• jebba

Ni som har barn med autism: Är ni lyckliga?

Vår dotter fick sin grunddiagnos (autism och ADHD) som 3-åring och diagnosen lindrig utv.störning för ett par år sedan. Igår fyllde hon 16 år. Har det varit tufft? Ja. Periodvis t.o.m. Mkt tufft. Är vi lyckliga? Ja, mycket! Familjen har utökats med ytterligare 3 barn efter henne och vi lever ett hyfsat normalt familjeliv (vad det nu är). Vissa saker får vi dock passa på att göra när storasyster är på korttids men det handlar bara om planering. Kanske att vi är tightare än många andra familjer eftersom vi gör nästan allt tillsammans hela familjen. Men om det har med hennes autism att göra eller inte det vet jag inte.

• jebba

För mig som varit i Holland i 16 år så måste jag säga att jag trivs riktigt bra! Ibland är även jag urless på att vara "handikappförälder"med allt vad det innebär men för det mesta är jag det inte. Mitt tips är att läsa på så mycket det bara går om autism. Gärna ny litteratur och gärna på lite högre nivå. För mig är kunskapen om autism ovärderlig i det dagliga livet med min dotter! Du kommer alldeles säkert lära känna din dotter men det kommer att bli på hennes villkor och utifrån hennes förutsättningar.

Svar på tråden Ni som har barn med autism: Är ni lyckliga?