Thi 08 skrev 2011-09-06 14:05:56 följande:
Jag vet flera med underfunktion på sköldkörteln samt med rätt höga TPO som blivit gravida och fött barn när de legat nära 0. Ni får ju "tro" vad ni vill. Det är ju era chanser det gäller
Det är känt i äggdonationstrådarna att man ska ligga vid 0 och detta har flera oberoende läkare påstått ex Sven Björk som är ledande inom immunologi och fertlitet i Sverige. I Sverige är läkarna ganska outbildade på denna problematik, medan man ex i USA har kommit riktigt långt. De finns säkert studier på engelska, men jag har ingen ork att sitta och söka upp dessa. Jag fick missfall när värdet låg på 1 (0,8-0,9) så mitt låga värde hade ju inget med det att göra, kanske inte ens underfunktionen. Jag tror det beroro på mitt höga TNF-alfa som jag får behandlat med fragmin. Lycka till! Jag lämnar tråden. Detta är så typiskt (ursäkta mig) FL. Tyvärr är Sven Björk pensionerad, men även min vanliga "endokrinolog" har samma uppfattning som Sven.
PS NEJ man har ingen överfunktion om man ligger vid 0 och är medicinerad för underfunktion. En överfunktion är när kroppen själv ligger runt 0.
Tror jag säkert men fortfarande så räcker det med under 2 för de allra flesta.
Jag har ju redan fått min chans och blev som sagt gravid genast och fick barn - så jag är själv ett exempel på att det går alldeles utmärkt med TSH mellan 1,5-2!
Sven Björk refererar du till... ska kolla upp honom.
Jag refererar då till professor emeritus i endokrinologi Dr Ernst Nymström.
Hittade dock nu ingen bra direktlänk till hans nya info men det går bra att googla på det.
Jag vet mycket väl att allt för många läkare är dåligt uppdaterade på området, men detta gäller inte Dr Nyström. Vi har honom att tacka för att gränsvärdet nu går vid 2,5 istället för vid ca 4 som det var för två år sedan.
Du har inte sagt vilken ålder du hade när du fick missfall...?
Är ju inte alls helt oviktigt om man säger så.....
Ligger man på 0 så har man ett förlågt TSH jo, även med Levaxin.
Snälla, visa mig vart jag hittar att 0 är ett okej värde??