Inlägg från: K grrl |Visa alla inlägg
  • K grrl

Träningsnördar - här samlas vi!

Nope, jag tränar oförtrutet fyra gånger i veckan. Rygg och bis ikväll. Sträckte mig dock i magen när jag gjorde chins, sabbade passet lite...

• K grrl

Jag har hip thrustat min egen kroppsvikt. Första övningen där jag tar min egen kroppsvikt, så jag känner mig sjukt stolt! Och så kan jag knäböja ordentligt utan att knäna viker sig, äntligen. Mer vikt än någonsin tidigare och ass to the grass.

Ikväll ska jag gå på ett boxpass, så jäkla kul ska det bli!

• K grrl
    lille Birger skrev 2014-10-02 11:19:19 följande:
    Blir du trött i baksidan av låren när du gör hip thrust?
    Nej, jag känner av baksida lår väldigt lite, men jag fokuserar ju på sätet också. Man kan få med hamstrings genom en större vinkel än 90 grader på benen.
  • K grrl
    lille Birger skrev 2014-10-02 20:05:38 följande:
    Ok. Jag gör de där hipthrust med ett ben för att det ska bli tyngre istället för med skitstång.
    Det kan jag också göra, men i så fall för att trötta ut musklerna sist i ett pass eller för att aktivera sätet innan ett pass. Man kan göra med gummiband också. Men att göra BW single leg hip thrusts är ju en högrepetitionsövning, du får givetvis ut mer hypertrofi om du hip thrustar 50-100 kg 12 x 4 än om du gör dem med bara egen kroppsvikt.  
  • K grrl

Höjde för övrigt till 65 kilo idag, men minskade repetitionerna till 8-10.

• K grrl
    lille Birger skrev 2014-10-03 01:06:27 följande:
    I mitt fall är det sjukgymnastik. Mina höftflexorer är överutvecklade vilket gör att bäcketbenet är framåtroterat och hållningen blir dålig.
    Ok.
  • K grrl
    ander25k skrev 2014-10-11 06:53:39 följande:

phpnJ8CUV38666.jpg

Sjukt nöjd, tryckte ut 80 kg.

Grattis!

Ingen träning, har varit sjuk i två veckor. Längsta uppehållet ever.
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2014-10-14 19:21:59 följande:
    Biceps är ganska orelevant för att mäta fysisk form. Det finns andra måttstockar som ger en bättre bild av din kapacitet.

Max antal armhävningar, benböj, situps etc. Generella åsikter inom gymvärlden är annars att kroppsvikten är ett bra värde att utgå ifrån. Klarar du din kv i bänkpress är du skaplig, 1,5xkv är bra 2xkv riktigt bra. För marklyft är 1,5 hyfsat 2 bra och 2,5 riktigt bra. Benböj har väl samma skala som mark.

Jag är som mitt nick antyder man men jag anser att detta bör kunna appliceras på kvinnor också då ni oftast väger mindre, men jag kan såklart ha fel.

Tycker det låter lite off, om jag ska vara helt ärlig, men det är nog för att jag anser att man är "elit" och inte bara "riktigt bra" om man tillhör de bästa i Sverige. Om man undantar de som är allra bäst (dvs rekordhållare) så ligger tjejerna som tävlar i klassisk styrkelyft på ~ 2 x kroppsvikten för knäböj, lite mer än så i marklyft, och 1-1,5 x kv i bänk. Känner en (fd) rekordhållare och flerfaldig SM-medaljör i bänkpress - förvisso man - och han ligger på ca 1,8 x kroppsvikt. 

• K grrl
    Studentpappa skrev 2014-10-14 21:13:01 följande:
    Är man väldigt stor och tung så haltar givetvis jämförelsen en hel del, men om man är flerfaldig rekordhållare i bänk så utgår jag ifrån att 1,8 är hans stats idag? 

Titta i tabellen jag länkade, så ser du vad jag menar även om jag kanske var ute och cyklade en del. 

Mark-vältränad man 82kg->200g
    böj vältränad man 82kg167,5kg
    bänk vältränad man 82kg->125kg

Titta i samma tabell för kvinnor:

Bänk 60 kg, drygt 2 x kv: elit
    Mark 60 kg, 2 x kv: elit
    Böj 60 kg, 1,5 x kv: elit

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!