Mimmlas skrev 2011-07-28 19:48:54 följande:
Nu råkar ju ^^ vara en smiely men visst.
En press från samhället eller en press från person är ju ungefär samma sak. Ungefär som svenskar pressas att inte tatuera sig för då får de inte jobb, tex. Om man ska ta ett exempel, eller att om man har uringat så är man slampa mm. Jag har vänner vars föräldrar blivit råförbannade om de inte skylt sig, speciellt när de varit ute.
Det är klart att de som vill ska göra det, men frågan är hur mycket det är just den personens val och inte yttre press.
Men varför ska man ha sån respekt? Män skakar väl inte hand med kvinnor heller, hur är det att visa respekt?
Oj den såg inte jag! Ursäkta.
I Sverige är det väl inte direkt någon större press att man ska bära slöja? Däremot är det snarare mer press att man inte ska göra det skulle jag vilja säga, för att 'platsa in' och 'ta seden'. Så upplever jag det, i alla fall när man hör en del röster på t.ex. FL.
Är inte det där lite föråldrat att säga så 'uringat är slampigt'? Längre än så har vi väl kommit eller?
Om man säger 'jag vill det' så tycker jag det räcker rätt långt? Och säger man 'jag vill inte men måste' så säger det också vad det handlar om?
Är det fel med att visa respekt menar du? Varför det? Jag tycker det är det som skiljer oss från djuren faktiskt, att vi har intelligens att göra det.
Om man håller på hälsningskoden så hälsar inte muslimska män på kvinnor i handen som inte är dem närstående. Likaledes så hälsar inte muslimska kvinnor på män i handen som inte är dem närstående.
Så det handlar om respekt åt båda hållen.