Inlägg från: Anonym (Trött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trött)

Ni som har barn med autism: Är ni lyckliga?

Det är väl inget märkligt att sörja att ens barn under hela sitt liv kommer behöva stöd i all sin dagliga livsföring? Det innebär inte att man inte älskar sitt barn.

• Anonym (Trött)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2024-02-20 19:42:50 följande:
    Jag tycker det är fel att räkna någons människovärde i hur mycket personen klarar det viktigaste är att man mår bra och har ett liv man trivs med. Hur mycket hjälp flickan behöver idag vet vi inte heller autism kan se ut på olika sätt. 
    Hur kan du få det till att handla om människovärde? Jag sörjer att min mamma har en sjukdom som påverkar hennes livskvalitet men inte tusan skulle väl någon få för sig att jag därför tycker hon har ett sämre värde.
    Flickan i fråga har autism och intellektuell funktionsnedsättning varför jag drar slutsatsen att hon behöver mycket stöd. Att mamman i fråga framförallt vill se henne lycklig framgår tydligt.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2024-02-22 18:51:32 följande:

Autism är ingen sjukdom det i sig påverkar inte ens livskvalitet det är omgivningen som påverkar om man får ett bra liv eller inte. 

Det finns ingen motsättning i att vara lycklig och vara autism med IF. 

Tyvärr är såväl personer med autism och personer med IF särskilt utsatta och överrepresenterade inom tex psykiatrin. Det är en tydligt ökad risk för psykisk ohälsa.
    Personer med IF blir oftare utsatta för övergrepp. 
Svar på tråden Ni som har barn med autism: Är ni lyckliga?