Inlägg från: Två döttrar och en son |Visa alla inlägg
  • Två döttrar och en son

Hjälp, har tydligen TPO antikroppar!

Får du bara Levaxin så är allt bra!

Funkade för mig. Blev gravid direkt med lägsta dosen efter att vi försökt fruktlöst under ett år.
    Resultatet  är sex månader och ligger i min famn och ammar nu.Hjärta

Hoppas det funkar lika bra för dig!

• Två döttrar och en son
    Thi 08 skrev 2011-09-05 19:00:35 följande:
    Vill inflika att värdet ska ligga så nära 0 som möjligt om man har TPO-antikroppar och vill bli gravid. Jag hade 0,02 och blev gravid. Dock missfall. På bara en vecka hade mitt värde skjutit till 0,8 så jag tror man måste öka dosen levaxin ganska omedelbart om man blir gravid. När man väl är gravid ska värdet ligga runt 1. Vet ej varför jag fick missfall, men jag har provat selen och tog blodprov med några veckors mellanrum. Det fungerar faktiskt av det jag kunde se i min lilla "studie". Värdet gick ned från 60 till 20 på några veckor. Jag är även glutenintolerant

Men 0,02 är väl i lägsta laget?
    Är inte det för lågt tom...? 

När jag tog nytt TSH-prov direkt jag misstänkte graviditet (ca v4+0) så låg det på 2,5. Höjde då till 50 mcg och senare låg värdet hela graviditeten runt omkring 2. Fick höja till 75 och 100 mcg en period då det gick över 2,5.
    Men mitt TSH låg aldrig under 1,5 och allt gick jättebra!
    TPO-antikropparna kollades aldrig nåt mer eftersom de endast ären indikation på nedbrytningen av sköldkörteln.

Man ska höja dosen genast vid graviditet i de flesta fall, ja. Iaf ska man ta nytt prov direkt och se så det inte stiger för högt igen.
  • Två döttrar och en son
    Thi 08 skrev 2011-09-05 20:19:51 följande:
    Om man har en underfunktion konstaterad och även tpo så ska värdet ligga så nära 0 som möjligt. Har du inte en konstaterad underfunktion så är det för lågt- JA (för då handlar det ju om att du har det motsatta, alltså överfunktion av sköldkörtelhormon). Då behöver man få upp värdet. Alla ledande enokrinologer inom fertilitet säger att värdet ska ligga nära 0!! Och jag blev gravid, dock tror jag att det är ngt annat som spökar för mig. Ex tpo-antikropparna som det inte finns behandling mot. De kan gå upp eller ned under hela livet, man vet inte varför. Även med levaxin kan man ha höga tpo och de kan orsaka missfall och att man inte blir gravid. Jag skulle som TS prova på Selen. Jag åt inte det under mina 2 ggr jag blev gravid och fick missfall. Tror jag ska prova det om jag förösker igen.  
    Jag har Hashimotos, alltså autoimmunt orsakad nedbrytning av sköldkörtelvävnad.
    Mina läkare (haft två olika vid olika MVC) har båda sagt att så länge TSH ligger under 2,0 på Levaxin så är det bra.Och det är också vad jag funnit i litteratur och vårdinformation på nätet. Ska länka till ny information avsett för läkare skrivet av en professor i endokrinologi som skriver särskilt om hypotyreos och fertilitet/graviditet.

Om du har förlågt TSH så övergår det ju istället till hypertyreos och det orsakar ju också missfall....  

Alltför lågt TSH är inte bra det heller, oavsett om du tar Levaxin för hypo eller om du har hyper och behöver få upp värdet. 

Kan du ge mig länkar/källor till din vart du fått info att värdet ska ligga nära 0? 
    För det stämmer inte med allt jag läst.
    (Möjligtvis för enstaka individer kanske....)  

TPO-antikropparna i sig orsakar inte missfall.
    Men de är en markör för att det pågår en autoimmun nedbrytning av sköldkörteln och att det kan finnas en brist på tyroxin så att man behöver ta Levaxin.

Är det inte så att när du fick ditt/dina miffall så var du ganska "gammal" fertilitetsmässigt....? Obestämd
    Är man över 35 år så är det ju mycket mer troligt att ens mf beror på dåliga ägg helt enkelt.    

• Två döttrar och en son
    Zinfandel skrev 2011-09-06 09:06:00 följande:
    Förlåt att jag bara blandar mig så här men jag låg ett bra tag på 0,2 och det är absolut inte heller bra. 1,0 är optimalt för graviditet. Sikta mot det!

Det är vad jag hittat när jag "undersök"t saken också....
    Men tror ffa att det är väldigt individuellt vid vilket värde man mår och fungerar bäst!

Har man tex från början legat runt 0,5 och så börjar nivån höjas och ligger på 1,5 =
    ja då är det inte konstigt om man får symtom och t ex får problem med fertilitet och/eller missfall. Kroppen är ju van och "inställd" att fungera på en helt annan tyroxin-nivå!  

För mig räckte det uppenbart med att få en liten liten dos tyroxin-tillskott (Levaxin) så fungerade mina fortplantningsfunktioner perfekt igen och det blev graviditet genast.
    Fick ju dock höja dosen igen direkt och sedan en gång till under graviditeten.
    Och flickan som kom är fullständigt frisk och pigg! Solig  
  • Två döttrar och en son
    GladThi 08 skrev 2011-09-06 14:05:56 följande:
    Jag vet flera med underfunktion på sköldkörteln samt med rätt höga TPO som blivit gravida och fött barn när de legat nära 0. Ni får ju "tro" vad ni vill. Det är ju era chanser det gäller Det är känt i äggdonationstrådarna att man ska ligga vid 0 och detta har flera oberoende läkare påstått ex Sven Björk som är ledande inom immunologi och fertlitet i Sverige. I Sverige är läkarna ganska outbildade på denna problematik, medan man ex i USA har kommit riktigt långt. De finns säkert studier på engelska, men jag har ingen ork att sitta och söka upp dessa. Jag fick missfall när värdet låg på 1 (0,8-0,9) så mitt låga värde hade ju inget med det att göra, kanske inte ens underfunktionen. Jag tror det beroro på mitt höga TNF-alfa som jag får behandlat med fragmin. Lycka till! Jag lämnar tråden. Detta är så typiskt (ursäkta mig) FL. Tyvärr är Sven Björk pensionerad, men även min vanliga "endokrinolog" har samma uppfattning som Sven. 

PS NEJ man har ingen överfunktion om man ligger vid 0 och är medicinerad för underfunktion. En överfunktion är när kroppen själv ligger runt 0.   
    Tror jag säkert men fortfarande så räcker det med under 2 för de allra flesta.
    Jag har ju redan fått min chans och blev som sagt gravid genast och fick barn - så jag är själv ett exempel på att det går alldeles utmärkt med TSH mellan 1,5-2!
    Sven Björk refererar du till... ska kolla upp honom.
    Jag refererar då till professor emeritus i endokrinologi Dr Ernst Nymström.
    Hittade dock nu ingen bra direktlänk till hans nya info men det går bra att googla på det.

Jag vet mycket väl att allt för många läkare är dåligt uppdaterade på området, men detta gäller inte Dr Nyström.  Vi har honom att tacka för att gränsvärdet nu går vid 2,5 istället för vid ca 4 som det var för två år sedan.

Du har inte sagt vilken ålder du hade när du fick missfall...?
    Är ju inte alls helt oviktigt om man säger så.....

Ligger man på 0 så har man ett förlågt TSH jo, även med Levaxin.
    Snälla, visa mig vart jag hittar att 0 är ett okej värde?? Förvånad
  • Två döttrar och en son
    Thi 08 skrev 2011-09-06 14:21:40 följande:
    Måste skriva en till sak innan jag avslutar denna tråd: Värdet skall ligga runt 1 under graviditeten, om ni börjar på värde 1 och det höjs ganska omedelbart efter ni blivit gravida, hur ska ni lyckas med att hålla värdet på 1? Bara en fundering. Mitt värde skenade alltså iväg på 1 vecka från 0,02 till nästan 1.

För mig räckte det då med runt 2 i värde och det går också att ha mer än det utan att det blir missfall enbart pga det.

De flesta (90%)  av alla missfall beror ju liksom på kromosomavvikelser och det händer ju såklart även med Levaxin....
  • Två döttrar och en son
    Thi 08 skrev 2011-09-06 14:12:21 följande:
    Kan tillägga att klinikerna utomlands där jag gjort behandlingar håller samma linje som de svenska läkare jag haft här som sagt att 0 är det värde som är bäst OM DU HAR TPO-antikroppar. Tpo kan visst orsaka missfall på ngt vis. Oavsett om du har behandling med levaxin. De sjunke rinte alltid bara för att man har en levaxindos och TSH sjunker till under 1 MEN SOM SAGT LIGG NÄRA 0 OCH ÄT SELEN. Finns det en annan problemtik kanske även prednisolon och fragmin eller trombyl (man kan även ta fragmin och trombyl samtidigt eftersom de verkar på olika sätt i kroppen)

Hur kan TPO-antikropparna i sig orsaka missfall?
    Var har du fått den infon?

Vad jag vet så kan möjligheten till befruktning och fullgången graviditet vara större om man behandlas med Levaxin om man har antikroppar men ännu inget TSH över gränsvärdet.   
  • Två döttrar och en son
    Thi 08 skrev 2011-09-06 14:49:48 följande:
    Nej nej nej, det har man inte   Jag håller på mitt och du ditt.  

Jag har tagit emot ÄD av en kvinna född 1987.    

Du har TPO själv? Kommer inte ihåg vad du skrev. hur högt värde hade du när du blev gravid?   

Ja vi gör det. Det är okej. Jag vet ju vad som funkade för mig så då är jag nöjd.

Så det var ÄD. Men även unga ägg har ju ofta skador som inte kan upptäckas i mikroskop sas....

Jag hade över 100  antiTPO några månader innan men minns inte exakt nu.  Vad det låg på när jag blev gravid vet jag inte eftersom gynekologen ansåg det inte vara någon idé att kolla det mer pga att jag fått Levaxin.
  • Två döttrar och en son
    Thi 08 skrev 2011-09-13 09:59:52 följande:
    En sak jag kom att tänka på som kanske är det som gör skillna di mitt fall är att jag måste äta höga doser progynon innan Äd-behandling och som känt så höjer östrogendoserna skölkörtelvärdet under behandlingens gång än i "vanliga" fall och vid ett tillfälle tog jag tom prov under östrogenbehandlingen och då had emitt värde höjts från 0,02 till 0,5 Det bara slog mig nu att det var så det var Var ju något år sedan jag gjorde en behandling sist.

Är ni medvetna om det......bara tips på en sak ni kan kolla upp med era endokrinologer inget illa ment. TSH höjs alltså av östrogenbehandling.

Tack för den informationen! Glad

Lycka till med babyverkstan!!  
  • Två döttrar och en son
    lillis79 skrev 2012-02-26 11:33:37 följande:
    mitt anti - TPO värde pendlar mellan 14 - 19, vad betyder detta?? för högt värde eller normalt?? har fått flera tidiga missfall och nu har det nästan gått 1 år efter sista missfallet utan att jag blivit gravid, kan detta ha ngt samband med mitt anti - tpo värde??
    vad för medicin isåfall??

Att det sker en autoimmun förstörelse av din sköldkörtel, vilket kommer (troligen redan gör) göra av fungerar sämre och producerar för lite tyroxin (som är bränslet till kroppens celler) vilket får till följd att ämnesomsättningen sker långsammare och alla processer saktas ned.
    Fertiliteten drabbas ofta i ett tidigt skede.
    TPO ska ligga under 5 om ingen aoutoimmun reaktion pågår.
    Kräv Levaxin!
  • Två döttrar och en son
    http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2071

Om du inte kommer in på länken så googla "tyreoidea och fertilitet Ernst Nyström." 
    Han är prof på området och har sett till att sänka gränsvärdena! Glad
    Vad ligger ditt TSH på?
    Är det under 2,5 så kan det bli svårare att få Levaxin från en del dr... Men att TPO är förhöjt visar ju att en nedbrytning börjat, men att den ännu är i början.
    Men i ditt fall av barnlöshet och missfall så bör du få prova med en låg dos Levaxin!
  • Två döttrar och en son

Beroende på att olika labb anv olika analysmetóder så kan gränsvärdet´för TPO på ditt labb vara högre....
    TSH säger då mer.
    Det ska ligga under 2,5.  

• Två döttrar och en son
    lillis79 skrev 2012-02-26 14:02:44 följande:
    nu är det inte TSH jag pratar om för det ligger bra (0,46) t3 och t4 ligger också bra så det är endast anti-TPO jag är oroad över..

Men då kan inte Lvaxin för isåfall får du för lågt TSH!
    Då är det nog inte tyroxinet som orsakar era missfall och infertilitet.... 
  • Två döttrar och en son

Ta även andra prov på immuniteten.
    Kan ju i vissa fall vara något där...
    Hur långt tid har det tagit att bli gravid förut och i vilka v har mf skett?  

• Två döttrar och en son
    lillis79 skrev 2012-02-27 11:18:18 följande:
    vad händer om tsh är för lågt?? har bara hört en massa om när det är för högt. det ska tydligen inte va under 0,5 som jag fattat det?? mitt var 0,46 sist.. prednisolonet sänker väl inte tsh utan bara antikropparna (anti-TPO)????

Är det jättelågt så är det inte bra för en graviditet, med det ska isfl vara typ 0,05 minst tror jag....nåt sånt.
    Pred är ju kortison och ska väl inte ha nån påverkan på TSH.
    Det gör väl så att immunsystemet inte blir så aggressivt och inte ger sig på kropssegen vävnad, inkl implanterande befruktade ägg.....
    Men det kan ju va ren slump bara att det tagit så lång tid nu.  
    Har du kollar din äggreserv genom vul eller FSH/AMH? 
  • Två döttrar och en son

Kolla hur T4 och T3 ligger!
    De säger nog mer i det här läget, om dina värden är bra eller för låga.
    Kan också ta ett prov som kallas TRAK.

Hur mår du?
    Har du symtom som påminner om hypERtyreos, eller hyPOtyreos eller är allt bara bra?
    Googla symtomen och tänk efter...       

• Två döttrar och en son

Det är inte antikropparna i sig som orsakar problem utan de är bara en markör för att det pågår en nedbrytning av sköldkörteln vilket leder till för låg produktion av tyroxin = det blir svårare att bli gravid.
    Så förklarade gynekologen för mig.
    Jag hade heller inga ÄL-flytningr under det år vi försökte med 3.an trots att jag alltid haft mycket sådana förut och båda andra barnet blivit till direkt. Bla därför jag misstänkte hypotyreos.
    Tre veckor efter jag börjat med lägsta dosen Levaxin (25 mcg) så fick jag ÄL-flytningar igen och blev gravid! Glad 

Svar på tråden Hjälp, har tydligen TPO antikroppar!