Leg curl på pilatesboll. Russian leg curl, om du har hjälp. Bakåtutfall eller utfallsgång, men med fokus så att inte quadsen tar över.
    Jag har svårt att göra marklyft pga min fotled. Har funderat på att köpa en pilatesboll, men om jag gör det är det enbart för hamstrings och med tanke på hur lite utrymme jag har är det alternativet inte optimalt. Dock kanske man kan göra curl med hjälp av något annat än en pilatesboll. Tränar ensam och har ingen som kan hjälpa. Utfallsgång stimulerar inte hamstrings för mig trots att jag tar så långa kliv jag kan. Testade att göra utfall bakåt, men det kändes mest i framsidan av låren, bra stretch för höfterna dock. Lite grann kanske den tog på baksidan.

Min sjukgymnast tipsade om att jag skulle stå på knä, med fötterna under något som håller emot min kroppsvikt, också fälla ned överkroppen om marken och lyfta den, men jag har svårt att hitta något som är så pass tungt att det inte trycks upp i luften av min kroppsvikt.
  • lille Birger
    K grrl skrev 2014-08-13 06:10:06 följande:
    Använder du vikter? Det kan vara nödvändigt. Också viktigt att tänka på att "köra hälarna genom golvet" på väg upp. Ja, det är lätt att quadriceps tar över, det är en övningssak. Jag känner numera bara av rumpa och hamstrings i utfall.
    Jag behöver göra många träningspass med högt repsantal i renodlade hamstringsövningar för att skapa en starkare neurologisk länk från hjärnan till hamstringsen. När det är gjort kommer jag kunna stimulera hamstrings mer i övningar som är mer för underkroppen i allmänhet.

Skulle behöva träna hamstrings varannan dag, kanske 3 set innehållande 25+ reps för att göra de musklerna mer aktiva.
  • lille Birger
    SpanskaFlugan skrev 2014-08-18 16:29:52 följande:
    Var på tillfälligt besök på ett annat gym i förra veckan och jag måste peka lite finger. Två killar (som såg rätt vältränade ut) bredvid mig låg i benpressen (liggande benpress) och frustade på som om de maxade. Kikade på vikten. 130 kg.... Herregud, jag, tjej på 60 kg tar 170 kg i sista settet... Lite mer borde de klarat!
    Man kan ju dock få ut en del hypertrofi av vikter som är ganska långt under ens max. Dessutom kanske de körde sitt sista set efter 12 set av knäböj.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!