• Ellisizza

Hjälp, har tydligen TPO antikroppar!

Har TSH 2,1 och TPO-ak 130. Vad innebär detta? Googlade och har läst en del om Hashimotos, men stämmer dessa värden på det?

Har försökt bli gravid över ett år och inget har hänt (har dock ett barn sedan innan). Kan det vara på grund av antikoropparna som jag inte blir gravid? Gynekologen sa att det kunde finnas ett samband så jag har tagit om provet.

Hur får man ner antikropparna till normala nivåer? Är det med levaxin? Läste att antikropparna kan öka risken för missfall och det känns ju inte bra..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-08 21:17
    Tänkte att det var dax att uppdatera tråden nu då den fortfarande är aktiv. Jag fick lägsta dosen levaxin och gjorde en IVF snart efter som inte lyckades. På nästa försök blev jag gravid och jag fick inte missfall utan är i vecka 35 nu.

För mig fungerade levaxin för att få ner antikropparna för de kollade nivån nu under graviditeten och då var värdet 19 vilket barnmorskan sa var normalt.

Lycka till till er andra som fortfarande kämpar!

• Svar på tråden Hjälp, har tydligen TPO antikroppar!
  • Ellisizza

*puffar* Ingen som vet något om detta? Vågar man göra IVF eller är det bortkastade pengar om missfallsrisken är så hög?

• JELJ
    Ellisizza skrev 2011-08-18 22:35:26 följande:
    *puffar* Ingen som vet något om detta? Vågar man göra IVF eller är det bortkastade pengar om missfallsrisken är så hög?
    Ellisizza skrev 2011-08-17 20:18:32 följande:
    Har TSH 2,1 och TPO-ak 130. Vad innebär detta? Googlade och har läst en del om Hashimotos, men stämmer dessa värden på det?

Har försökt bli gravid över ett år och inget har hänt (har dock ett barn sedan innan). Kan det vara på grund av antikoropparna som jag inte blir gravid? Gynekologen sa att det kunde finnas ett samband så jag har tagit om provet.

Hur får man ner antikropparna till normala nivåer? Är det med levaxin? Läste att antikropparna kan öka risken för missfall och det känns ju inte bra..
    Ellisizza skrev 2011-08-18 22:35:26 följande:
    Hej Studsboll.

Har själv Hashimotos  och har svårt att bli gravid. Har två missfall bakom mig.
    Jag har själv massor med frågor som inte min läkare kan svara på och jag hittar inte informationen på nätet som jag önskar. 
    Tsh proverna ska enligt min läkare ligga runt ett för bästa möjlighet att bli gravid. Antikropparna i blodet angriper vävnaden i sköldkörteln och sakta förstör möjligheten till att tillgodose sig tyroideahormon. Behandling med Levaxin.
    Vad jag förstår så kan antikropparna göra så att man får missfall. Antikropparna angriper fostret som ett "hot" eller som ett virus vid förkylning.
    Jag vet inte hur man sänker antikropparna men ska föröka med akupunktur. Har läst att Selen kan vara bra att äta när det stärker imunförsvaret. Har även köpt bidrottningsgèle som kanske hjälper.
    Jag får återkomma om jag får resultar.

Mvh Jenny
  • Annelie 76

Antikropparna minskas genom att sköldkörteln "stängs av" med mediciner (Thacapsol eller Tiotil). Då får man en underfunktion som behandlas med syntetiskt hormon (Levaxin). Under denna tid bör man inte bli gravid eftersom avstängningsmedicinerna även stänger av barnets sköldkörtel och det då föds med hypotyreos.

I inlägget ovan står lite fel, antikropparna angriper själva sköldkörteln och gradvis förstör den tills den inte funkar alls och man får hypotyreos. Behandlingen med medicin ska stoppa den processen.

Läs på om hypotyreos, det är det du kommer få efter behandling...

Sjukdomen är autoimmun, det är alltså samma sak som tex reumatism men det är sköldkörteln som angrips, inte brosket. Samma tips som gäller andra autoimmuna sjukdomar gäller här, undvik socker och vetemjöl, ta omega 3 men undvik omega 6 bla. Allt som minskar inflammationer i kroppen hjälper, där kommer även selen in. Selen hjälper även sköldkörteln direkt. Nån enstaka studie i Tyskland säger att ett högt selenintag minskar antikropparna och förhindrar återfall och därmed fortsatt förstörelse av skk men det är lite osäkert.

Mer att läsa finns bla på http://turtles.egetforum.se/

• JELJ
    Annelie 76 skrev 2011-08-23 11:41:58 följande:
    Antikropparna minskas genom att sköldkörteln "stängs av" med mediciner (Thacapsol eller Tiotil). Då får man en underfunktion som behandlas med syntetiskt hormon (Levaxin). Under denna tid bör man inte bli gravid eftersom avstängningsmedicinerna även stänger av barnets sköldkörtel och det då föds med hypotyreos.

I inlägget ovan står lite fel, antikropparna angriper själva sköldkörteln och gradvis förstör den tills den inte funkar alls och man får hypotyreos. Behandlingen med medicin ska stoppa den processen.

Sjukdomen är autoimmun, det är alltså samma sak som tex reumatism men det är sköldkörteln som angrips, inte brosket. Samma tips som gäller andra autoimmuna sjukdomar gäller här, undvik socker och vetemjöl, ta omega 3 men undvik omega 6 bla. Allt som minskar inflammationer i kroppen hjälper, där kommer även selen in. Selen hjälper även sköldkörteln direkt. Nån enstaka studie i Tyskland säger att ett högt selenintag minskar antikropparna och förhindrar återfall och därmed fortsatt förstörelse av skk men det är lite osäkert.

Mer att läsa finns bla på turtles.egetforum.se/
    Hej!

Antikropparna minskas genom att sköldkörteln "stängs av" med mediciner (Thacapsol eller Tiotil). Då får man en underfunktion som behandlas med syntetiskt hormon (Levaxin).
    Min läkare har inte berättat att man kan ta medicin för antikropparna utan hon behandlar mig med Levaxin och säger att det är helt ok att bli gravid när mina TSH prover är ok. Dom ligger runt två och ska pressas ner lite till.
    Börjar bli lite trött på läkare och det är min tredje jag har som ska hjälpa mig.
    Vad mer kan du berätta. Kämpar och kämpar med att bli gravid och att få förbli gravid.

Mvh Jenny
  • Ellisizza
    Annelie 76 skrev 2011-08-23 11:41:58 följande:

Mer att läsa finns bla på turtles.egetforum.se/
    Tack för svaret! Har aldrig hört talas om att man kan stänga av sköldkörteln, men det kanske man bara gör i allvarligare fall? Har för mig att jag läst att 10-15% av den kvinnliga befolkningen har tpo-antikroppar och en sån drastisk behandling gör man väl bara om det finns en stark anledning?

Fick mitt andra provsvar nu och antikropparna hade sjunkit till 80 men TSH hade stigit till 2.5 så jag fick lägsta dosen levaxin. Men läkaren sa att det var gränsfall om jag behövde behandling men de ville ge det ändå för att öka mina chanser. Behövde dock inte vänta utan vi får försöka bli gravida direkt.
  • Två döttrar och en son

Får du bara Levaxin så är allt bra!

Funkade för mig. Blev gravid direkt med lägsta dosen efter att vi försökt fruktlöst under ett år.
    Resultatet  är sex månader och ligger i min famn och ammar nu.Hjärta

Hoppas det funkar lika bra för dig!

• Thi 08

Vill inflika att värdet ska ligga så nära 0 som möjligt om man har TPO-antikroppar och vill bli gravid. Jag hade 0,02 och blev gravid. Dock missfall. På bara en vecka hade mitt värde skjutit till 0,8 så jag tror man måste öka dosen levaxin ganska omedelbart om man blir gravid. När man väl är gravid ska värdet ligga runt 1. Vet ej varför jag fick missfall, men jag har provat selen och tog blodprov med några veckors mellanrum. Det fungerar faktiskt av det jag kunde se i min lilla "studie". Värdet gick ned från 60 till 20 på några veckor. Jag är även glutenintolerant

• Två döttrar och en son
    Thi 08 skrev 2011-09-05 19:00:35 följande:
    Vill inflika att värdet ska ligga så nära 0 som möjligt om man har TPO-antikroppar och vill bli gravid. Jag hade 0,02 och blev gravid. Dock missfall. På bara en vecka hade mitt värde skjutit till 0,8 så jag tror man måste öka dosen levaxin ganska omedelbart om man blir gravid. När man väl är gravid ska värdet ligga runt 1. Vet ej varför jag fick missfall, men jag har provat selen och tog blodprov med några veckors mellanrum. Det fungerar faktiskt av det jag kunde se i min lilla "studie". Värdet gick ned från 60 till 20 på några veckor. Jag är även glutenintolerant

Men 0,02 är väl i lägsta laget?
    Är inte det för lågt tom...? 

När jag tog nytt TSH-prov direkt jag misstänkte graviditet (ca v4+0) så låg det på 2,5. Höjde då till 50 mcg och senare låg värdet hela graviditeten runt omkring 2. Fick höja till 75 och 100 mcg en period då det gick över 2,5.
    Men mitt TSH låg aldrig under 1,5 och allt gick jättebra!
    TPO-antikropparna kollades aldrig nåt mer eftersom de endast ären indikation på nedbrytningen av sköldkörteln.

Man ska höja dosen genast vid graviditet i de flesta fall, ja. Iaf ska man ta nytt prov direkt och se så det inte stiger för högt igen.
  • Thi 08

Om man har en underfunktion konstaterad och även tpo så ska värdet ligga så nära 0 som möjligt. Har du inte en konstaterad underfunktion så är det för lågt- JA (för då handlar det ju om att du har det motsatta, alltså överfunktion av sköldkörtelhormon). Då behöver man få upp värdet. Alla ledande enokrinologer inom fertilitet säger att värdet ska ligga nära 0!! Och jag blev gravid, dock tror jag att det är ngt annat som spökar för mig. Ex tpo-antikropparna som det inte finns behandling mot. De kan gå upp eller ned under hela livet, man vet inte varför. Även med levaxin kan man ha höga tpo och de kan orsaka missfall och att man inte blir gravid. Jag skulle som TS prova på Selen. Jag åt inte det under mina 2 ggr jag blev gravid och fick missfall. Tror jag ska prova det om jag förösker igen.  

• Två döttrar och en son
    Thi 08 skrev 2011-09-05 20:19:51 följande:
    Om man har en underfunktion konstaterad och även tpo så ska värdet ligga så nära 0 som möjligt. Har du inte en konstaterad underfunktion så är det för lågt- JA (för då handlar det ju om att du har det motsatta, alltså överfunktion av sköldkörtelhormon). Då behöver man få upp värdet. Alla ledande enokrinologer inom fertilitet säger att värdet ska ligga nära 0!! Och jag blev gravid, dock tror jag att det är ngt annat som spökar för mig. Ex tpo-antikropparna som det inte finns behandling mot. De kan gå upp eller ned under hela livet, man vet inte varför. Även med levaxin kan man ha höga tpo och de kan orsaka missfall och att man inte blir gravid. Jag skulle som TS prova på Selen. Jag åt inte det under mina 2 ggr jag blev gravid och fick missfall. Tror jag ska prova det om jag förösker igen.  
    Jag har Hashimotos, alltså autoimmunt orsakad nedbrytning av sköldkörtelvävnad.
    Mina läkare (haft två olika vid olika MVC) har båda sagt att så länge TSH ligger under 2,0 på Levaxin så är det bra.Och det är också vad jag funnit i litteratur och vårdinformation på nätet. Ska länka till ny information avsett för läkare skrivet av en professor i endokrinologi som skriver särskilt om hypotyreos och fertilitet/graviditet.

Om du har förlågt TSH så övergår det ju istället till hypertyreos och det orsakar ju också missfall....  

Alltför lågt TSH är inte bra det heller, oavsett om du tar Levaxin för hypo eller om du har hyper och behöver få upp värdet. 

Kan du ge mig länkar/källor till din vart du fått info att värdet ska ligga nära 0? 
    För det stämmer inte med allt jag läst.
    (Möjligtvis för enstaka individer kanske....)  

TPO-antikropparna i sig orsakar inte missfall.
    Men de är en markör för att det pågår en autoimmun nedbrytning av sköldkörteln och att det kan finnas en brist på tyroxin så att man behöver ta Levaxin.

Är det inte så att när du fick ditt/dina miffall så var du ganska "gammal" fertilitetsmässigt....? Obestämd
    Är man över 35 år så är det ju mycket mer troligt att ens mf beror på dåliga ägg helt enkelt.    

Svar på tråden Hjälp, har tydligen TPO antikroppar!