Inlägg från: K grrl |Visa alla inlägg
  • K grrl

Träningsnördar - här samlas vi!

Studentpappa skrev 2016-07-06 08:55:54 följande:
    Du ökar ju ständigt belastningen i vanlig ordning genom att när du klarar det i två set höja vikten. Att inte gå till fail är ju en kanske överflödig rekommendation men många som kör CF kör ibland på tills man måste släppa stången och repsen innan ser förjävliga ut. Det tar då ett tag för mig att gå från mitt 10RM i böj till att klara 8+7 i följd på samma vikt. Men som sagt fokus är inte maxstyrka i benen denna period utan teknik och bättre uthållighet, 10RM ökar definitivt med detta upplägg. Detta är ju ett program för att bli bättre i CF och där gör man ju ofta sjuhundrasjuttioelva böj på säg 60 kg blandat med massa annat. Styrkefokus är på drag och ryck.

Men samma tänk går igenom i tex strikta pullups ackumulera 15 strikta och gör du dem i två set hänger du på extravikt, sen när du klarar dem igen i två set höjer du vikten, det långsiktiga målet är strikt muscleup. Det blandas med front lever, back lever, skin the cat etc. 
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
    Jag måste ändå missa något. För pullupsen förstår jag principen - där ökar ju belastningen i och med att man hänger på vikter. Hur lång vila är det mellan seten då? Om jag kör 55 x 10 i första set kan jag oftast köra 55 x 10 även i andra set (eller höja med färre reps), det beror lite på dagsform, så för min del skulle ju belastningen minska rätt mycket.

Min coach rekommenderar att man har en strikt repetition kvar att ge i varje set. Det är det jag menar när jag skriver "nära failure".
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2016-07-06 12:52:12 följande:
    Men är 10x55 verkligen så tungt för dig isf? När jag testade ut mitt 10RM så var jag yr efteråt och det är antagligen inget jag ens klarar varje dag, jag kunde verkligen inte göra en 10:a till efteråt. Och då var 10 till fail. Så en 8 :a ligger vissa dagar på gränsen på vad jag klarar. Så ska jag som du själv säger ha en strikt rep kvar är 8+7 tungt men funkar efter några ggr. Första gången kanske det blir 6-3-3-3, sen 6-5-4, sen 8-7 och då är det dags för höjning. Sen efter ett tag testar man ut nytt 10RM osv. Jag vilar max två min mellan oftast en.

Om det är rätt väg till Rom vet jag inte men jag tycker programmeringen ger bra resultat och han som gör den är sjukgymnast och jobbar med de bästa i Sverige inom cf så jag utgår ifrån att han vet vad han gör. Jag har ju valt att betala för det, för att slippa jobba med planeringen själv. Så jag lägger ingen större tanke på att ifrågasätta det så länge det fungerar.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
    Det beror ju på - antagligen skulle jag klara 57,5 x 10 om jag inte var strikt och inte höll något vidare tempo, kanske mer om jag hade passare. Men ja, det är klart att jag tar så tungt som jag kan för min givna rep range.
  • K grrl

Men nej, du har rätt - det blir ju inte mitt sanna 10RM då jag inte reppar ut.

• K grrl
    Anton Chigurh skrev 2016-07-06 13:35:37 följande:
    Nu har jag inte riktigt med i vad debatten egt gäller här, men vill lika förbannat inflika att det jag anser som mest effektivt är att lägga på vikt så jag klara 3-10 strikta reps, därefter, beroende på övning,kör jag några halva reps eftersom jag inte får klarar fler riktigt strikta reps, att då göra några halva där jag verkligen tar i maximalt, det inbillar jag mig är jädrigt effektivt, även om jag inte påverkar exakt samma muskelgrupper som i dom strikta repsen.

Vissa övningar funkar det förstås inte med ovanstående metodik, tex knäböj, marklyft är heller inte lämplig då lyfttekniken blir lidande när krafterna tryter, men i övningar där jag utan risk för skador och/eller risk att måste droppa stången, så tillämpar jag ovanstående. Det kräver hyfsad god självdisciplin att verkligen ta ut sig varje set, och jag kan inte påstå att jag tar ut mig enl ovan i vartenda set jag kör på gymmet, men till stor del...så gör jag det. Och tillfredsställelsen efteråt, att känna har jag tagit "ut allt". Den är så jävla skön...

Mvh //Anton 
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
    Vi pratar om knäböj, eller om frontböj i mitt fall då, och att jag inte fattade teorin bakom Studentpappas upplägg.

Om man ska köra till failure eller inte är ju omdebatterat. Min förra coach använde det frekvent medan min nuvarande sällan gör det, utan lägger upp ett pass där lätt följer på tungt tills musklerna fått ge mesta möjliga.
  • K grrl

Jag har inte försvunnit från tråden, men legat lågt ett tag. Hade en dipp med bronkit och astma i början av sommaren men har kommit tillbaka. Får ännu periodiserade program och i och med att jag är i tillväxtfas ligger repsen på som allra minst 5. Kul, men tufft!

• K grrl

Jag tog personbästa i militärpress häromdagen! 25 kg x 8 i tredje set och utan problem! Har inte tränat militärpress sedan min skulderbladsskada så det är skitkul att jag ökat så pass mycket på ett år.

• K grrl
    Margaux skrev 2016-09-20 23:17:29 följande:
    Nu var jag tvungen att googla igen...
    Jag kallar det strict press och jag har jobbat endel med det i det sista. Oftast 5*5, sist gjorde jag bara 4 men med 30kg. Satte 1 rep bästa på 35 på söndag. Sjukt nöjd med det!
    Jobbar mycket med detta för att bygga styrka för hand stand push ups.
    Starkt! Mitt repmax ligger kring 30, eller 32,5, skulle jag tro. Jag har dock strikta order från sjukgymnast om att ta det lugnt med axlarna (som är överrörliga).
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2016-09-21 06:34:45 följande:
    MP/eller strikt-press på CF-språk, eller i mitt program står det bara press. Verkar som det kallas mycket. MP är dock det jag lärde mig först i gymmet. Det har legat med i min prog senaste 3-4 mån regelbundet tillsammans med mycket ben, något som måste vara orsaken till ett väldigt oväntat till ett PB i push press i söndags. Något jag typ aldrig kör, men vi ska bygga jerkboxar nu, så då blir det mer tunga lyft över huvudet

Kul att det går bra, vad gjorde du med skulderbladet?
    Vingskapula och skapulär dyskinesi. I mitt fall berodde det på en förlamning av serratus anterior som förmodligen härrör från en mindre nervskada. Jag hade ingen som helst kontakt med serratus vilket var lite läskigt att upptäcka. Andra har sett att jag blev sned när jag belastade för mycket vid exempelvis just pressar, vilket är väldigt typiskt för den här typen av skador. Själv trodde jag att det berodde på att jag ju faktiskt är sned.

Nåväl, det är i alla fall väldigt lätt att skada axeln eftersom skapulär dyskinesi gör att axeln inte rör sig som den ska heller. Och dessutom är jag överrörlig i axlarna så min sjukgymnast sade stopp till alla lyft över huvudet fram till för några månader sedan.
  • K grrl
    Wilowa skrev 2016-10-09 22:31:52 följande:
    Mina höfter viker sig inåt...eller hur jag nu ska beskriva det. Det påverkar hela kroppen, men lite får jag skylla mig själv för rehabövningarna blir så grymt tråkiga efter ett tag. Fast nu har jag köpt en app som heter mammamage och frågan är om det inte är mina förlossningar som är boven i dramat...även om yngsta är 12 nu. Jag är sned i bäckenet och om detta program inte hjälper, så kanske jag får kolla upp om det behöver opereras. Inget jag vill, men vad gör man!?

Det är typ den jag gör, men jag pendlar inte. Jag stannar upp och sträcker ut istället och vrider överkropp och knän mot motsatt håll.
    Det låter lite som mina problem? Jag har olika långa ben och är överrörlig, så bäckenet roterar. Jag har haft enormt stora bekymmer (har fortfarande, men i mindre utsträckning) med låsningar och värk från nacken ner i höfterna, falsk ischias och så vidare.

Styrketräningen har hjälpt, massor. Först märktes det på att jag får betydligt färre låsningar. Nu har jag tränat regelbundet i tre år och för kanske ett halvår sedan kommenterade min naprapat att jag är stabilare i bäckenet.
  • K grrl
    Margaux skrev 2016-10-10 20:33:12 följande:
    Wow.... jag stretar vidare med mina 2-3 repetitioner... men nu har jag lärt mig kipp och då kan jag några fler.
    Följer ett program på insta där det är bra övningar för vidare progression så hoppas på att klara fler om ett par månader!

Idag har jag jobbat med ringdips och pullups. Ingen direkt svettig träning men kändes nyttig. Måndagar är mobilitets/gymnastik dagen i vår box.
    Har du testat att köra viktat? Jag har stått still hur länge som helst men tog mig vidare när min coach föreskrev viktade chins och gör nu 2-3 med vikt.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!