Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Träningsnördar - här samlas vi!

On the minute x 10min

8 airsquats

6 pushups

4 burpees

3 varv på tid (26:30)

50 utfall

40 push press 20kg

30 burpees

20 wall balls 9kg

10 pushups handrelease

Hårt ikväll

If you wanna get fit, get crossfit.
  • Studentpappa

Har haft en mindre nackspärr och känt mig lite förkyld fre - lör, men testade att köra några backintervaller idag i slalombacken utanför stan. Inte på topp men jag överlevde, 3 rundor totalt ca 2km

• Studentpappa

Måndags-Wod 

handstandpushup x 6 (gick skitkasst)
    ballslam 9 kg x 6
    Thrusters 50kg x 6
    toes to bar x 6 
    pullups x 6

5 varv.

10 min stakmaskin 1,9km.

• Studentpappa

Nu en tallrik Keso med sötmandel och en proteinshake på 5dl mjölk och 1 dl 100% whey. Cool

• Studentpappa

6 km ikväll med 5 st 200m backintervaller efter ca 2km, hade så sjuk syra efter sista intervallen så jag vinglade fram.

Tid strax under 33 min, återhämtningen efter sista intervallen sabbade tiden. Kom igen hyfsat och sista km gick på 4:40.

• Studentpappa
    MissKaos skrev 2014-10-22 22:06:36 följande:

10,5km löpta. Bra känsla.

(Varför tar du tid åå ett tot intervallpass? Helat ska all intervaller gå i samma fart m lika vila mellan. ) nerjogg bör ju gå i låg fart för återhämt.

Tja varför inte? Jag joggar till backen ca 2km, backen är ca 200m lång, här håller jag hyfsat jämt tempo, 180 i puls på toppen 150 när jag joggat ner och vänder. Tiden bryr jag mig inte i här utan det är maxfart upp som gäller.

Sen är det järnet hem, eller rättare sagt det benen pallar. Jag vill givetvis förbättra min totaltid och klara att springa snabbare både i intervallerna och sedan efteråt när jag tagit ut mig. Så att logga totaltiden säger en del, speciellt då det är enkelt att se tiden på olika km i runkeeper. 

km 1-2 uppvärmning 
    km 2-4 intervaller
    km 4-6 avståndet hem
  • Studentpappa

Crossfit ikväll:

Så många varv som möjligt på 6 min av

marklyft 40 kg
    burpees
    push jerk 40 kg

stege 2, 4, 6, 8 osv..

Fokus på teknik inte enbart antal, gjorde fyra varv precis. Inte alls jobbigt, inte heller meningen.

Sen Clean&jerk på tid

30x60kg, gick skitkasst och jag var två minuter sämre än sist jag testade! För klena axlar och dålig teknik tror jag är boven. 

• Studentpappa
    MissKaos skrev 2014-10-23 22:32:09 följande:

Op

För att få maximal utdelning hade jag kört 2km uppv

Antingen 10backintervallee (välj lutning efter om det är styrka el fart du vill åt)

Eller 5 stegringslopp på 100m och sen 5-10 intervaller.

Nerjogg. Stretch.

njae totalfart på ditt intervallpass är rätt ointressant förutom utiftåm att komma hem itid till middag..

Testa att ståvila 30sek o springa ung på samma tid uppför. Du kan pressa ut sista om du vill. Men kör 10så det ger ordentlig träning. 30-45 min med tid som mål hadr jag valt kort snabbdistans istället.
    Jag ser det mer som att jag blandar in lite intervaller i ett normalt löppass och det ger mer för mig än att springa 10 km i normalt tempo. Det är väldigt ovetenskapligt och jag är fortfarande inte i bättre form än att jag ständigt märker av att jag blir bättre. Att totaltiden är ointressant håller jag inte med om då jag inte vilar något under passet, det finns aldrig en nackdel med att bli snabbare. Sen så tittar jag på splitarna då det är för mörkt för att pilla med tidtagaren på pulsklockan.

Tanken var sist att jag skulle köra 8 vändor men jag var så mör i benen att jag gav upp efter 5 och sprang hem. Det finns massor av vardagliga begränsningar i mitt träningsupplägg, gravid sambo som mår skit så all träning sker efter 2000=Jag springer där det finns belysning, tiden är av samma anledning knapp osv.

Sen så tränar jag för att springa Toughest i Maj och där behöver jag kunna klättra, klänga och krypa med hög puls, så tanken jag har är att lägga in styrkeövningar i toppen på backen när pulsen är som högst. Men där är jag inte än och snart kommer snön :(
  • Studentpappa
    MissKaos skrev 2014-10-23 22:35:28 följande:

Gymmet idag. Mitt vä knä faller in på tunga knäböj. Tänkrr testa paussquats (lättate fler reps för teknik)

borde evt vila lite.

knäböj

mark

bänk

Frivändningar

chins

Russian twist o en magetjofräs till.

5×5

tog 75min (totaltiden här könns ju mindre viktigt än ok återhämt mellan set eller?)

Nöt teknik utan vikt istället, du kan stå vänd mot en vägg och du ska kunna göra en squat utan att knän/överkropp tar i väggen. Kan du med armarna ovanför huvudet så är det ännu bättre. Sen tänk på att pressa ut knäna och öppna ljumsken, om du inte stretchar före du böjer så testa det.

Den här videon visar bra hur man inte ska göra 

Hon skulle aldrig fixa att böja mot en vägg då hennes knän skjuts långt framför fötterna, hon har dock bra rörlighet i axlar och rygg.
  • Studentpappa

Sen gör hon böj i löparskor och det är väl fail nr 1 egentligen, de är alldeles för mjuka.

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!