Inlägg från: Wilowa |Visa alla inlägg
  • Wilowa

Träningsnördar - här samlas vi!

Detta med kost är inte så lätt när man som jag äter större delen av målen på jobbet. Lunch har jag ofta med mig egen, men frukost och mellis blir samma som barnen äter. Det borde vara hälsosamt, men jag vet inte om jag klassar Havrefras och Messmör som det mest hälsosamma.

• Wilowa
    minmaj skrev 2014-05-17 19:00:51 följande:
    Verkar vara en tråd där jag hör hemma det här :) Tränar 4-5 pass i veckan och lever efter filosofin att lusten avgör träningsform. Så jag kör det jag är sugen på för dagen helt enkelt. Varvar gym med löpning, pw, spinning, crosstrainer etc. Nu en fråga till er experter :) Min kompis springer Gbg-varvet idag och hon tjatar om att jag ska hänga på nästa år. I dagsläget springer jag 8-10 km utan problem, inte särskilt fort, men jag klarar det åtminstone. Är det verkligen rimligt att sikta på en halvmara till nästa år?
    Tycker du att det är kul att springa långt? Det är nog en viktigare fråga än om det är rimligt att du ska klara en halvmara. Jag sprang för några år sedan och efter en mil tyckte jag att det var aptråkigt. Att döma av hur du tränar så verkar du vara som mig att du kräver variation. Fast jag tror att enda sättet du kan få veta är att testa att träna med målet mot varvet nästa år...öka distansen sakta.
  • Wilowa
    minmaj skrev 2014-05-17 20:29:44 följande:
    När det gäller löpning springer jag hellre långt än fort. Alltså som mål ökar jag hellre distansen än minskar tiden. Men visst det är en enorm skillnad på att klara milen och att springa varvet.
    Min första mil sprang jag på Tjejmilen, innan hade jag sprungit fem kilometer som längst. Inte det mest ultimata upplägget, men tanken var att jag skulle springa så länge som jag orkade och sedan gå resten...jag orkade hela. Fast den våren började jag med promenader på 2-3 km, så utvecklingen var enorm! Lyssna på kroppen och låt den sätta gränserna är mitt råd, samt skynda långsamt.
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2014-05-17 20:42:45 följande:
    Mixa distans och intervaller med styrketräning och alternativ cardio. Räkna med mins 3 löppass/v tyckrr jag. Ett långdistans ett intervall och ett kortdistans i ngt högre fart. Öka total vecko distams max 10%. Lägg det p långpasset.

Jag tycker egentligen att det är skönt att springa, men jag bor på fel ställe. Här blir det ett back-pass oavsett vart man väljer att springa, speciellt med tanke på att jag ogärna springer på asfalt. Fast nu har jag fast jobb på annan ort och jag borde kunna hitta en bättre runda i närheten av jobbet. Jag har som mål att komma igång med löpträningen igen som komplement till styrketräningen jag gör hemma. 
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2014-05-17 21:00:10 följande:
    Svaret var eg inte till dig utan ang gbg varvet
    Är på asdåligt humör idag. Dom springer och inye jag..

Jag förstod att det inte var det. Fast jag svarade ändå eftersom jag har som mål att börja löpträna.

Förstår att du vill springa idag.
  • Wilowa
    minmaj skrev 2014-05-17 22:29:14 följande:
    Tack för era svar :) Jag behöver verkligen ett nytt mål med min träning och jag tror det här kan vara ett bra sådant, bara jag nu inte tar mig vatten över huvudet. Jag har sprungit fem och 10 km lopp tidigare så det skulle inte vara något nytt mål direkt, även om jag gärna gör det igen.
    missKaos tack för tipset om Intervall, långdistans och tempo, det låter som ett bra upplägg- ska kika närmare på det.
    Wilowa: funkar tyvärr inte att öppna länken :/
    Gå in på marathon.se så hittar du träningsprogram för flera olika sträckor och olika upplägg beroende på vilken tid man siktar mot. Länken var till en sida med träningsprogram för att klara en halvmara.
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2014-05-18 09:04:09 följande:
    Hmm min kost brukar ju sköta sig själv typ. Nu hemma fl måstr nog ta tag i det. Åter till den vanliga kosten sas. Borde väl gå ner mina sista gravkilon då. Men måste ju öka muskelmassa med o lättare göra det mullig. Har fastnat nu sen påsk gick ner i vikt stadigt frsm tills dess.
    Ja påsk ställde verkligen till det!
    Jag gick upp 1-2 kilo då...eller egentligen av ett högre sötsug skapat av frossandet då. Borde låta bli sötsaker fram till semestern, men det är ju så gott! Jag är visserligen inte överviktig, men jag vet hur det blir om jag inte sätter stopp för det.
  • Wilowa

Ja denna jäkla påsken!

Tänk om man kunde skylla allt på den! Som ni kanske kommer ihåg så var jag sjukskriven i höstas. Första fasen i rehabiliteringen gick snabbt och relativt smärtfritt, sedan blev jag frisk nog att börja jobba heltid. Kan väl säga att december till mars inte var värst kul, jag kämpade mig igenom varje arbetsdag. Inte blev det bättre av att mina bihålor krånglade och det som höll mig på banan var skidåkningen i Sälen. Hemma tränade jag nästan ingenting eftersom jag helt enkelt inte orkade. Sedan kom våren och ljuset samt att barnens träningar började ta betydligt mindre tid. Då äntligen fick jag orken till att börja träna igen, men bara hemma nu för att spara på orken och motivationen (nästan två mil till gymmet).

Efter några veckors styrketränande var höfterna starka nog för att jag skulle kunna börja gå på stället längre stunder och nu springer jag på stället i minst 20 minuter utan problem. Att åka skidor är inga problem för mig eftersom det inte frestar på höfterna på samma sätt som när man går och springer, så sedan i höstas har jag enbart gått korta sträckor i väldigt lugnt tempo utomhus trots dagar i skidbacken och spåret. Nu är det dock dags att flytta mig utomhus och målet är såklart att kunna springa milen igen. Senare i dag ska jag ta med mig barnen och åka till vår spårcentral och kolla hur det funkar, så håll tummarna för mig! Solig

• Wilowa

Det blev ingen promenad i söndags, men idag kom jag äntligen iväg på en kortis. Jag vågar inte gå så långt för reaktionen brukar komma efteråt, men det kändes bra. Hoppas att det gör det ikväll och i natt med. Det var så skönt att promenera i skogen! Insåg hur mycket jag saknat det.

Ikväll blir det nog ett träningspass igen. Jag har en bra bit kvar , men jag känner ju att jag blivit betydligt starkare av de två senaste månadernas styrketräning. Solig

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!