• Anonym (S)

Ni som har barn med autism: Är ni lyckliga?

Har också undrat samma sak som dig.. mitt barn utreds nu. Vad har din dotter för symptom?

Anonym (Orolig) skrev 2011-08-27 16:36:37 följande:

Tack, alla ni som har svarat!

Jag känner mig väldigt rädd inför framtiden. Rädd för att aldrig riktigt lära känna mitt barn.
    Jag har sedan hon varit liten funderat på om nåt är fel men ingen i min närhet har sett något annorlunda med henne.Hon har bl a inte verkat ha behov av närhet. Man får gärna pussa på henne o gosa men hon verkar inte bry sig så mycket?

Jag har läst dikten "Välkommen till Holland" o jag känner bara NEEEJ, jag vill inte till Holland!!!!
    Befinner mig i chock o förstår inte hur jag ska klara detta. Har en sådan ångest.

Fortfarande bär jag ett hopp om att hon är normal (om än lite egen).

• Anonym (S)

Min dotter som är under utredning för  adhd/ autism och hon är tyvärr inte alls lycklig😟
    Hon uppfattar sin omgivning på ett negativt sätt och kompisrelationer fungerar inte så bra. 
    sen har det kanske inte med eventuell diagnos att göra men jag tror ju det tyvärr 

• Anonym (S)

Åh vad fint skrivet, tack! Ska försöka tänka så. Jag kommer alltid finnas där för henne men hjärtat går verkligen sönder av att hon känner sig så annorlunda men vill bara ha vänner som finns där för henne alltid och så är det ju tyvärr inte

Anonym (Sagas mamma) skrev 2024-02-20 20:57:03 följande:
    Jag känner med dig!
    Man kan tycka att det på något sätt är bättre att vara helt väck (som min tös) och därmed lyckligt ovetande om sin särart.

Att ha högfunktionerande NPF har ju den nackdelen att man är fullt medveten om att man är annorlunda. Lätt hänt att det eldar på känslor av utanförskap, mindervärde och liknande. 

Men det är ju här du kommer in i bilden.

Det finns så mycket du kan göra för din tös! Och om du är som jag kommer du att känna att ditt liv på något sätt blev ännu mer meningsfullt när du blev en extra ömtålig varelses trygga hamn och stöttepelare.

Hon kommer att vara lycklig och olycklig om vartannat, precis som alla barn. Men tillsammans med dig kommer hon alltid att ha det bra, eller hur? <3
  • Anonym (S)

Tack ❤️ det märks vilket stort hjärta du har! Din dotter kan vara glad som har dig. Önskar er all lycka 

Anonym (Sagas mamma) skrev 2024-02-20 22:14:29 följande:
    Du är en kärleksfull förälder som önskar det bästa för ditt barn. Klar som f-.n att hjärtat brister, vad hade du varit för sort om det inte gjorde det? På så vis blir din största styrka även din största svaghet, dock.

Men om vi fokuserar på styrka, så har din lilla tjejja inte bara hinder. Hon har även ett försprång i form av en hängiven förälder (eller två?), tänk vad många barn  som saknar detta.

Det kommer också snart att visa sig vilka speciella talanger hon har begåvats med. I rätt kontext och med rätt stöttning kan det bli magi. 

Det kommer att bli bra.  // Hjärta
Svar på tråden Ni som har barn med autism: Är ni lyckliga?