Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Varför bär muslimska kvinnor slöja, när Koranen inte förespråkar detta?

Ni som kommer med svar på TS fråga, hur och när blev du muslim?

• Tom Araya
    Delia skrev 2011-09-18 16:31:17 följande:
    Jag är född muslim.
    Jag kommer med några följdfrågor och de är inte elakt menade utan jag är verkligen intresserad....

-Anser du dig vara född till muslim för att dina föräldrar är muslimer eller för att du är född i ett muslimskt land eller av annan orsak?

-Bär du någon form av beslöjning?

-Anser du dig bära den av egen fri vilja?

-Skulle någon av dina vänner/släktingar ta illa upp om du valde att inte bära någon form av beslöjning utomhus?
  • Tom Araya
    Delia skrev 2011-09-06 17:57:15 följande:
    TS: I koranen står det att kvinnan ska täcka barmen.
    I det ingår, byst, höft,mage OCH även hår.
    Om man är väldigt intresserad  av dikter så förstår man, många kärleksdikter är från mannen till kvinnan och där nämns det OFTA ditt vackra hår, faller månskenet i den så kan jag inte sluta titta i den eller vad jag har lust att "bada" i ditt hår så då blev det naturligt att man även ska täcka håret.
    Men med vad ska man täcka? Tyg, vad annars. Finns det bättre material? Nej, inte nu i alla fall. Så uppkom ordet slöja.
    Frågor?
    Skicka meddelande till mig eller skriv i min gästbok. 
    I svenskan betyder barm främst brösten (på kvinnor), även om du tänjer lite på det så att det även omfattar midja, mage och höfter men att även hår skulle ingå är långsökt.
    Dock kan motsvarande ord på arabiska ha lite annan betydelse, berätta gärna ni som läser arabiska och koranen.
  • Tom Araya
    Delia skrev 2011-09-19 17:20:54 följande:
    Min mamma är från Ryssland (inte direkt muslimskt land) och jag är född där. Så jag är inte muslim för att mina föräldrar är det. Jag anser att det är den rätta religionen.
    Jag läste på lite...det verkar ingå i den muslimska tron att man föds till muslim.
    Då förstår jag. Solig
  • Tom Araya
    Shirin85 skrev 2011-09-19 17:57:13 följande:
    Jag kan också svara på dessa frågor då mitt svar är densamma som DeliasGlad
    Islam anser att alla människor föds som muslimer om det var det du menade, eftersom alla levande varelser föds med fitrah, det som Gud lade i våran natur.
    Ett gudsmedvetande alltså, sen kan man avvika från den muslimska vägen senare i livet.
     - Ja, slöja.
    - Ja, det är mitt eget val.
    - Ja, min man skulle bli det. Jag skulle ta illa upp om han gick i korta badbyxor offentligt också.
    Enligt islam är det önskvärt att gifta sig med en som har religiös karaktär, och han skulle antagligen anse att jag förlorat lite av den om jag tog av mig slöjan, fast mest skulle han bli undrade och fråga varför jag gjort så.

Tänk dig någon som är vegan, har en vegansläkt och många veganvänner som gifter sig med en vegan eftersom det är viktigt att denna delar liknande uppfattningar om världen, liknande värderingar osv.
    Om denna person skulle börja äta kött skulle det gå emot deras värderingar och de skulle börja tvivla på denna person, och ta illa upp när personen åt kött. Inte bästa exemplet men ungefär så.
    Men min släkt skulle aldrig stöta ut mig och mina vänner skulle inte lämna mig. 
    Fast i ditt fall, till skillnad mot Delias, kan jag tvivla på det fria valet till slöja då du verkar utsättas av yttre påverkan i högre grad.

Min familj vänder inte mig ryggen för att jag röstar på ett annat parti, går i en annan kyrka, hejar på ett annat hockeylag, lyssnar på annan musik, klär mig annorlunda e.t.c.
    Skulle de göra det vore de inte min familj.
    DET är frihet för mig.
  • Tom Araya
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2011-09-19 13:16:51 följande:
    Shejkh Estes svarar på detta och förklarar vad khimar är och hur man bär den. 

">

Det var inte ett svar på min fråga angående språkliga skillnaderna mellan svenska och arabiska vad det gäller uttrycket barm.
  • Tom Araya
    Shirin85 skrev 2011-09-19 19:18:30 följande:
    Jag satte på mig slöjan själv utan yttre påverkan, jag kan inte påstå att jag var särskilt religiös när jag var 0-17 och min mamma har inte slöja och har aldrig haft. Jag "konverterade" även från shia till sunni själv.
    Att bära slöja och klä sig muslimskt är enligt mig mitt helt fria val som jag väljer helt själv, sen har jag påverkats av mycket och vissa saker väljer jag att ta till mig och vissa inte, mitt val.
    Min familj vänder inte mig ryggen för att jag väljer bort slöjan heller.
    Frihet innebär olika för olika människor.
    Jag tolkade det du skrev tidigare på ett annat sätt.
    Det du nu beskriver låter mer som ett eget fritt val.
  • Tom Araya
    oOHalalOo skrev 2011-09-19 19:20:15 följande:
    Fast han talar om ju om i inslaget vad barm heter på arabiska? Eller är det något annat som du efterfrågar?
    Nej, han pratar ju engelska, barm är ett svenskt ord.
  • Tom Araya
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2011-09-19 20:13:40 följande:
    Yusuf Estes förklarade först khimaren och sedan hur den skulle bäras och hur den bars före islam. Kvinnorna före islam knöt khimaren i nacken, barmen (bröstet) var blottat. När Allah swt uppmanade kvinnorna att  fästa khimaren så att den täcker barmen, dvs bröstet fastän håret, ryggen och axlar är fortfarande täckta av khimaren. HAn förklarade även att en del kvinnor förstod att "fästa khimaren så att den täcker barmen" att den ska även täcka ansiktet och barmen. 
    Hm...få slöjlösa kvinnor (i alla fall i dagens västvärld) blottar brösten, de har andra plagg som täcker den delen av kroppen.
Svar på tråden Varför bär muslimska kvinnor slöja, när Koranen inte förespråkar detta?