Träningsnördar - här samlas vi!
Studentpappa skrev 2016-07-06 08:55:54 följande:
Du ökar ju ständigt belastningen i vanlig ordning genom att när du klarar det i två set höja vikten. Att inte gå till fail är ju en kanske överflödig rekommendation men många som kör CF kör ibland på tills man måste släppa stången och repsen innan ser förjävliga ut. Det tar då ett tag för mig att gå från mitt 10RM i böj till att klara 8+7 i följd på samma vikt. Men som sagt fokus är inte maxstyrka i benen denna period utan teknik och bättre uthållighet, 10RM ökar definitivt med detta upplägg. Detta är ju ett program för att bli bättre i CF och där gör man ju ofta sjuhundrasjuttioelva böj på säg 60 kg blandat med massa annat. Styrkefokus är på drag och ryck.Men samma tänk går igenom i tex strikta pullups ackumulera 15 strikta och gör du dem i två set hänger du på extravikt, sen när du klarar dem igen i två set höjer du vikten, det långsiktiga målet är strikt muscleup. Det blandas med front lever, back lever, skin the cat etc.
Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
Min coach rekommenderar att man har en strikt repetition kvar att ge i varje set. Det är det jag menar när jag skriver "nära failure".