Inlägg från: Delia |Visa alla inlägg
  • Delia

Varför bär muslimska kvinnor slöja, när Koranen inte förespråkar detta?

TS: I koranen står det att kvinnan ska täcka barmen.
    I det ingår, byst, höft,mage OCH även hår.
    Om man är väldigt intresserad  av dikter så förstår man, många kärleksdikter är från mannen till kvinnan och där nämns det OFTA ditt vackra hår, faller månskenet i den så kan jag inte sluta titta i den eller vad jag har lust att "bada" i ditt hår så då blev det naturligt att man även ska täcka håret.
    Men med vad ska man täcka? Tyg, vad annars. Finns det bättre material? Nej, inte nu i alla fall. Så uppkom ordet slöja.
    Frågor?
    Skicka meddelande till mig eller skriv i min gästbok. 

• Delia
    Tom Araya skrev 2011-09-06 18:03:48 följande:
    Ni som kommer med svar på TS fråga, hur och när blev du muslim?
    Jag är född muslim.
  • Delia
    Tom Araya skrev 2011-09-18 23:46:02 följande:
    Jag kommer med några följdfrågor och de är inte elakt menade utan jag är verkligen intresserad....

-Anser du dig vara född till muslim för att dina föräldrar är muslimer eller för att du är född i ett muslimskt land eller av annan orsak?

-Bär du någon form av beslöjning?

-Anser du dig bära den av egen fri vilja?

-Skulle någon av dina vänner/släktingar ta illa upp om du valde att inte bära någon form av beslöjning utomhus?
    Min mamma är från Ryssland (inte direkt muslimskt land) och jag är född där. Så jag är inte muslim för att mina föräldrar är det. Jag anser att det är den rätta religionen.

Ja, jag har slöja som visar hela ansiktet. Jag visar även händer och ansikte.

Och ja igen, det gör jag HELT frivilligt.

Nej, det tror jag inte. De skulle acceptera det. Min mammas sida är mer traditionella muslimer och bär inte slöja själva.
  • Delia
    Tom Araya skrev 2011-09-18 23:56:52 följande:
    I svenskan betyder barm främst brösten (på kvinnor), även om du tänjer lite på det så att det även omfattar midja, mage och höfter men att även hår skulle ingå är långsökt.
    Dock kan motsvarande ord på arabiska ha lite annan betydelse, berätta gärna ni som läser arabiska och koranen.
    Med barm i arabiskt "uttryck" menas med allt som kan "fresta" mannen. Hår gör det, det lovar jag. Men kanske inte alla. En del gillar ögonen men dem behöver man inte täcka p.g.a. att ansiktet är något man använder mycket i vardagen så det behövs väldigt mycket, så ögonen behöver man inte täcka.
  • Delia
    Delia skrev 2011-09-19 17:20:54 följande:
    Min mamma är från Ryssland (inte direkt muslimskt land) och jag är född där. Så jag är inte muslim för att mina föräldrar är det. Jag anser att det är den rätta religionen.

Ja, jag har slöja som visar hela ansiktet. Jag visar även händer och ansikte.

Och ja igen, det gör jag HELT frivilligt.

Nej, det tror jag inte. De skulle acceptera det. Min mammas sida är mer traditionella muslimer och bär inte slöja själva.
    Jag menar fötter.
Svar på tråden Varför bär muslimska kvinnor slöja, när Koranen inte förespråkar detta?