Inlägg från: Royalle |Visa alla inlägg
  • Royalle

Medryttare - det jobbigaste att hitta?

Gammal tråd, gammat fenomen och troligen olösligt.

Jag har gett upp. Mina hästar får stå de perioder jag inte kan rida dem. Jag kräver inte mycket av medryttaren. Man behöver inte vara superduktig, bara man följer mina instruktioner. Jag är nöjd bara man tar en promenad med hästen, och självklart är det lika ok att träna dressyr, eller hoppa om man bara vet vad man gör.

Min unga häst har svårt att binda sig till folk (quarter). Hon älskar mig (jag födde upp henne) och hon följer mig som en hund. Eftersom hon är en häst som behöver tid på sig till allt, framförallt till att lita på en annan person så vill jag att man rider hemma i paddocken i början tills man känner varandra och känner att man får kontakt. Trots detta har de tre som provridit senaste gången jag annonserade redan andra gången de red efter provridningen ridit ut. (Jag har inte varit med då jag vill att de ska kunna sköta sig själva och för att min häst bara skulle bli störd av att jag stod och såg på) Vilket gör att hästen vägrar att gå. Hon är inte elak eller stegrar eller nåt, hon bara går inte om inte hon tror att den som sitter uppepå vet vad den sysslar med. Så resultatet har blivit att de allihop har gett mig en snabbkurs per sms i hur man utbildar unghästar eftersom min unghäst tydligen inte är utbildad. Samt att de meddelat att de inte vill rida på en häst som inte vill lyda. 

Att jag fött upp och utbildat hästar längre än vad iallafall en av dem ens levat har ingen som helst betydelse Skrattande

• Royalle
    IkaNord skrev 2015-11-15 12:26:52 följande:

Oj - din beskrivning av din häst låter ju helt underbart. Jag har haft ett quarter sto tidigare som kom till Sverige från USA efter hon blev för stressad/traumatiserad av att tävla och vägrade gå in på arenan. De första 6 månaderna jag var medryttare så jobbade jag bara från marken för att vinna hennes förtroende - ibland bara genom att sitta nära när hon betade.

Att få spendera tid, på marken eller ryggen med en sådan personlig häst som du har vore en dröm. Jag hoppas du har hittat nån som ni båda är nöjda med, annars finns jag här ;)

Vem svarade du?

Jag har kanske hittat en äntligen genom en gemensam bekant, men gud vet hur länge hon har lust att rida.

Det största problemet är att men unga häst tycker det är tråkigt att bli riden när det hela tiden är olika så nu har hon ingen framåtanda när andra än jag rider men jag hoppas det går över bara hon får behålla en och samma ryttare...
Svar på tråden Medryttare - det jobbigaste att hitta?