Inlägg från: oanonym |Visa alla inlägg
  • oanonym

Varför bär muslimska kvinnor slöja, när Koranen inte förespråkar detta?

Hemma mamma skrev 2017-04-14 02:58:03 följande:

Hej!

Du säger i tråden att i Quranen står det ingenstans att man ska använda slöja.

Jag tror du måste läsa Quranen igen och kom ihåg Sunnah betyder Muhammed (saw)

Liv och vad han har sagt det Skall man också lyssna på. Sen är det ej lämpligt att ta upp saker

Så här på en tråd i familjeliv. Gå till moskén istället och prata med imamerna.

Vi muslimer älskar vår slöja. Det är ålagt att kristna judar och muslimer

Ska använda slöja. Titta på Maria Jesus moder vad bär hon för kläder.

Hon är en kvinna mycket älskad av Gud. Undrar du inte över nunnornas klädsel då.

Vi bär slöja för att inte bli antastade på stan vi bär slöja för att vi känner Guds närvaro.

Vi bör slöja för att utan den känns det som man är naken. Vi bär slöja för det är det

Skydd Gud har givit kvinnan. Det är så många som är emot denna trygghet vi kvinnor har fått

Av Gud. Det är ett förtryck av oss kvinnor att vi inte kan använda detta underbara

Fina vackra slöja utan att folk blir arga sura eller fyllda av hat. Det är sorgligt

Jag vill också säga att försök att söka upp en muslim och prata med henne.

Vi muslimer älskar om ni som undrar kommer fram och frågar. Ni kan sitta tillsammans

Och läsa Quranen och du kan få svar på dina frågor. Din fråga är mycket relevant i ett

Samhälle där kvinnor är mer som handelsvaror och boskap och sexuella maskiner än just

Människor. Vi kvinnor i islam vet vårat värde vi älskar Gud mer än något annat. När du ser

En kvinna i slöja kan du tänka lycklig är hon som hittat Guds ljus.

Jag hoppas att detta hjälpte lite. Kärlek till dig och lycka till med sökande efter kunskap.

Varför skulle ni bli antastade på stan, om ni gick utan slöja? Har muslimska män så svårt att "hålla sig"?
  • oanonym
    absalon skrev 2017-08-05 21:57:12 följande:

En del muslimska kvinnor bär fortfarande slöja av samma orsak, som vi inom kristenheten för ca 100 år sedan ansåg att kvinnor inte kunde bära långbyxor. Traditioner är starka men ändrar sig över tiden.

Vi får väl se. Men "dom andra gör det också" är sällan ett bra argument.
  • oanonym
    Radames skrev 2017-10-28 17:33:14 följande:

När jag läser hela tråden  är det en tanke som insmyger sig hela tiden.

Det handlar endast om kvinnor och vad dom ska ha på sig eller inte. Hur ska en man klä sig undrar jag, för att inte kvinnor skall bli alltför upphetsade. Det är ju faktiskt så att det krävs två människor för att tycke skall uppstå. 

Religiösa texter är skrivna av män, och till för män. Nästan uteslutande är det så, i alla fall koranen och bibeln.
Svar på tråden Varför bär muslimska kvinnor slöja, när Koranen inte förespråkar detta?